• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87741
+
-

4راه‌حل برای متروی منطقه18

محسن هاشمی: شورایاران به همراه ارائه مشکلات، راه‌حل هم بدهند


مجید جباری ـ خبرنگار

رئیس شورای شهر تهران دیروز در جریان بازدید از منطقه18 پایتخت، در جمع شورایاران منطقه حاضر شد و ضمن گفت‌وگو با آنان، 4راه‌حل را برای رفع مشکلات متروی این منطقه از شهر تهران مطرح کرد.
به گزارش همشهری، محسن هاشمی رفسنجانی در دیدار با شورایاری‌های محلات، این منطقه شورایاری را مدنی‌ترین نهاد در ساختار جمهوری اسلامی دانست و گفت: «مهم‌ترین نهادی که بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های شوراها را دارد، شورایاری‌ها هستند. شما در تعامل مستقیم با مردم و در نزدیک‌ترین فاصله با شهروندان قرار دارید؛ به همین دلیل، نظر مشورتی شما به‌عنوان شورایاران، بسیار مهم تلقی می‌شود.»
او با بیان اینکه شورای شهر تهران با بیش از 3500شورایار محلات پایتخت ارتباط مستقیم دارد، بیان کرد: «در این ارتباط‌ها، شورایاران از طرق مختلف مشورت‌هایی را به اعضای شورای شهر می‌دهند؛ اما موضوعی که بسیار مهم است اینکه هنگام ارائه مشکلات محلات، شورایاران باید راه‌حل هم ارائه دهند.
رئیس شورای شهر تهران خطاب به شورایاری‌های محلات منطقه18 گفت: «به‌دلیل اینکه شما به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستید، می‌توانید به‌راحتی راه‌حل‌های مدنظر مردم که پس از بررسی به نتیجه رسیده را به شورای شهر منتقل کنید. این در حالی است که هم‌اکنون، مشکلاتی که از محله‌ها به ما می‌رسد بدون ارائه راه‌حل است.»
او ادامه داد: «مترویی که از این منطقه عبور می‌کند، به‌عنوان متروی منطقه18 مطرح است؛ درحالی‌که این خط مترو عملا به اهالی منطقه سرویسی نمی‌دهد؛ چون در این منطقه ایستگاهی ندارد. اما برای این موضوع راه‌حل‌هایی وجود دارد که با جسارت مدیران منطقه می‌توان چالش‌ها را برطرف کرد. هاشمی اضافه کرد: «قوانینی که در کشور برای ساخت مترو وجود دارد، هم در مصوبات شورا و هم در مصوبات شورای‌عالی شهرسازی، این اجازه را داده که اطراف ایستگاه‌های مترو تراکم بیشتری نسبت به جاهای دیگر شهر وجود داشته باشد. به‌دلیل اینکه این، یک کریدور حمل‌ونقل پرظرفیت به‌حساب می‌آید و فرصتی را به منطقه می‌دهد، می‌شود در زمین‌های اطراف ایستگاه‌های مربوطه بارگذاری بیشتری صورت بگیرد و با درآمدهای آن، ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو برای منطقه ساخت؛ ضمن اینکه سایر مناطق هم می‌توانند چنین کارهایی را انجام دهند.»
رئیس شورای شهر تهران گفت: این موضوع را به این دلیل عنوان کردم که در بیان مشکلات منطقه، شورایاران، موضوع مترو را مطرح کرده اما راه‌حلی برای آن پیشنهاد نکرده‌اند. درصورتی که می‌شد در ارائه مشکلات و راه‌حل‌ها، 4راه‌حل زیر را مطرح کرد: نخست «شهردار منطقه ایستگاه‌ها را جانمایی کند»، دوم «اطراف ایستگاه‌ها را بارگذاری کند»، سوم «از طریق جلب مشارکت سرمایه‌گذار، تونل و ایستگاه مربوطه ساخته شود» و در چهارمین گام، «از دولت تقاضای پول تجهیزات شود».
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری آغاز پویش آرزوهای تهران طی هفته‌های گذشته اظهار کرد: «اساس این پویش بر اظهار انتظارات شهروندان از مدیریت شهری و به سنجش گذاشتن آن برای دادن نظر دیگر شهروندان است، این یک گام در جهت کسب اطلاع از نظرات مردم است اما گام دوم ومهم‌تر تحقق انتظارات مردم است.»


مکث
کمبود سرانه‌های خدماتی


 هاشمی مهم‌ترین مشکلات محله‌ای و منطقه‌ای شهروندان تهران را کمبود سرانه‌های خدماتی دانست و گفت: «در برخی مناطق ازجمله منطقه18 با کمبود مواجه هستیم، به‌نحوی که برای تامین سرانه‌های خدمات شهری با 200هکتار و برای تامین کمبود سرانه فضای سبز با 200هکتار کمبود مواجه هستیم. این کمبود در بسیاری از حوزه‌ها نظیر ایستگاه‌های آتش‌نشانی، سرویس‌های بهداشتی، سامانه پسماند، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی در زیست شهری مردم مؤثر است اما با وجود آنکه 12سال از تصویب طرح جامع شهر و الزام به تامین سرانه‌های خدماتی گذشته است، هنوز برنامه عملیاتی در این خصوص تهیه نشده که نقش شورای محلات در پیمایش خدمات شهری و ارائه اطلاعات و نیازهای شهروندان به شورا و شهرداری در مورد سرانه‌های خدماتی می‌تواند مفید باشد.»رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنانش از اعضای شورایاری‌ها خواست با تقویت تعامل خود با مدیریت شهری و استفاده از خرد جمعی، کارآمدی و بهره‌وری این نهاد را بهبود ببخشند تا ابهامات و شایعاتی که در مورد لزوم و فلسفه شورای محله مطرح می‌شود، پاسخ داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :