• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88029
+
-

چرخش مجلس

نمایندگان که روز شنبه طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی برای لغو مصوبه بنزین را آماده کرده بودند؛ پس از یک جلسه غیرعلنی از مصوبه سران قوا حمایت کردند

مجلس
چرخش مجلس


فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

دیروز مجلس در نشست غیرعلنی با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، به حمایت از افزایش نرخ بنزین توسط سران 3قوه رضایت داد و از تکاپو برای لغو این مصوبه در قالب طرح‌های دوفوریتی یا سه‌فوریتی اعلام انصراف کرد.
این در حالی بود که فراکسیون امید و فراکسیون ولایی‌های مجلس در 2روز گذشته از ورود به تصمیم سران قوا خبر داده و اعلام کرده بودند در طرح‌های فوریتی این مصوبه را لغو و شرایط را به نفع مردم کنترل خواهند کرد.
به‌رغم این وعده اما نشست 90دقیقه‌ای غیرعلنی دیروز مجلسی‌ها با علی شمخانی، مسیر را به سمتی متفاوت پیش برد. نشست غیرعلنی دیروز نمایندگان با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی فراز و فرود بسیار داشت؛ آنطور که جمعی از نمایندگان به همشهری خبر داده‌اند در ابتدای نشست اکثر نمایندگان با اعتراض از سبک و روش اجرای این تصمیم انتقاد کردند و روند اعتراضات مردمی در قریب به 50شهر کوچک و بزرگ را گواه سطح نارضایتی عمیق مردم از شرایط اقتصادی دانستند و خواستار اتخاذ تدبیر جدی برای آن شدند. چنانچه به گفته عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران نمایندگان همصدا و گاه فردی به این روند تاختند و حتی سخنان علی شمخانی را که درباره ردپای دشمنان و به تعبیر او استکبار در بروز اعتراضات 2روز اخیر کشور شده است را قطع کردند و خواستار ارائه اطلاعات به‌روز و بجا در مورد اعتراضات و سرانجام آن شدند.
او به همشهری گفت وقتی شمخانی با مجلس درباره نقش استکبار سخن گفته جمعی از نمایندگان با فریاد «دو دو» به او اعتراض کردند و مانع سخنرانی‌اش شدند.
به گفته محمود محمدی شاه‌نشین نماینده شهریار و شهر قدس اعتراضات نمایندگان به شمخانی درباره سبک سخنرانی‌اش چنان بود که علی لاریجانی در صدر مجلس هم از شمخانی می‌خواهد در موضوع صحبت کند و شمخانی در نهایت اعلام می‌کند عزم بر اجرای مصوبه دونرخی شدن بنزین است و کوتاه آمدن در قبال اعتراضات نتیجه خوشایندی نخواهد داشت، به همین دلیل بنا بر کنترل اعتراضات و پایان دادن به آن است. با این حال برخی نمایندگان منتقد علی لاریجانی بودند که چطور مصوبه سران قوا را با نمایندگان مجلس در میان نگذاشته است. نماینده مردم پلدختر در مجلس خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا درخصوص این موضوع مهم با نمایندگان مشورت نکردید؟ شما عضوی بودید که در آن جلسه حضور داشتید و می‌توانستید به‌عنوان رئیس قوه مقننه نظر نمایندگان را نیز ابلاغ کنید. چرا نمایندگان مردم باید از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به افزایش قیمت بنزین آگاه شوند؟ من به‌عنوان نماینده از شما گلایه می‌کنم و قطعا این سخن من حرف بسیاری از نمایندگان است. آنطور که بهروز نعمتی، نماینده تهران به همشهری خبر داده، در ادامه جلسه غیرعلنی دیروز قرائت پیام مقام معظم رهبری از سوی رئیس مجلس، حجت را بر نمایندگان تمام کرد و آنها هم که مخالف شرایط بودند با پیام رهبری مبنی بر حمایت از تصمیم سران قوا از اعتراض صرف‌نظر کردند.

 دولت پای عهد خود بایستد
با علنی شدن نشست، رئیس مجلس در شرح جلسه غیرعلنی مجلس با اشاره به نگرانی مردم درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: مردم نگران تبعات بعدی این افزایش قیمت روی سایر کالاها هستند که کمیسیون اقتصادی در جلسه با مسئولان ذیربط نظارت جدی روی کنترل قیمت‌ها خواهد کرد.
او گفت: از ساعت 8صبح درباره مباحثی که این روزها مطرح است و درباره بحث یارانه‌ها صحبت کردیم و آقای شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی از وضعیت ارائه کرد. همچنین نمایندگان نیز نظراتی داشتند که مطرح کردند. وی تصریح کرد: مهم این است که اولا دولت منابعی را که به‌عنوان مابه‌التفاوت درنظر گرفته شده در اسرع وقت به‌حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتما این کار را پیگیری کند .وی ادامه داد: نگرانی مردم این است که این تصمیم (افزایش قیمت بنزین) تبعاتی در سایر قیمت‌ها داشته باشد که مقرر شد کمیسیون اقتصادی مجلس با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضاییه و مسئولان ذیربط جلساتی بگذارد که نظارت جدی روی کنترل قیمت‌ها شود.

پارلمان چه جایگاهی دارد
به‌دنبال توضیحات لاریجانی نظم جلسه به روال قبل برگزار شد و دیگر نه خبری از اعتراض بود و نه صحبتی از طرح‌های دوفوریتی، تنها تفاوت نشست دیروز بهارستانی‌ها گعده‌های دو تا سه‌نفره‌شان باهم بود که سکوت قابل توجهی به فضای صحن بخشیده بود. در این بین غلامرضا کاتب در تذکری تنها به رعایت شأن مجلس در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرده و سربسته از بحث اعتراضات چندروزه مجلس نسبت به حذف نقش پارلمان در تصمیم‌گیری افزایش نرخ بنزین گذشت. در مورد بعدی مقصودی نماینده سبزوار نیز در نطقش به اعتراضات مردم از افزایش نرخ بنزین و اوضاع بد معیشتی‌شان اشاره کرد و پیکان اعتراضاتش را به سمت دولت و رأس آن نشانه گرفت و همه نقدها و اعتراضات مردم را به روحانی حواله داد. آنچنان که مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس جلسه که اداره نشست را بر عهده داشت در توضیحاتی گفت: آقای حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور نسبت به صحبت‌های آقای مقصودی در نطق میان‌دستورش که متضمن توهین به مقامات نظام بود، اعتراض کردند که دولت می‌تواند متنی را در اعتراض به این صحبت‌ها تنظیم کند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان افزود: از برادران و خواهران می‌خواهم که متن و گفتارشان توهین‌آمیز نباشد، نمایندگان می‌توانند اعتراض و نقد داشته باشند اما توهین اقدام مناسبی نیست.


نگاه مجلس به بازداشت‌شدگان اعتراضات 3روز اخیر

در حاشیه نشست دیروز مجلس اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس درباره اظهارات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: به گفته علی شمخانی تعدادی از افراد که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌‌ها می‌کردند، شناسایی شدند و مشخص شد که آنان با سازمان منافقین در ارتباط هستند. آنان برخی از افراد شرور منطقه بودند، پول گرفتند تا ایجاد آشوب کنند. وی ادامه داد: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اعلام نکردند ولی گفتند دست‌هایی در کار بوده و عاملانی که باعث تحریک مردم شدند تا نقاط خاصی را هدف قرار دهند، شناسایی شدند. عباسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعداد کشته‌شدگان تجمع اعتراضی برای اعتراض به بنزین مشخص شد یا خیر، گفت: آقای شمخانی در این نشست تعداد کشته‌ها را اعلام نکردند اما آقای محمودی شاه‌نشین نماینده شهریار و شهرقدس گفت که در منطقه خودشان یک‌نفر بر اثر پرتاب سنگ جان خودش را از دست داده که ابتدا گفته شد بر اثر گلوله بوده ولی بعد مشخص شد بر اثر پرتاب سنگ این فرد به کما رفته و جان خودش را از دست داده است. به‌رغم سخنان عباسی، برخی از نمایندگان در مصاحبه‌های غیررسمی‌شان با رسانه‌ها تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را بیش از 300تن اعلام می‌کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید