• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 26 آبان 1398
کد مطلب : 87911
+
-

رهبران گروه‌های تروریستی به چه سرنوشتی دچار شدند؟

عاقبت ترور

بررسی واکنش‌های بین‌المللی به مرگ رهبران گروه‌های تروریستی

نورا عباسی_روزنامه نگار

از میان رهبران گروه‌های تروریستی برخی به‌دست نیروهای اطلاعاتی و نظامی شکار و برخلاف خواسته‌ مشترکشان که در گسترش قلمرو خلافتشان خلاصه می‌شد، به سرنوشتی مشترک یعنی مرگ محکوم شدند.  رهبران گروه‌های تروریستی داعش، جندالله و القاعده، افرادی بودند که پس از اقدامات تروریستی متعدد و ایجاد ناامنی در کشورهای مختلف با حکم مرگ، پرونده‌شان بسته شد.

عبدالمالک ریگی: او‌ زاده سیستان و بلوچستان بود اما در گذر زمان در برابر مردم کشورش قد علم کرد. ریگی رهبری گروه تروریستی جندالله را برعهده گرفت و با تکیه به اقدامات مسلحانه دست به کشتن اتباع ایرانی زد. این گروه تروریستی از سال 84تا زمان دستگیری سرکرده‌اش، حدود 25عملیات تروریستی انجام داده، 210نفر را کشت و نزدیک به 500نفر را زخمی‌کرد  و سرانجام براساس عملیات اطلاعاتی پیچیده‌ای در آسمان ایران سرکرده‌شان زنده دستگیر شد.
در آخرین روزهای سال 88، ریگی با نام جعلی و به‌وسیله خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دوبی به بیشکک حرکت کرده بود که با مطلع شدن نیروهای اطلاعاتی ایران، 3فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش از پایگاه هوایی بندرعباس حرکت و این هواپیمای قرقیزستانی را مجبور به فرود در خاک ایران کرد. پس از چند‌ماه بازجویی از رهبر گروه تروریستی جندالله، حکم اعدام برای او صادر و خرداد 89نقطه پایانی بر فعالیت‌های تروریستی او گذاشته شد. حیدر مصلحی -وزیر اطلاعات آن زمان- فردی بود که ضمن خرسندی از دستگیری ریگی، اعلام کرد: جندالله از سوی دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌شد. این صحبت‌ها موجب واکنش کشورهای مختلف شد تا جایی که آمریکا اتهامات ایران درباره حضور رهبر گروه جندالله در یک مقر نظامیان این کشور در افغانستان را رد کرد و انگلیس هم در کنار استقبال از خبر بازداشت عبدالمالک ریگی، هرگونه تأیید و حمایت از جندالله را تکذیب کرده بود.

ابوبکر بغدادی: او تشکیلات تروریستی‌ای با نام دولت اسلامی عراق و شام را در مناطقی از عراق، سوریه، لیبی و افغانستان ایجاد کرد. در سال‌های اخیر ریشه بسیاری از نا‌امنی‌های خاورمیانه در تحرکات نظامی داعش خلاصه می‌شود.
پس از آنکه در سال 2014 داعش توانست شهر موصل عراق را تصرف کند، البغدادی به یکی از مسجدهای این شهر رفت و خود را به‌عنوان خلیفه مسلمانان معرفی کرد. بغدادی در آن زمان مدعی بود که دایره خلافتش را از شرق تا خراسان در ایران و از غرب تا مغرب در آفریقا گسترش خواهد داد. کشته شدن بغدادی خبر مهمی بود که در سال‌های اخیر هرازگاهی مطرح و پس از گذشت چند روز تکذیب می‌شد، تا اینکه چند هفته پیش این خبر شکل واقعیت به‌خود گرفت. ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشستی مطبوعاتی از این اتفاق خبر داد و گفت که رهبر داعش در عملیاتی ضربتی در شمال غربی سوریه توسط کماندوهای آمریکایی کشته شده است. براساس گفته ترامپ، البغدادی به هنگام حمله جلیقه‌ای انتحاری برتن داشته که با انفجار این جلیقه، بغدادی به همراه 3 نفر از فرزندانش کشته شدند. آزمایش‌ دی‌ان‌ای کشته‌شدن البغدادی را تأیید کرده‌ است. کشته شدن بغدادی رهبر داعش خبری نبود که کشورها به راحتی از کنار آن عبور کنند؛ چرا که از اروپا و آمریکا گرفته تا کشورهای خاورمیانه هر یک به‌نحوی درگیر با آشوب‌طلبی‌های این گروه تروریستی بودند. عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به خبر کشته شدن بغدادی گفت: «ما کشته شدن بغدادی را پایان تروریسم و داعش نمی‌دانیم. هر چند داعش را توسط دولت‌ها و ملت‌های منطقه شکست دادیم اما هشدار می‌دهیم این تفکر هنوز زنده است و بقایای آنها ممکن است توسط آمریکایی‌ها مجددا سازماندهی شوند و در منطقه دست به عملیات‌های تخریبی بزنند».  در این میان وزارت دفاع روسیه به‌عنوان نخستین واکنش نسبت به صحت این خبر اظهار تردید کرد و در مقابل بوریس جانسون -نخست‌وزیر انگلیس- در پیامی توییتری نوشت: مرگ بغدادی لحظه مهمی در جنگ ما علیه تروریسم است، اما نبرد علیه شرارت داعش هنوز تمام نشده است.

اسامه بن محمد بن عوض بن لادن: یکی از اعضای خاندان بن لادن و بنیانگذار و رهبر شبکه القاعده بود. ‌‌CIA از سال 1998گروهی ویژه برای تحت نظر گرفتن او ایجاد کرد و بعد از اتفاق 11سپتامبر در سال 2001 با جدیت بیشتری تحت تعقیب نیروهای امنیتی آمریکا قرار گرفت. سرانجام10 سال پس از حادثه 11سپتامبر یعنی سال 2011، رهبر گروه القاعده در پاکستان به‌وسیله گروهی از یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا کشته شد.  در رابطه با کشته شدن بن لادن خاطرات مختلفی وجود دارد. رابرت اونیل -عضو سابق نیروی دریایی آمریکا- یکی از افرادی است که جزئیات عملیات کشته شدن بن لادن را در کتابی به نام «نیروی عملیات» منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «پس از آنکه به همراه نیروی شناسایی تیم به طبقه سوم رفتیم و وارد اتاق خواب بن لادن شدیم نیروی شناسایی مذکور بی‌درنگ دو زن را به رگبار بست. وی گمان می‌کرد آنها کمربند انتحاری بر تن دارند. پس از آنکه با بن لادن که در یک اتاق تاریک ساختمان به همراه کم‌سن‌ترین همسرش مخفی شده بود، روبه‌رو شدم به وی شلیک کردم که در نتیجه آن، سرش شکافت.» این اتفاق واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. رامین مهمانپرست که در آن سال‌ها سمت سخنگوی وزارت خارجه را برعهده داشت، در واکنش به این اتفاق گفته بود: «ایران معتقد است که امروز دستاویز کشورهای بیگانه برای لشکرکشی به این منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم از بین رفته است». از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز در قامت روسای جمهور و وزرای امور خارجه نسبت به کشته شدن بن لادن ابراز خرسندی کردند؛ به‌عنوان مثال کاخ الیزه از سوی نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن مرگ بن لادن را «رویدادی بزرگ در پیکار جهانی علیه تروریسم» خوانده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید