• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88012
+
-

دو نیمه -کمی- متفاوت

درست در روزهایی که فوتبال ایران را تب بازی‌های ملی و غصه شکست از عراق
 فرا گرفته است، در فوتبال باشگاهی، تیم شهرخودرو خیلی بی‌سروصدا یک بازی عقب‌افتاده انجام داد و صدر جدول را از سپاهان گرفت. تیم مشهدی‌ بازی هفته هشتم خود را مقابل گل‌گهر انجام نداده بود که یک روز بعد از بازی ایران و عراق با انجام این بازی و کسب یک پیروزی خفیف، توانست خودش را به صدر جدول برساند. با انجام این تک‌بازی حالا ثلث‌اول لیگ به پایان رسیده و می‌توان عملکرد تیم‌ها و آمار و ارقام آنها را بعد از 10بازی مقایسه کرد. اما از این مقایسه جذاب‌تر، تقسیم 10هفته سپری‌شده به دو مقطع 5هفته‌ای و مقایسه این دو مقطع خواهد بود. این دو جدول نشان می‌دهند کدام تیم‌ها شروع خوبی در لیگ نوزدهم داشتند و بعدتر افول کردند و کدام تیم‌ها -مثل استقلال- بعد از یک شروع ضعیف، ناگهان به‌خود آمدند و لیگ را به تسخیر خود درآوردند.
  اوج‌گرفته‌ها
بالاترین امتیازی که در تمام این دو جدول می‌توان دید، 15امتیاز استقلال در 5هفته دوم بازی‌ها‌ست؛ کاری که هیچ تیم دیگری نه در بازه‌زمانی اول و نه در بازه دوم موفق به انجام آن نشده است. تیم استراماچونی تنها تیمی است که در لیگ جاری موفق به کسب 5پیروزی متوالی شده، آن هم درحالی‌که پیش از این 5بازی حتی یک برد هم در کارنامه نداشت! آبی‌پوشان تهران در 5هفته ابتدایی با 3مساوی و 2باخت در رتبه چهاردهم قرار داشتند و فقط 2تیم قعرنشین گل‌گهر و شاهین را پایین‌تر از خود می‌دیدند. اما به محض کسب نخستین پیروزی، تیم استراماچونی بیدار شد و دیگر هیچ نتیجه‌ای جز پیروزی از بازی‌هایش نگرفت. دومین تیم موفق در 5هفته دوم، شهرخودرو بود که با 4برد و یک تساوی صاحب 13امتیاز شد. اگر 15امتیاز استقلال این تیم را تا رتبه چهارم بالا کشید، در عوض 13امتیاز شهرخودرو برای صدرنشین‌کردن تیم مشهدی کافی بود و شاگردان یحیی را بالاتر از سپاهان نشاند. شهرخودرو در 5هفته اول هم می‌توانست دقیقا به همین مقدار امتیاز بگیرد اما در آخرین بازی از آن مقطع در خانه خودش به فولاد باخت و 10امتیاز بیشتر نگرفت. همین فولاد هم از دیگر تیم‌هایی بود که در 5هفته دوم بهتر از ابتدای فصل نتیجه گرفت و 10امتیاز به 6امتیاز قبلی‌اش اضافه کرد.
  افول‌کرده‌ها
اگر استقلال در 5هفته دوم ناگهان اوج گرفت و همه را متعجب کرد، در عوض تیم‌هایی بودند که در 5هفته اول موفق‌تر بودند و در ادامه دچار افت ناگهانی شدند. تراکتور، سایپا و نساجی ازجمله این تیم‌ها بودند که در پایان 5هفته ابتدایی در جمع بالانشین‌ها قرار داشتند اما در بازه‌زمانی دوم کارشان گره خورد و دچار مشکل شدند. تراکتور در بازه ابتدایی هم‌امتیاز با سپاهان و بدون گل خورده در صدر جدول قرار داشت. این تیم در شروع بازه دوم هم 2بازی را برد و حتی رکورد کلین‌شیت‌هایش را حفظ کرد. اما به محض آنکه نخستین گلش را خورد، نخستین شکست را پذیرفت و امتیاز‌گرفتن را هم از یاد برد! تراکتور نخستین گل را در آبادان دریافت کرد و بعد از آن طی 3بازی 8گل خورد و فقط 3گل زد. 3باخت طی این 3بازی، تراکتور را در جدول کلی لیگ تا رتبه پنجم پایین انداخت و در جدول 5هفته دوم نیز در رتبه نهم جدول نشاند. اگر تراکتور رکوردهای دفاعی‌اش را در 5هفته دوم از دست داد، 2تیم دیگری که از آنها یاد شد یعنی نساجی و سایپا با افول در خط حمله دچار افت شدید در نتیجه‌گیری شدند. 2تیمی که در 5هفته ابتدایی با گل‌های فراوان، صاحب بهترین خطوط حمله لیگ بودند، در 5هفته دوم هیچ گلی نزدند و با یک آمار ناامیدکننده در خط حمله به نیمه پایین جدول سقوط کردند. سایپا و نساجی به‌ترتیب 540 و 488دقیقه است هیچ گلی نزده‌اند و عملکردشان در 5هفته دوم فقط کمی بهتر از شاهین قعرنشین بوده است.
  دو نیمه غیرمتفاوت
اما مصداق بارز توازن در نتیجه‌گیری و تساوی امتیازات در مقاطع مختلف لیگ، سپاهان است که نتایجش در دو جدول فقط به اندازه یک سر سوزن با هم تفاوت دارند. 3برد و 2تساوی در هر مقطع و حتی تفاضل گل 6+ در هر دو جدول نشان می‌دهد سپاهان روند ثابت و معتدلی در نتیجه‌گیری دارد. تنها تفاوت این تیم با خودش آن است که در 5هفته اول هیچ گلی نخورده اما در 5هفته دوم یک گل دریافت کرده که البته در ازای این گل، توانسته یک گل هم بیشتر بزند. پرسپولیس هم تقریبا روند یکسانی از ابتدای فصل داشته است. تیم کالدرون در 5هفته اول 9امتیاز و در 5هفته دوم 10امتیاز گرفت. نفت آبادان در بالای جدول، ماشین‌سازی در میانه جدول و شاهین بوشهر در انتهای جدول 3تیم دیگری بودند که در هر دو مقطع به یک میزان امتیاز گرفتند. البته گل خورده نفت آبادان در بازه اول و دوم اصلا قابل مقایسه نیست که آن هم به لطف استقلال و اوج‌گیری خیره‌کننده‌اش در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید