• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87918
+
-

درخشان مثل نئون

لامپ‌های نئون هنوز در بسیاری از شهرهای جهان دیده می‌شوند اما شاید ندانید که مخترع فرانسوی آن در پایان جنگ‌ جهانی دوم راهی زندان شده است

درخشان مثل نئون


اگر با دقت به عکس‌های مختلف شهرهای بزرگ جهان نگاه کنید، درمی‌یابید که یکی از اصلی‌ترین اساس نورپردازی، تبلیغات، تزئینات و در برخی موارد حتی علائم راهنمایی لامپ‌های نئونی هستند؛ لامپ‌هایی که با نورهای رنگی‌شان چشم را خیره می‌کنند و در شب جلوه‌ خاصی دارند. لامپ‌های نئونی در سال1910اختراع شد و اکنون بیش از یک قرن است که در نقاط مختلف جهان مورد مصرف دارند.

تولد ژرژ کلود
ژرژ کلود، مخترع لامپ‌های نئونی در روز 24سپتامبر سال1870در پاریس متولد شد. رشته مورد علاقه‌اش شیمی بود و توانست در این رشته مدارج عالی را بپیماید. او مشاغل بسیاری را امتحان کرد و همواره درحال آزمایش و کار بود. او یک مجله به نام «جرقه‌ الکتریکی» تاسیس و طرفدارانی را برای خود دست‌وپا کرد. فعالیت‌های‌ علمی او با شکل‌گیری این مجله بیشتر شد و کلود در آزمایشگاهش به‌طور مرتب درحال کار برای یافته‌ها جدید بود.

اثرات شیمی
نخستین کار مهم او در سال1896صورت پذیرفت. کلود در این سال، توانست خطر انفجار استیلن بطری‌شده را که در آن زمان برای روشنایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، کاهش دهد. او نشان داد که استیلن به‌خوبی در استون حل  و معادل ذخیره‌شده آن در 25اتمسفر فشار، باعث کاهش خطر در کار با گاز می‌شود.

اختراع لامپ نئونی
به گزارش همشهری، با الهام گرفتن از اختراع «گیسلر تیوبز» و «دانیل مک‌فارلان» که چراغی نیتروژنی را ساخته بودند، کلود توانست چراغ نئونی ابداع کند. او از یک لوله خلأ برای این کار سود برد. داخل لوله گاز نئون قرار داد و پس از این کار، دو سر این لوله را به دو الکترود متصل کرد و پس از عبور جریان از این لوله، نور قرمز رنگی را پدید آورد. کلود در سال1913نوشت که علاوه بر منبعی از گاز نئون، 2 اختراع اصلی هم وجود داشته است که نورپردازی نئون را عملی می‌کند؛ اول، روش‌هایی که او برای تصفیه‌ نئون به‌کار گرفت و دوم اینکه طراحی خاصی که انجام داد تا از ایجاد لکه یا تخریب الکترودها جلوگیری شود.

نئون
عنصری شیمیایی است با علامت اختصاری Ne و با عدد اتمی10که در طبیعت به‌صورت گاز بی‌رنگ وجود دارد. تخلیه الکتریکی در نئون رنگ قرمز را منتشر می‌کند. ویژگی سرمازایی نئون 40برابر هلیوم مایع و 3برابر هیدروژن مایع است و مصارفی در یخچال‌سازی نیز دارد. ریشه کلمه نئون یونانی به معنی «جدید» است. این گاز در سال1898 توسط یک شیمی‌دان انگلیسی به نام سر‌ویلیام‌رمزی در لندن کشف شد.

دریافت حق انحصار تولید
در سال1915، کلود توانست گواهی حق انحصار تولید را در آمریکا به‌دست آورد و در ادامه و در سال1923، شرکت کلود نئون، نخستین علائم با لامپ‌های نئون را در آمریکا به‌فروش رساند. لامپ‌های نئون خیلی سریع محبوب اقشار مختلف مردم شد و بسیاری از مغازه‌ها، شرکت‌ها و... برای امور تبلیغاتی خود از این لامپ‌ها که حتی در روز نیز نورشان دیده می‌شد، استفاده می‌کردند.

رنگ‌های دیگر
با ترکیب گازهای مختلف با گاز نئون می‌توان رنگ‌های متفاوتی را ایجاد کرد. همچنین با استفاده از پوشش‌های فسفری روی لامپ نئون، رنگ‌های متفاوتی درست می‌شود، مثلا با فسفر آبی روی لامپ نئون می‌توانید نوری صورتی و با استفاده از فسفر سبز، نور نارنجی داشته  باشید.

بازداشت به‌خاطر مواضع سیاسی
در سال1940و به‌دنبال شکست فرانسه در جنگ جهانی دوم مقابل آلمان، کلود به‌صورت عمومی از همکاری فرانسه با آلمان حمایت کرد و به‌خدمت دولت «ویشی» در جنوب فرانسه درآمد؛ دولتی که زیرنظر آلمان، اداره امور را برعهده داشت. همین مواضع در پایان جنگ به‌شدت به ضرر کلود تمام شد و او بین‌ سال‌های1945تا 1949به زندان افتاد. ژرژ کلود سرانجام در روز بیست‌وسوم ‌ماه می سال1960و در 89سالگی در سن‌کلود فرانسه از دنیا رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :