• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87778
+
-

یک امروز را کی‌روش باش!

یک امروز را کی‌روش باش!

مصاف دو تیم ملی ایران و عراق در شرایط عادی هم یکی از دوئل‌های ویژه فوتبال آسیاست. حالا شکست ایران مقابل بحرین و نزدیکی امتیازات تیم‌ها در
 گروهC این دوئل را سخت‌تر و حساس‌تر هم کرده است. عصر امروز و از ساعت17:30به وقت تهران، این دو تیم چهارمین بازی خود را در گروه سوم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی2022در پایتخت اردن برگزار می‌کنند تا دور رفت را با بهترین رتبه در جدول رده‌بندی به پایان 
برسانند.
  حریف آشنا؛ دشمن قدیمی
عراق یک حریف کاملا آشنا برای فوتبال ایران است. ایران و عراق طی 4سال اخیر 4بار و در مجموع 27بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند. در فوتبال آسیا فقط تیم‌های کره‌جنوبی و کویت هستند که تعداد بازی‌هایشان با ایران بیشتر از 27بازی بوده است. 16پیروزی برای ایران، 7تساوی و فقط 4پیروزی برای عراق حاصل دوئل‌های مستقیم این دو کشور همسایه در مجموع رقابت‌های دوستانه و رسمی طی این سال‌هاست. ایران و عراق تاکنون 3بار در انتخابی جام‌جهانی با یکدیگر دیدار داشتند که هر 3بار بازی با نتیجه 2بر یک به پایان رسیده است؛ دو پیروزی برای ایران در مقدماتی جام‌جهانی2002و یک برد برای عراق در مقدماتی جام‌جهانی1994.البته در هر دوی این رقابت‌ها هر دو تیم ایران و عراق حذف شدند و پای هیچ‌کدام به دور نهایی نرسید. ایران در مجموع 5بار و عراق یک‌بار به دور نهایی جام‌جهانی رسیده‌اند که در مسابقات مقدماتی هیچ‌یک از این 6دوره با هم روبه‌رو نشده بودند. در سال1986که عراق تنها حضورش را در جام‌جهانی جشن گرفت ایران اصلا در مسابقات مقدماتی حاضر نبود.
  هشت سال است همدیگر را نبرده‌ایم
ایران در رتبه27رده‌بندی فیفا و هنوز تیم اول آسیاست. بازی با عراق به جز حساسیت‌های مربوط به صعود به جام‌جهانی، از نظر رده‌بندی فیفا هم حائز اهمیت است. ژاپن در رتبه28جهان است و درصورت لغزش ایران، می‌تواند صدرنشین آسیا شود. عراق، تیم نهم آسیا و صاحب رتبه74جهان است اما فاصله این تیم با ایران هرگز به اندازه فاصله دو تیم در رنکینگ فیفا نیست. عراق یکی از رقبای نزدیک و همیشه دردسرساز برای ایران بوده است. آخرین حذف ایران در مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا سال2015توسط همین عراق رقم خورد و در دوره اخیر جام ملت‌ها نیز رویارویی دو تیم به تساوی بدون گل انجامید که این آخرین مصاف دو تیم بوده است. پیش از این دو بازی، ایران در یک بازی دوستانه با تک‌گل سردار آزمون عراق را شکست داده بود اما آخرین پیروزی یکی از دو تیم در بازی‌های رسمی به سال2011برمی‌گردد که تیم افشین قطبی در جام ملت‌های آسیا با گل‌های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی بر عراق پیروز شد.
  امید کاپیتان می‌شود
ترکیب تیم‌ملی ایران در بازی امروز با توجه به مصدومیت احسان حاج‌صفی حداقل یک تغییر نسبت به بازی قبلی خواهد داشت. کاپیتان تیم‌ملی در مصاف با بحرین، این بار همراه تیم‌ملی نیست و برای درمان مصدومیتش به ترکیه سفر کرده است. با مصدومیت حاج‌صفی شانس بازی‌کردن احمد نوراللهی و علی کریمی تقویت می‌شود. اما به‌احتمال فراوان این تنها تغییر تیم‌ملی نسبت به بازی گذشته نخواهد بود. در خط میانی ویلموتس خیلی زود به محمد محبی اطمینان کرد و او را به ترکیب اصلی فرستاد. شاید او در بازی با عراق در این نقطه از میدان هم دست به تغییر بزند و علی قلی‌زاده، مهدی ترابی یا وحید امیری را جانشین محبی کند. ضمن اینکه ترکیب تهاجمی تیم‌ملی در زمین بحرین هم انتقادات زیادی را در پی داشت و شاید ویلموتس امروز ترکیبش را با احتیاط و محافظه‌کاری بیشتری انتخاب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید