• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87721
+
-

شهر در تسخیر خودرو و دود

مصوبات بر زمین مانده کمیته اضطرار یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش آلاینده‌های جوی این روزهای تهران است

گزارش
شهر در تسخیر خودرو و دود


ماجرای آلودگی هوای تهران به حاشیه جلسه هیات دولت رسیده ‌است؛ جایی که شهردار تهران از همه شهروندان دعوت کرد تا از خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده کنند. البته پیروز حناچی به کاهش تردد خودروها و محدودسازی آلاینده‌ها نیز اشاره کرد.  وزش باد، بارش باران و کاهش تردد خودروها از راهکارهایی بود که شهردار تهران به آن اشاره کرد؛ پای وزیر کشور هم به آلودگی هوا باز شده است. عبدالرضا رحمانی فضلی دستور توقف فعالیت جاری نمایشگاهی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را پس از تشدید آلودگی پایتخت صادر کرد.اما ترافیک سنگین همچنان پابرجاست. ترافیکی که به نظر چندان معمول نیست. اخبار و اطلاعات گسترده‌ای در فضای مجازی از عدم همکاری برخی نهادها با شهرداری به منظور رفع ترافیک خبر می‌دهد.
از ابتدای هفته و با تشکیل جلسه کمیته اضطرار، 6 اقدام برای کاهش آلودگی هوای تهران در دستور کار قرار گرفت؛ اقداماتی شامل منع تردد خودروهای دودزا و کامیون‌ها.  اما طی روزهای گذشته، کامیون‌ها و خودروهای دودزا به رغم چنین مصوبه‌ای در شهر همچنان جولان می‌دهند و هرشب، در خیابان‌های پایتخت می‌تازند، بدون آنکه محدودیتی بر تردد آنها اعمال شود.
محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: محدودیت تردد برای کامیون‌ها گذاشته شده و از پلیس هم تقاضا داریم که برای خودروهای دودزا برخورد قانونی داشته باشد تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. او گفت به نظر می‌رسید که روز گذشته به دلیل تعطیلی، حجم خودروها به دلیل نبود سرویس مدرسه کاهش یابد،‌ ولی این امر رخ نداد و ترافیک همچنان پابرجا بود. البته بسیاری از والدین هم در این روزها جایی ندارند که فرزندانشان را بگذارند پس آنها را به محل کار خود برده و یا در این روزهای تعطیل به کارهای عقب‌افتاده می‌پردازند و با خودروهای شخصی در سطح شهر تردد می‌کنند و همین امر باعث بروز ترافیک بیشتری می‌شود.
ترافیک شگفت‌انگیز این روزهای تهران، بیش‌از آنکه ناشی از تردد خودروهای شهری باشد، به تعلل در ساماندهی ترافیک باز می‌گردد. اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در رابطه با علل افزایش ترافیک در روزهای اخیر، به فارس گفت: طی 3سال گذشته، شاهد افزایش ۲۵درصدی خودروهای شهر تهران بودیم. سردار محمدرضا مهماندار، بیان داشت: در 3سال گذشته در شهر تهران 4میلیون خودرو وجود داشته است که این عدد الان به 5میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو می‌رسد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت ادامه داد: اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) باعث شده مردم ناچاراً از معابر پیرامونی این طرح، به طور مثال اتوبان‌های چمران، مدرس و همت استفاده کنند. به گفته مهماندار، این موضوع باعث شده ترافیک از برخی معابر به معابر دیگر منتقل شود.
از طرفی رئیس پلیس پایتخت هم دلیل ترافیک را مشکلات ناشی از اجرای طرح ترافیک جدید دانست. سردار حسین رحیمی گفت: پلیس مصوبه طرح ترافیک را امضا کرده اما طبق همین مصوبه در صورت ایجاد مشکل باید نسبت به اصلاح و تغییرآن اقدام شود. رئیس پلیس پایتخت گفت: در نامه‌ای به شهرداری تهران موارد انتقادات و مشکلات طرح جدید ترافیک را اعلام کردیم. وی خاطرنشان کرد: ترافیک و آلودگی هوا هر ساله در ۶ ماه دوم سال تشدید می شود، از این رو باید دستگاه‌های متولی از بحث و حرف خارج شوند و هرکدام به وظایف عملیاتی خویش عمل کنند.

اجرای کامل مصوبه ضروری است
ماجرای ترافیک شدید روزهای گذشته و افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای تهران که روزهای آلوده پایتخت را رقم زده‌است، این روزها مورد توجه بسیار قرار گرفته ‌است. اما این سؤال همواره وجود دارد که به‌رغم مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا نه با خودروهای دودزا برخورد می‌شود و نه از تردد کامیون‌ها در هنگام شب جلوگیری می شود. رئیس مرکز کنترل ترافیک تهران گفت: پلیس راهور موفق به اجرای کامل مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا درباره ممنوعیت تردد کامیون‌ها در شهر نشده است.
نوشین سرور، رئیس مرکز کنترل ترافیک تهران در مورد تردد کامیون‌ها در پایتخت اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران مسبب تولید آلاینده‌های اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای ازت و مهم‌ترین آن ذرات معلق هستند و هنگامی‌که براساس پیش‌بینی هواشناسی وضعیت هوا ساکن می‌شود، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و ممنوعیت تردد خودروهای سنگین دیزلی مصوب و اجرایی می‌شود که روز 19آبان مقرر شد از  دوشنبه‌شب تا پایان هفته تردد کامیون‌ها در تهران ممنوع شود. وی تصریح کرد: باوجود کنترل میدانی پلیس راهور در چند مقطع ورودی شهر مانند بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید خرازی، شب گذشته به‌دلیل تردد زیاد کامیون‌ها، پلیس راهور موفق به اجرای مصوبه به‌صورت کامل نشد و متأسفانه در بزرگراه‌های صدر، امام علی، بابایی و زین‌الدین در مانیتورینگ تصویری شاهد عبور خودروهای دیزلی بودیم و آمار سازمان راهداری نیز مؤید این مطلب است.
سرور با تأکید بر اینکه قطعاً این کار به‌صورت دستی قابل انجام نخواهد بود، افزود: نیاز است که پلیس محترم راهور VIN (یا همان مشخصات کارت خودرو) را در اختیار شهرداری قرار دهد تا به‌صورت سیستمی و توسط دوربین‌های پلاک‌خوان اعمال جریمه صورت پذیرد. تاکنون باوجود درخواست‌های پی‌درپی شهرداری این کار مهم انجام نگرفته است. وی از رانندگان کامیون‌ها و خودروهای سنگین دیزلی درخواست کرد همانطور که در جاده‌ها یک راننده حرفه‌ای هستند به‌عنوان وظیفه ملی خود، مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا را رعایت کنند چرا که این هوایی است که همه‌ ما در آن نفس می‌کشیم.




جمع‌آوری 12واحد آلاینده

درحالی‌که کامیون‌ها و خودروهای دودزا آزادانه در شهر حرکت می‌کنند و ترافیک پایتخت نیز در هم گره خورده ‌است، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران از جمع‌آوری 12واحد آلاینده سطح شهر تهران خبر داد. یکی از مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا متوقف کردن فعالیت کارخانه‌های آلاینده و تعطیلی کارگاه‌های آلاینده بود. مسعود زندی، معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران گفت: اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران در راستای انجام وظایف و تکالیف قانونی محیط‌زیست طبق برنامه مدون تنظیمی و گشت‌های انجام شده در نیمه اول سال 98نسبت به پایش 349واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی اقدام کرده است. وی با بیان اینکه از این تعداد 71واحد جدید شناسایی شده و اقدامات لازم درخصوص تشکیل پرونده زیست‌محیطی و اخذ مدارک و مستندات قانونی فعالیت این واحدها به انجام رسیده است، افزود: در سایر موارد اعم از بررسی وضعیت واحد، انجام نمونه‌برداری و رفع آلودگی‌های محیط‌زیستی پیگیری‌های لازم صورت گرفته و براساس پایش‌ها و پیگیری‌های انجام شده 12واحد آلاینده نیز از محل جمع‌آوری و پرونده‌های مربوطه مختومه شد. حال هوای تهران خوب نیست. شهر همچنان در چنبره گره ترافیکی اسیر است و اراده‌ای برای باز کردن این گره تو در تو نیست. شهرداری تهران استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در روزهای آلوده نیم بها کرده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید