• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 آبان 1398
کد مطلب : 87853
+
-

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوردر گفت‌و‌گو با همشهری انگیزه تخریب روحانی را انتخاباتی دانست

برخی با حمله به رئیس جمهور می‌خواهند دیده شوند

برخی با حمله به رئیس جمهور می‌خواهند دیده شوند


محسن تولایی ـ خبرنگار

صحبت‌های یکشنبه هفته قبل رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد اگرچه پاسخی به هیاهوی دسته‌جمعی عده‌ای در یک گوشه از میدان امیرچخماق یزد بود، اما تندروهای مجلس در تهران نیز سر این رشته تخریب را نگه داشتند و فردای آن سخنرانی شبنامه بین نمایندگان پخش کردند. سربرگ این بیانیه دستور تکثیر به تاریخ 20آبان داشت و امضا نداشت اما مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در جمع خبرنگاران مسئولیت آن را قبول کرد و گفت: تا روحانی را به زیر نکشد وجدانش راحت نمی‌شود. تدوین چنین بیانیه‌ای از سوی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس حداقل در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی بی‌سابقه بود. اما وقتی بدانیم مجتبی ذوالنوری به همراه احمد امیرآبادی فراهانی و علیرضا زاکانی با گرایش سیاسی نزدیک به جبهه پایداری، فهرست 3نفره انتخاباتی مجلس یازدهم را از همین حالا با هدف حذف علی لاریجانی چهره معتدل اصولگرایان بسته‌اند، انتشار چنین بیانیه‌هایی در آستانه انتخابات خیلی هم بی‌معنا نیست.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال همشهری درباره پاسخ دولت به تخریب‌های نمایندگان تندروی مجلس درخصوص اظهارات رئیس‌جمهور در یزد به همشهری گفت: «رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و می‌توان گفت که رئیس‌جمهور سخنگوی مردم است. صحبت‌هایی که آقای روحانی در سفر استانی یزد مطرح کردند امری غریب و خارج از مسئولیت‌ها و حوزه اختیارات ایشان در قانون اساسی نبود که عده‌ای در مجلس شروع به تخریب کردند. ایشان در جلسه هیأت دولت هم گفتند تا وقتی مشکلی را حس کنند نامه خواهند نوشت و تذکر قانون اساسی خواهند داد و آن را وظیفه خودشان می‌دانند. براساس قانون اساسی رئیس‌جمهور وظایفی دارد و یکی از وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی است. رئیس‌جمهور دربرابر ملت، رهبری و مجلس مسئول است و طبیعی است آنجا که بحث حقوق مردم مطرح می‌شود، رئیس‌جمهور قسم خورده است که پاسدار حقوق مردم باشد.»
حسینعلی امیری اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص ضرورت مبارزه با دانه‌درشت‌ها به‌جای بگیروببندهای تبلیغاتی در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی را در راستای مسئولیت اجرای قانون اساسی روحانی دانست و تصریح کرد: «صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور در راستای وظایف شرعی و قانونی‌اش است که قانون اساسی برایش درنظر گرفته. این نباید عده‌ای را عصبانی و ناراحت کند که بخواهند از طرقی که تاکنون سابقه نداشته، مطالبی را علیه رئیس‌جمهور مطرح کنند. بنابراین ما همه را دعوت به این می‌کنیم که در شرایطی که در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم تضعیف رئیس‌جمهور و تخریب رسانه‌ای علیه آقای روحانی به صلاح نیست و به صلاح خود دوستان هم نیست. رئیس‌جمهور کار اجرای کشور را برعهده دارد و بارها نیز مقام معظم رهبری به سنگینی کار قوه مجریه اشاره کردند. باید همه کمک کنند که کارهای اجرایی کشور به درستی انجام شود.»
در شبنامه‌ای که هفته گذشته میان نمایندگان مجلس توزیع شد و به اذعان آنها مجتبی ذوالنوری آن را تهیه و توزیع کرده بود، رئیس‌جمهور متهم به «تحریک مردم برای درگیرشدن با مخالفین خود» طی سخنرانی در یزد شده بود. در این بیانیه با کنار هم قراردادن بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، روحانی متهم به «تقابل صریح و توهین‌آمیز با رهبر انقلاب» شده بود.
روحانی در واکنش به طرح شعارهایی همچون «روحانی روحانی اقتصاد اقتصاد» و «مرگ بر ضد‌ولایت فقیه» که در گوشه‌ای از مراسم، سخنرانی وی را تحت‌تأثیر خود قرار داده بود، گفته بود: «بی‌تردید صدای شما مردم، صدای این چند نفر جوان نیست؛ شما مردمانی بزرگ، مهربان و در خط انقلاب هستید و همه باید آگاه باشیم که اختلاف و فاصله خواست آمریکاست، لذا نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده معدودی بلند شود. گرچه آن عده بسیار کم و معدود هستند اما در عین حال آن گروه اندک و کوچک را هم به اسلام و وحدت و پیامبر رحمت دعوت می‌کنیم.»
امیری در پاسخ به این سؤال که صدور شبنامه حمایتی از شعارهای تخریبی مطرح‌شده در یزد از سوی طیف خاصی از نمایندگان مجلس که فهرست انتخاباتی خودشان را هم برای دور بعدی مجلس بسته‌اند چه پیامی می‌تواند داشته باشد، تأکید کرد: «در هر صورت بعضی از آقایان در ارتباط با مسائلی که مطرح می‌شود با نگاه انتخاباتی برخورد می‌کنند و می‌خواهند دیده شوند. این هم نوعی کار تبلیغاتی و راهی است برای دیده‌شدن که ما آن را به هیچ‌وجه مناسب نمی‌دانیم و به صلاح آن آقایان نیست. برای کارهای انتخاباتی راه‌های انتخاباتی خیلی زیادی وجود دارد. قانون انتخابات مجلس راهکارهای انتخاباتی خیلی زیادی را برای این دسته از نمایندگان مجلس پیش‌بینی کرده و الان هم که انتخابات شروع نشده، ورود به بحث‌های انتخاباتی خیلی زود است.»

عکس: همشهری/ حامد خورشیدی

این خبر را به اشتراک بگذارید