• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87943
+
-

آماده‌باش برای طغیان احتمالی کارون

احتمال سیلابی‌شدن کارون، کرخه، دز و مارون در ۲هفته آینده وجود دارد و مسئولان از آماده‌باش برای مهار سیل احتمالی در بالادست و پایین دست سدها خبر می‌دهند

آماده‌باش برای طغیان احتمالی کارون

سیده زهرا عباسی_خبرنگار

  احتمال سیلابی‌شدن کارون، کرخه، دز و مارون در ۲هفته آینده وجود دارد؛ این خبر درحالی منتشر شده است که خوزستان بعد از چند ماه از گذشت سیلاب بهمن سال گذشته و فروردین امسال، هنوز از زیر بار طغیان قبلی کارون قد راست نکرده است. برخی از شهروندان در حمیدیه خوزستان هنوز هم در کانکس زندگی می‌کنند و اهالی همه شهرستان‌هایی که در حاشیه رودخانه‌ها هستند با شنیدن این خبر نگران تکرار فاجعه هستند.

ظرفیت خوب سدها برای مهار سیل احتمالی
 با این حال مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان شرایط را مناسب توصیف می‌کند و به همشهری می‌گوید: اکنون سدهای استان خوزستان بیش از 5/9میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی برای مهار هرگونه سیلابی را دارند. 
داریوش بهارلویی این ظرفیت خالی را بیش از 5/4میلیارد در حوضه کارون‏، 5/2میلیارد در حوضه کرخه و 5/1میلیارد در حوضه دز ظرفیت خالی اعلام می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این ظرفیت نگرانی خاصی برای سیلاب‌های محتمل نداریم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده این اطمینان خاطر را به ما می‌دهد که اگر سیلابی از بالادست وارد سدها شود در پایین‌دست اثری نخواهد داشت و مهار شود. به همین دلیل مردم نباید از این نظر نگرانی خاصی داشته باشند. وی به پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره بارش‌های موثر طی این دو هفته اشاره و اظهارمی‌کند: با وجود مهار در بالادست، از آن‌جایی که ممکن است بارش‌ها بعد از سد اتفاق بیافتد و موجب افزایش روان‌آب‌ها در برخی مسیل‌ها و رودخانه‌ها شود. به همین دلیل برای اینکه خروجی سد و این روان‌آب‌های احتمالی هم مسیر نشوند، میزان خروجی سدها را کاهش دادیم که ایمنی و اطمینان خاطری ایجاد شود تا اگر بارش سنگینی ایجاد شود این دو تداخل نداشته باشند و بتوانیم مسیل‌ها را کنترل کنیم. 
بهارلویی با بیان اینکه احتمال طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌ها در پایین‌دست وجود دارد از شهروندان می‌خواهد تا پایان بارش‌های سیل‌آسا در کنار این مناطق حضور نداشته باشند و فاصله ایمن را رعایت کنند. 
وی تاکید می‌کند وضع سدها و ظرفیت‌ آن‌ها به صورت مستمر درحال رصد است تا اگر تغییری ایجاد شود واکنش ایمن برای مناطق پایین‌دست انجام شود. با این حال به دلیل هشدارهای هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا همه دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند. 

لایروبی درحال انجام است
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین درباره لایروبی رودخانه‌های استان هم توضیح می‌دهد: طرح‌های آب و برق در همه رودخانه‌ها با توجه به اعتبار در حال انجام است.  بهارلویی با بیان اینکه سال گذشته برنامه‌ریزی به‌صورت کامل انجام شد، اما شاهد یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بودیم، ادامه می‌دهد: ظرفیت سدهای خوزستان در حالت پایدار، 13میلیارد و 300میلیون مترمکعب است، اما در زمان سیل در یک ماه فقط 15میلیارد و 300میلیون مترمکعب وارد سدها شد. در نتیجه سیل غیرقابل پیش‌بینی‌ بود که ارتباطی به ظرفیت سدها نداشت. با این همه امسال برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که تا حدامکان خطر سیل را کاهش دهیم، اما هیچ‌وقت ازنظر علمی نمی‌توان به صورت صد درصد همه‌چیز را پیش‌بینی کرد.
با وجود اینکه استاندار خوزستان هم ظرفیت مناسب سدها برای مهار سیل را کافی می‌داند، اما در آخرین‌ گفت‌وگوی خود با همشهری، بیش از همه چیز ساخت سیل‌بندها را مانع اصلی سیل توصیف‌ می‌کند.  غلامرضا شریعتی می‌گوید: لایروبی رودخانه‌ها در پیشگیری از سیل خوزستان تاثیری ندارد، بلکه کانال‌های سیلاب‌‌بر هستند که می‌توانند مانع وقوع سیل شوند. ساخت کانال‌های سیلاب‌‌بر در حال انجام است، اما اعتبار کافی برای این کار وجود ندارد.

اعتبار کافی نیست
مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز دراین باره می‌گوید: اعتبار این سازمان برای کارون، امسال ۷میلیارد تومان است، درحالی که تخلیه رسوب ناشی از سیل اخیر در کارون فقط در محدوده اهواز 100میلیارد تومان نیاز دارد.
ابراهیم حسینی می‌افزاید: همچنین کارون در محدوده‌ای درحدود ۴۲۴هزارمترمکعب به نی‌زدایی نیاز دارد که 4/8میلیارد تومان نیاز دارد. هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم به همشهری می‌گوید: کار لایروبی رودخانه کارون را آغاز کرده‌ایم و رسوب‌ها درحال جمع‌آوری است، اما اعتباری وجود ندارد. لایروبی کارون طرح مصوبی دارد که فازبندی و اولویت‌های آن مشخص شده است و پیگیر آن هستیم. 
در خوزستان قرار شده است در صورت اختصاص اعتبار، امسال ۴/۵میلیارد تومان برای لایروبی کارون در اهواز و ۲/۵میلیارد تومان برای لایروبی این رودخانه در محدوده خرمشهر هزینه ‌شود، اما این اعتبار پاسخگوی لایروبی رودخانه‌های استان نیست.

اهواز در خطر نیست
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم درباره بارش‌های سیل آسا در ۲هفته آینده هشدار می‌دهد و می‌گوید: ساکنان پایین دست سدها در حوضه رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و مارون در این مدت نکات ایمنی را رعایت و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.
فراز رابعی با اشاره به پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی و بارندگی سیل‌آسا در اواخر آبان و اوایل آذر می‌افزاید: نگرانی از بابت مهار سیل در سدها وجود ندارد. خروجی سدها تنظیم و ۹میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی در مخازن سدها برای مدیریت سیلاب ایجاد شده است. 
وی البته درباره نگرانی‌ها در پایین‌دست هم توضیح بیشتری می‌دهد و اظهار می‌کند: بارندگی در پایین دست حوضه‌ها خارج از کنترل سدها و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. البته در اهواز و شهرهای بزرگ نیز نگران کننده نیست اما ساکنان پایین دست رودخانه‌های خوزستان اعم از کارون، دز، کرخه و مارون و دستگاه‌هایی که تاسیساتی در جوار رودخانه‌ها دارند، در ۲هفته آینده باید احتیاط کنند.  معاون سازمان آب و برق خوزستان اضافه می‌کند: بارندگی‌ها و سیل احتمالی در ۲هفته آینده مشابه سیل بهار گذشته نیست و با قاطعیت می‌توان گفت که تا پایان آذر، سیلاب‌های بزرگ و تنظیم نشده و ویژه نخواهیم داشت. علی ساری، نماینده اهواز نیز هرچند از آمادگی وزارت نیرو برای تخلیه زودهنگام سدها و پیشگیری از سیل می‌گوید، اما مانند مسئولان استانی از کمبود اعتبار و عملکرد ضعیف دستگاه‌ها در ساخت سیل‌بند و ایجاد سیل‌برها گلایه می‌کند و به همشهری توضیح می‌دهد: سیل‌بر کرخه به هور اعتباری   دریافت نکرده است. بارها به وزارت نیرو و سایر نهادها مربوطه در این باره تذکر داده‌ایم. هنوز هم وقت برای جبران این کم‌کاری وجود دارد تا بتوانیم با اقدامات به موقع جلوی خسارت سیل‌های احتمالی را بگیریم.
شهروندان خوزستانی هم از بهمن سال گذشته بارها از مسئولان خواسته‌اند فکری برای مهار سیل‌های احتمالی بکنند تا اگر روزی دوباره سیل آمد به جای خسارت، زمین‌های کشاورزی را آباد، سدها را پرآب و هور‌العظیم را احیا کند.  

نماینده اهواز در مجلس:  سیل‌بر کرخه به هور اعتباری   دریافت نکرده است و به همین دلیل بارها به وزارت نیرو و سایر نهادها مربوطه در این باره تذکر داده‌ایم
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان: در حال حاضر سدهای استان در حوضه کارون، کرخه، دز و مارون بیش از 5/9میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی برای مهار هرگونه سیلاب دارند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید