• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87936
+
-

روز غافلگیری

بارش برف و مسدود شدن خیابان‌ها به‌دلیل اعتراضات مردمی، پایتخت را قفل کرد

روز غافلگیری

دیروز روز بد تهران بود. چه کسی فکر می‌کرد که یک روز تهران به دلیل بنزین و برف از حرکت بایستد. بنزینی که همیشه هوای تهران را آلوده می‌کند و برفی که همیشه هوای تهران را پاک. حالا این دو در کنار هم پایتخت را متوقف کردند. آن هم یک روز کامل. روی دیگر سکه اما پاسخ برخی مدیران شهری بود. مدیران خدمات شهری شهرداری تهران از شرایط عادی تهران سخن گفتند.در حالی که  گذشته از آماده نبودن سایت‌های برف‌روبی بسیاری از معابر پایتخت در تصرف معترضان. 

مناطق شمالی شهر، در برف فرو رفت، بی‌آنکه شهرداری‌های این مناطق شن‌پاشی و نمک‌پاشی را آغاز کنند. بخش عمده‌ای از بزرگراه‌های تهران به‌دلیل حجم برف و شن‌پاشی نشدن، باعث بروز تصادفات و حرکت آرام خودروها شد. از سویی برخی دیگر از شهروندان با هدف اعتراض به بستن بزرگراه‌ها روی آوردند و با آتش زدن لاستیک برخی معابر اصلی تهران را بستند. اما هرچه بود، تهران دیروز قفل قفل بود.

هفته گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه با مدیران شهری، به‌طور قاطع گفت: «برف ابتدای هفته برف سنگینی است و تمام امکان شهری باید برای رفع مشکل برف به‌کار گرفته شود.» او از همه معاونان و مدیران شهری خواست تا برای مقابله با برف برنامه‌ریزی کامل کنند. اما روز گذشته برف مدیرانی که قرار بود در سطح شهر فعالیت کنند را، در جلسات گرفتار کرد. همانطور که شهروندان در برف گرفتار شدند.

شهردار تهران روز گذشته، در توییتی خواستار همراهی صمیمانه شهروندان تهرانی شد. او که از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور داشت، نوشت: در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ‌داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم. مانند همیشه، همراهی مردم را صمیمانه خواستارم. سخنگوی شورای شهر تهران نیز ضمن اذعان اینکه می‌بایست شهرداری از پیش آماده بارش برف می‌شد در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: از موضع نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران، معتقدیم بهتر بود شهرداری تهران به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که با وجود پیش‌بینی‌‌های هواشناسی، اقدامات لازم در ساعات ابتدایی روز و پیش از آغاز بارش برف به قدر کفایت انجام می‌پذیرفت.

اعطا در ادامه ضمن عذرخواهی از شهروندان گفت: به‌عنوان سخنگوی شورای شهر تهران از شهروندان تهرانی که بابت ترافیک ناشی از لغزندگی معابر به زحمت افتاده‌اند، عذرخواهی می‌کنم و اطمینان می‌دهم مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای حل این مسئله به‌کار می‌گیرد.‎ مشاهدات عینی خبرنگاران همشهری در صفحه 22امروز نشان می‌دهد که شهرداری تهران دست‌کم در مناطق شمالی پایتخت نتوانست فعالیت قابل‌قبولی داشته باشد.
مدیرکل خدمات شهری در ابتدای صبح گفت:« نمی‌توان با گلوله برف را هدف گرفت.» او در گفت‌وگو با همشهری وضعیت دیروز تهران را «عادی» توصیف کرد. مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری هم در تمام اوقاتی که شهروندان در برف گرفتار شده ‌بودند، از جلسه‌ای به جلسه‌ای دیگر رفت و پاسخی به همشهری نداد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری هم معتقد است: «هیچ اتفاقی نیفتاده است. به جز چند شاخه کوچک شکسته درختان شهر، بقیه مناطق تهران مشکل خاصی نداشت.» در این میان برخی از اعضای شورای شهر که پاسخگو بودند، از مردم عذرخواهی کردند. این در حالی است که وعده اصلی شورای شهر تهران در انتخابات سال‌96 شفافیت و پاسخگویی بود. حال این سوال مطرح است که  آیا شورای پنجم در راستای عهدی که با مردم بسته‌است، نباید از مدیران بازخواست کرده و دست‌کم زمینه را برای سوال از  مدیران خاطی را  فراهم کند؟

شهرداری زمین‌گیر شد
   زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران
دیروز تا ساعت 5 و نیم بعد از ظهر بسیاری از معابر شهری در مناطق یک تا 3 قفل بودند. مردم روز گذشته با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند. شهرداری با توجه به اینکه چنین مناطقی تا حدودی کوهستانی هستند، باید بهتر عمل می‌کرد. اینکه مردم ساعت‌ها در ترافیک گیر بیفتند یا شهروندان نتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند جای سوال دارد؛ سوال از این جهت که شهردار پایتخت، پیش از این هشدار لازم را به معاونت‌های مربوطه داده بود؟ با این حال معابر شهری در بسیاری از نقاط قفل شد، برف‌روبی در محدوده‌های شمالی شهر به خوبی صورت نگرفت؛ تا حدی که حتی پل‌های عابر پیاده نیز برای تردد شهروندان وضعیت مناسبی نداشتند. به همین خاطر من به‌عنوان نماینده مردم از شهروندان عذرخواهی می‌کنم. از سوی دیگر باید بررسی شود که چرا چنین اتفاقی افتاد. به هر ترتیب من با وجود تمام هشدارهای هواشناسی تعجب کردم که چرا کیسه‌های شن در معابر چند منطقه وجود نداشت و به‌طور کلی می‌توان گفت که شهرداری در خصوص نخستین بارش برف امسال، امتحانش را خوب پس نداد؛ علی رغم آنکه در بارش‌های باران فروردین و چندی پیش مسیل‌ها لایروبی شده و اقدامات در خور توجهی صورت گرفته بود اما برای برف دیروز شاهد اقدامات لازم به ویژه در مناطق شمالی شهر نبودیم. بنابراین بازهم با تمام قلبم از مردم عذرخواهی می‌کنم و تلاش خواهیم کرد که در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

زیبایی برف سیاه نشان داده شد
   ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران
برای مسائلی که در خصوص وضعیت دیروز تهران عنوان می‌شود باید یک‌نکته اساسی را در نظر گرفت؛ هر کسی و هر نهادی چقدر در شهر سهم دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم اینکه در هر شرایطی دست به نقد ببریم کار صحیح و درستی نبوده و برای جامعه‌مان قشنگ نیست. درباره بارش برف هم موضوع به همین منوال است. وقتی تغییرات جوی رخ می‌دهد، تبعاتی دارد؛ البته که شهرداری باید آمادگی کامل داشته باشد تا از عارضه‌های احتمالی جلوگیری کرده یا عارضه و مشکلات ایجاد شده را رفع کند. من به‌عنوان نماینده مردم و یک‌شهروند قبول دارم که کاستی‌هایی وجود دارد و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنم اما شهر تهران پیچیدگی‌هایی دارد که با رخداد چنین مسائلی، دچار مشکلاتی می‌شود. به‌طور حتم ساخت‌وسازهای بی‌رویه دودهه اخیر و آسمانخراش‌هایی که در معابر کم‌عرض احداث شده‌اند، تبعات فراوانی را ایجاد می‌کنند.
با این حال اوضاع دیروز شهر تهران از نظر بنده به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر، قابل قبول بود. این مسئله را با توجه مشاهدات عینی خودم از سطح شهر اعلام می‌کنم. بنده از ساعت 8 صبح از سمت غرب تهران به شرق حرکت کردم، در ادامه از جنوب غرب، به شمال شرق رفتم و بازدیدی هم از مسیرهای جنوب شرقی به سمت شمال شرقی داشتم. غافلگیری خاصی را احساس نکردم. اگرچه مسائلی بابت افزایش قیمت بنزین هم به موضوع دامن زده بود. در خیابان آزادی که مرکز و نبض تهران است، میدان انقلاب و خیابان انقلاب، ترافیک شاید حتی از روزهای عادی هم روان‌تر بود. در محدوده خیابان مطهری، محله‌های عباس‌آباد و یوسف‌آباد و در بسیار از بخش‌های خیابان ولیعصر هم اوضاع به همین شکل بود. در عین حال انسداد مسیرها در جنوب به شمال بزرگراه شهید چمران و معابر منطقه یک پایتخت مشهود بود. بیشترین مشکل هم به منطقه یک برمی‌گشت؛ منطقه‌ای که بیشترین تخطی از نظر استانداردهای شهری در آن رخ داده است.
با وجود این، من از اینکه تعداد زیادی از شهروندان با خودروهای شخصی بیرون آمدند و به خودشان اجازه ندادند که از هوای موجود لذت ببرند، تعجب می‌کنم. برخی از والدین با خودرو تا نزدیکی در ورودی مدارس رفته بودند تا دانش‌آموزان‌شان حتی چند قدمی را در برف بردارند. در صورتی که می‌توان از فرصت پیش‌آمده بهره برد تا کودکان در برف قدم بزنند، لذت ببرند و از آنها در باز کردن معابر یاری گرفت. اینگونه کودکان و نوجوانان، به خوبی با اوضاع شکل گرفته آشنا می‌شوند و مسئولیت‌پذیر بار می‌آیند. 
در مورد برف و سایر موضوعات و چالش‌های شهری چه شهرداری، چه دولت و همه قوا و چه مردم مسئول هستند. در عین حال، به گونه‌ای رفتار شده که روزهای زیبای برفی هم سیاه نمایش داده می‌شود و عده‌ای بعد منفی آن‌را می‌بینند. البته همین جا اعلام می‌کنم که ما موضوع را به دقت بررسی می‌کنیم و اگر کوتاهی برای بازسازی معابر و بزرگراه‌ها محرز شود، حتما برخورد خواهیم کرد. 

کاهش سرفاصله؛ افزایش جابه‌جایی
   فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران
پیش از این اعلام شده بود که در روز شنبه شرایط خاصی درباره سوخت و بارش خواهد بود و مترو برای این 2رخداد برنامه‌ریزی خود را انجام داد. البته به‌طور معمول در بارندگی‌ها مسافران مترو افزایش می‌یابند و باید این سامانه برای مسافران پاسخگو باشد. ما در خط5 سیستم مانیتورینگ آب و هوا داریم و طی آن برای رخدادهای پیش‌رو برنامه‌ریزی می‌کنیم. بنابراین همکاران ما با دقت تلاش کردند و بازدیدهای میدانی برای خدمت‌رسانی به مسافران بیشتر را انجام دادند. به لطف خدا کار را با حساسیت بیشتری پی بردیم و خرابی نیز نداشتیم و متروی تهران تلاش کرد مسافرانی که دیگر از خودروی شخصی خود استفاده نمی‌کنند را پذیرا باشد. البته در مهرماه ما در خطوط یک، دو و چهار سرفاصله را به 3.5دقیقه رساندیم و در 10آبان نیز اعزام قطار در خط 7را از 12به 10دقیقه کاهش دادیم که پاسخ این کار را دیروز در شرایط افزایش ترددها گرفتیم.

شوک ترافیکی
   سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ
دیروز معابر، دارای بار ترافیکی سنگین و پرحجم در تهران بود که در برخی نقاط افزایش یافت. بنابراین از شهروندان درخواست کردیم که با توجه به تداوم بارش برف از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند. بارش برف بامدادی در پایتخت، سبب وارد شدن شوک به جریان ترافیک شد و در ساعات عصرگاهی، نیز با گذشت چندین ساعت از آغاز بارش‌ها، همچنان در برخی از معابر به‌ویژه معابر شمالی تهران، سنگینی بار ترافیک مشاهده شد. در خیابان‌های شریعتی بالاتر از پل صدر، ولیعصر بالاتر از میدان ونک، الهیه، اندرزگو، فرمانیه، ولنجک، مقدس اردبیلی، غرب به شرق خیابان ستارخان و... ترافیک سنگین بود. البته عوامل شهرداری و مأموران پلیس راهور در آماده‌‌باش بودند تا مشکل ترافیک حل شود.


   پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران
ما برای روز شنبه پیش‌بینی حضور گسترده ناوگان را کرده بودیم و همه‌‌چیز از ساعات نخستین روز به خوبی پیش رفت تا آنجا که مشکل برف و ترافیک پیش آمد. برای نمونه در خط بزرگراه چمران یا خط 10که اتوبوس‌ها در بلوار سیمون بولیوار گرفتار شدند. سایر خطوط هرچند با سرعت کم به خدمت‌رسانی خود ادامه دادند اما بحث‌های ترافیکی مشکل‌ساز شد. در خیابان ولیعصر، محدوده میدان ونک و محدوده میدان قدس نیز تمهیدات پلیس برای بستن خط بی‌آرتی باعث شد خدمت‌رسانی به مسافران اتوبوسرانی سرعت نگیرد. از سویی در بزرگراه چمران عدم‌نمک‌پاشی و ورود خودروهای شخصی باعث توقف خدمت‌رسانی و ترددها قطع شد. ولی به‌هرحال ما در این روز بارش سنگین برفی کمبود ناوگان نداشتیم.

خوشبختانه هیچ مشکلی نبوده است
   محمدعلی مختاری، ‌معاون سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران
طبق اعلام هواشناسی، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز از 48ساعت قبل آماده بود که مانع خسارات احتمالی از نخستین بارش برف برای فضای سبز تهران شود، برای همین بیش از 2هزار نفر از کارگران فضای سبز از صبح روز گذشته در همه نقاط شهر به‌ویژه مناطق 1، 3، 4، 5، 21 و 22 به تکان دادن برف از روی درختان اقدام کردند و هیچ‌گونه مشکل جدی در زمینه خسارات بارش برف بر درختان شهر دیده نشده و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی نبوده‌است. کارگران فضای سبز در بخش شمالی شهر مشغول برف‌تکانی از درختان و انجام وظیفه بودند و درختی در اثر بارش برف شکسته نشده و اگر موردی هم وجود داشته چند شاخه کوچک و غیرتنومند با تعداد اندک بوده است و از نظر فنی صدمه‌ای به درختان شهر وارد نشده است. شاید 4شاخه غیرتنومند شکسته شده باشند. آن چند مورد معدود هم، شاخه غیرتنومند درختانی مانند چنار با ارتفاع 15 تا 20متر هستند که به‌دلیل ارتفاع زیاد امکان برف تکاندن از آنها در ساعت‌های روز و با وجود ترافیک حاصل از بارش برف وجود نداشته و باید در ساعات شب که عبور و مرور کمتر می‌شود، این کار انجام شود. ما آمادگی لازم را در ایام بارش برف داریم. البته سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران از 2ماه قبل آمادگی لازم را برای ایام بارش برف داشته‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای تکان دادن برف در اوایل بارش و هرس درختان در‌ ماه آذر بوده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید