• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88060
+
-

برف و بودجه در دستور کار شورا

عذرخواهی رئیس شورای شهر تهران از شهروندان تهرانی

برف و بودجه در دستور کار شورا

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

 اعضای شورای شهر تهران پس از آنکه تذکرات خود را نسبت به غافلگیری برخی ‌معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری هنگام بارش برف روز شنبه ارائه کردند، طرح یک‌فوریتی سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین بودجه سال‌99 را به تصویب رساندند؛ طرحی که البته ابتدا دوفوریتی بود و در جلسه پیشین شورا نیز از سوی محسن هاشمی رفسنجانی ارائه شده بود. با وجود این، درحالی‌که هاشمی در آن جلسه بر ضرورت بررسی و تصویب آن‌‌ تأکید داشت، اما چند عضو شورا با ارائه یکباره این طرح مخالفت کردند. ماجرا از این قرار بود که رئیس شورای شهر تهران در دقایق پایانی جلسه سه‌شنبه هفته گذشته، اعلام کرد که طرحی مهم تقدیم هیأت رئیسه شده است. هاشمی با بیان اینکه این طرح، سیاست‌های تدوین بودجه سال آینده را مشخص می‌کند، گفته بود: «زمان زیادی نداریم و باید هرچه سریع‌تر چگونگی تنظیم بودجه را تعیین کنیم.» در عین حال 3عضو شورا بررسی طرح یک‌فوریتی خارج از دستور‌ جلسات را خلاف اساسنامه دانستند تا موضوع به جلسه 176(جلسه دیروز) موکول شود.
براساس ماده‌67 قانون شهرداری‌ها، لایحه بودجه سنواتی باید تا پایان دی‌ماه از سوی شهرداری به شورا ارائه شود. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران هم دیروز به این نکته اشاره کرد و گفت: «اواخر آبان‌ماه هستیم و تنها 2ماه وقت باقی است تا شهرداری براساس سیاست‌های ابلاغی شورا بودجه را تدوین و به شورا ارائه کند. بنابراین با تصویب دو‌فوریت این طرح نباید بیش از این زمان را از دست بدهیم.» او علت ارائه‌شدن دوفوریتی طرح را همین مورد دانست و خاطرنشان کرد: «علت اینکه ابلاغ این سیاست‌ها تا امروز نیز به تأخیر افتاد، این بود که ما در بحث اصلاحات برنامه سوم پنج‌ساله توسعه شهر تهران و پیوست‌های برنامه بودیم.» در ادامه محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: «درخصوص این طرح باید نظرات کارشناسی دیگر کمیسیون‌ها گرفته شود و باید دقیق‌تر این موارد را به بحث گذاشت و شتاب‌زده عمل نکرد.»

سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورا اما درباره دوفوریتی ارائه‌شدن طرح گفت: «علت نخست محدودیت زمانی است. دلیل دوم این است که به لحاظ ماهوی آنچه می‌خواهید امروز به آن رأی بدهید، عین آن چیزی است که در گذشته رعایت شده، سومین دلیل این است که ما هم مسائل کلیدی شهر و شهرداری را در قالب رویکرد‌ها، طرح‌ها و سیاست‌ها پیشاپیش در قالب برنامه سوم احصا کردیم و شما به مهم‌ترین بخش برنامه سوم نیز که مربوط به تصویب جداول کمی به‌ویژه جداول منابع و مصارف بوده رأی دادید و لذا اولویت‌ها در این زمینه مشخص شده است.» 
در ادامه حامد مظاهریان، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پشت تریبون صحن قرار گرفت و اینگونه توضیح داد: «طبق روال باید آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت کشور خطاب به شهرداری‌ها درخصوص تدوین بودجه ابلاغ شود که این آیین‌نامه هنوز ارسال نشده و از طرفی این طرح دارای 69 بند است که نیاز به زمان بیشتری برای پردازش دارد و از طرفی هم ما نیازمند اعلام اولویت کمیسیون‌ها هستیم. بنابراین اگر طرح به‌صورت یک‌فوریتی بررسی شود، به نفع همه خواهد بود.»
در نهایت اعضای شورا با یک‌فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال99 شهرداری تهران موافقت کردند.

حمایت شهرداری از اجرای شبکه فاضلاب
دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران، الحاق تبصره‌ای به آخر ماده واحده لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب پایتخت بود؛ تبصره‌ای که محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری پیشنهاد داد و عبارت است از: «عملیاتی شدن مفاد این مصوبه مشروط به امضای قرارداد احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مناطق 4 و 22توسط شرکت فاضلاب و شهرداری تهران است و مصوبه پس از امضای قرارداد قابل اجراست.» 
بهاره آروین، عضو هیأت‌رئیسه شورا هم در موافقت با پیشنهاد سالاری برآمد و گفت: «پیشنهاد من این است که چون بحث تصفیه‌خانه‌ها در بند‌2‌مصوبه آمده است، به جای اینکه در ماده واحده، این بحث را تکرار کنیم، انتهای بند2 این مطلب را اضافه کنیم که اجرای این مصوبه منوط به تحقق این بند است. سرانجام این پیشنهاد به تصویب اعضای شورا رسید.

تمهیدات پیش‌بینی شده برای مواجهه با برف کافی نبود
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ازدحام و مشکلات ترافیکی که صبح روز شنبه در مناطق شمالی تهران به‌دلیل بارش ناگهانی برف رخ داد از شهروندان پوزش خواست.
محسن هاشمی‌رفسنجانی که در ابتدای یکصدوهفتادوششمین جلسه شورای شهر تهران سخن می‌گفت، اضافه کرد:« این مشکلات ناشی از کافی نبودن تمهیدات پیش‌بینی شده و بخشی هم به‌دلیل اعتراضات پراکنده برخی شهروندان به گران شدن بنزین بود. خوشبختانه با تلاش مجموعه همکارانم در شهرداری و نیروی انتظامی وضعیت معابر ساماندهی شد که لازم است به‌منظور جلوگیری از تکرار وقایع مشابه، آمادگی و امکانات و سرعت عمل مجموعه خدمات شهری در مناطق افزایش یابد.»
او اظهار کرد: «از سوی دیگر، شرایط دشوار کشور و مشکلات شدید مردم می‌طلبد که مسئولان و دستگاه‌های دولتی و عمومی، با حساسیت و جدیت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و وضعیت به‌گونه‌ای نشود که مردم احساس کنند بار مشکلات و سختی‌ها را باید به تنهایی به دوش بکشند.»

تذکرهای اعضا در یکصد و هفتادوششمین جلسه شورای شهر

احمد مسجدجامعی
 لازم است شرایط برای بیان درست اعتراضات فراهم شود؛ چرا که قانون اساسی، اعتراض را به رسمیت شناخته است.حالا که همکاران از مردم می‌خواهند رعایت کنند، از مسئولان هم می‌خواهیم بهتر عمل کنند. اطلاع‌رسانی درخصوص افزایش قیمت بنزین مناسب نبود؛ مردم که غریبه نیستند؛ بنابراین می‌شد برای این قضیه شیوه دیگری را در پیش گرفت. اینکه می‌گویند درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین صرف چه اموری می‌شود، خوب است. اما همین را می‌شد از قبل برای افکار عمومی گفت و آنان را توجیه و اقناع کرد. در اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی ضروری است تردیدی نیست، اما شیوه اطلاع‌رسانی و شیب عمل می‌توانست درست باشد؛ این شیوه درست نبود. بی‌اعتنایی به افکار عمومی، تناقض‌های گفتاری و رفتاری و تصمیمات فی‌البداهه به‌گونه‌ای نباشد که به بی‌اعتمادی متقابل مردم و مجریان بینجامد. دولت اعلام کرده که همه منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین به جامعه برگشت داده می‌شود. طبیعتا بخش عمده‌ای از نیاز امروز جامعه، حمل‌ونقل عمومی و رفت‌وآمد شهروندان است. باید گزارشی ارائه شود که چه میزان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف گسترش وسایل نقلیه عمومی و رفاه حال مردمی شده که از این وسایل استفاده می‌کنند. در واقع لازم است گزارش عملکردی داده شود که بدانیم چه مقدار از این افزایش قیمت صرف حمل‌ونقل عمومی شده و می‌شود.

مجید فراهانی
مبارزه با فساد اداری در شهرداری از مطالبات بر حق شهروندان تهرانی است که در این راه چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم نداریم.برای مقابله و مبارزه با فساد اگر بخواهیم به اقدامات دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی یا گزارش‌های حسابرسی بسنده کنیم مطمئنا هیچ دستاورد جدی جز شناسایی فسادهای انجام شده نخواهیم داشت؛ حال آنکه مطالبه مردم صرفا برخورد با فسادهای انجام شده نیست. مردم می‌خواهند مجریان و آمران فساد نتوانند مفاسدشان را تکرار و فسادهای جدیدی مرتکب شوند. برای دستیابی به این مهم ما چاره‌ای جز به سراغ مردم رفتن و کمک گرفتن از مردم نداریم. مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرایند نظارت است.براساس تکلیف قانونی دربرنامه سوم توسعه شهر، شهرداری موظف است به‌منظور بازسازی سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با رویکرد ایجاد شفافیت و پاسخگویی برای مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری براساس فرایندهای شناسایی و اولویت‌بندی شده در سند راهبردی مقابله با فساد، نسبت به تدوین و ارائه برنامه عملیاتی در 6‌ماه اول برنامه با تأکید بر موارد زیر اقدام کند «هوشمندسازی فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد»، « ‌استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری‌های تحلیل داده»، «‌ارائه سازوکار حمایت حقوقی و مادی از گزارشگران فساد در شهرداری»، «سنجش و انتشار عمومی سالانه شاخص‌های فساد و شفافیت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید