• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87748
+
-

صدور کیفرخواست در پرونده سیل مرگبار شیراز

صدور کیفرخواست در پرونده سیل مرگبار شیراز


پرونده سیل مرگبار شیراز که در جریان آن 21نفر از شهروندان و مسافران نوروزی در این شهر جانشان را از دست دادند، با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. براساس کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرا، شهرداری و 2نفر از شهرداران اسبق شیراز در این حادثه مقصر شناخته شدند.
به گزارش همشهری، در روزهای پنجم و ششم فروردین امسال، زمانی که گردشگران زیادی در تعطیلات نوروزی به شیراز سفر کرده بودند، بارش شدید باران و جاری‌شدن سیل در این شهر خسارات زیادی به اماکن عمومی، خانه‌ها، خودروها و زیرساخت‌های شهری وارد کرد. بیشترین خسارت اما مربوط به 5فروردین بود؛ زمانی که سیلابی هولناک در دروازه قرآن جاری شد و مردم و خودروهای زیادی راکه در آن حوالی بودند، غافلگیر کرد. کلیپ‌های منتشرشده از این ماجرا، خودروهای شناور در سیل را نشان می‌داد و مردمی که یکی پس از دیگری اسیر امواج خروشان سیلاب می‌شدند و آب آنها را با خود می‌برد. در جریان این حادثه 21نفر جانشان را از دست دادند و بیش از 100نفر نیز مصدوم شدند که بالا‌بودن آمار قربانیان باعث شد تا تحقیقات برای مشخص‌شدن علت جاری‌شدن سیل بی‌سابقه آغاز شود. در جریان بررسی‌ها معلوم شد که به‌دلیل توسعه شهری، افزایش بار ترافیک و تعداد جمعیت، تغییراتی در مسیر تنگه «الله‌اکبر» و آبراهه بزرگ آن، جایی که حادثه در آنجا رخ داده، ایجاد شده است. در گذشته و در قسمتی از این منطقه آبراهه بزرگی بود که آب‌های فصلی و سیلاب‌ها را به‌سمت جنوب تا رودخانه هدایت می‌کرد ولی با گسترش شهر شیراز و افزایش بار ترافیکی ورودی و خروجی شهر، ایده هموار‌کردن این آبراهه پهن واقع در شرق عمارت دروازه قرآن مطرح و اجرایی شد و این مهم‌ترین دلیلی بود که باعث شده بود سیلاب جاری‌شده به جای اینکه از آبراهه عبور کند، درست از مسیری بگذرد که محل تردد صدها خودرو بود و فاجعه‌ای هولناک را رقم بزند.
در این شرایط بررسی‌ها برای شناسایی مقصران این اتفاق ادامه یافت تا اینکه در نهایت منجر به صدور کیفرخواست برای مقصران شد. به گفته حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، پرونده موسوم به سیل شیراز با صدور کیفرخواست به دادگاه‌ کیفری‌۲ شیراز ارسال شده و شهرداری و ۲نفر از شهرداران ادوار مختلف شیراز در حادثه سیل مقصر شناخته شدند. وی با بیان اینکه پرونده در ۱۶مجلد در دادسرای شیراز تشکیل شده بود، افزود: مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته و تلفیق نظر هیأت کارشناسی و گزارش کارشناسی سازمان بازرسی کل کشور، این مقصران شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید