• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87713
+
-

تا به حال به اتاق‌های فرار رفته‌اید؟ اگر اهل چالش و حل معما هستید این تفریح جالب را دسته‌جمعی امتحان کنید

کارآگاه بازی در اتاق‌فرار

کارآگاه بازی در اتاق‌فرار

الناز عباسیان 

 امروز می‌خواهیم یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین تفریحات تهران یعنی «اتاق فرار» یا همان «اسکیپ روم» را به شما معرفی کنیم. فرقی نمی‌کند جوان باشید یا سن‌و‌سالی از شما گذشته باشد. همین که اهل هیجان و حل معماهای چالش‌برانگیز باشید کافی است. این بازی ترکیبی از معماهای منطقی است و شما را به یک کار تیمی در فضای رمزآلود دعوت می‌کند. گرچه عنوانش کمی رعب‌آور است اما قول می‌دهیم اگر اتاق فرار را دسته‌جمعی تجربه کنید، به یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های دوستانه‌تان تبدیل شود. اینجا قرار است آنچه تا به امروز در بازی‌های رایانه‌ای یا فیلم‌ها دیده‌اید را در فضای شبیه‌سازی‌شده با دوستانتان تجربه کنید. مهم‌ترین مزیت ایده اتاق‌های فرار تقویت مهارت‌های کار گروهی، مهارت‌های فکری، اطلاعات عمومی، دقت، توجه، خلاقیت و از همه مهم‌تر توجه به محدودیت‌ها در زندگی است. در شهر تهران حدود 15 اتاق فرار با سناریوهای مختلف و درجه سختی متفاوت طراحی شده است. در این میان 5مرکز به‌صورت مجموعه اتاق‌های فرار فعال هستند که در ابتدا شما را با ویژگی‌های این بازی و 5مجموعه و امکانات منحصر‌به‌فردشان آشنا می‌کنیم. در ادامه هم به‌صورت مختصر اشاره‌ای به دیگر اتاق فرارها در شهر تهران خواهیم داشت.

اگر حین بازی خسته شدید و خواستید آن را ترک کنید، باید با اپراتور تماس بگیرید. حتی گاهی ممکن است حین روند بازی مشکلی برای طراحی صحنه به‌وجود بیاید. در اینگونه موارد نیز باید با اپراتور بازی اتاق فرار تماس بگیرید.

   جایی دور از فضای مجازی 
بسیاری از ما عادت داریم هنگام بازی پلی‌استیشن یا بازی‌های مخصوص تلفن همراه، خود را به‌ جای شخصیت یکی از بازی‌های اسرارآمیز، معماگونه و بعضا ترسناک جا بزنیم. دوست داریم در فضای‌مجازی، از گوشه‌و‌کنارها، دالان‌های تنگ و تاریک رد شویم و به‌جای شخصیت بازی معما حل و درنهایت از موفقیت در بازی، به حال خوشی دست پیدا کنیم. حالا به دور از فضای مجازی، در گوشه‌و‌کنار شهر فرصتی فراهم شده تا همین حس و حال کارآگاه بازی را در فضایی خارجی با دوستان واقعی تجربه کنید. اجازه بدهید کمی درباره این بازی بیشتر توضیح بدهیم. در این بازی، تیم‌ها در قالب گروه‌های 4 تا 8نفره تشکیل شده و داخل اتاق فرار می‌شوند. در، پشت سر آنها قفل شده و بازیکنان باید با پیدا کردن سرنخ‌ها، حل‌کردن معماها، از سر گذراندن چالش‌هایی که برای آنان طراحی شده و در قالب کار گروهی ظرف مدت معین راه خروج از اتاق فرار را پیدا کرده و از آن خارج شوند. برای حل‌کردن معماهایی که حین بازی اتاق فرار با آنها مواجه می‌شوید، نیاز نیست خیلی باهوش یا قوی باشید و یا حتی تحصیلات عالیه داشته باشید، فقط کافی است کمی خلاقیت داشته باشید، استدلال کنید و از همه مهم‌تر در کار گروهی موفق عمل کنید. همه‌‌چیز به شکلی طراحی شده است که شما را با یک چالش واقعی روبه‌رو کند! نگران نباشید اتاق پر از سرنخ‌های پنهان است. اما از آنجا که زمان محدود است برای پیداکردن سرنخ باید محیط را به دقت بررسی کرده و زمان باقی‌مانده را هوشمندانه جیره‌بندی کنید! خوشبختانه بازی اتاق فرار یک بازی تیمی است و این یعنی قرار نیست در طول این مسیر تنها باشید. به‌خاطر داشته باشید که موفقیت نهایی در اتاق فرار فقط با کار گروهی و هم‌فکری اعضای تیم به‌دست می‌آید. نقش افراد داخل اتاق، خیلی زود بر اساس مهارت‌ها و خصوصیات فردی مشخص می‌شود. روال معمول اتاق فرار به این صورت است که جواب هر معما احتمالا شما را با معمای جدیدی مواجه می‌کند و شاید لازم باشد در هر مرحله از بازی به سرنخ‌ها و وسایلی که در مراحل قبلی پیدا کرده‌اید رجوع کنید.


در بسیاری از اتاق فرارها، شما را در یک مکان کوچک قرار می‌دهند. به همین دلیل اگر از فضاهای تنگ و کوچک هراس دارید، در این بازی شرکت نکنید

   چطور از اتاق فرار به خوبی بیرون بیاییم؟ 
اگر اهل دیدن فیلم‌‌های اکشن هالیوودی یا پلیسی- معمایی باشید، شاید چندین بار در ذهن خود فانتزی حضور در یکی از این داستان‌ها را داشته‌اید؛ به‌عنوان مثال اینکه اگر من جای فلان بازیگر بودم، از این اتاق به فلان روش فرار می‌کردم یا اینکه بهترین راه برای حل این معما فلان روش بود. با حضور در اتاق فرار این فرصت برای شما و دوستانتان فراهم شده تا کمی ذهن‌تان را محک زده و تکانی به سلول‌های خاکستری مغزتان بدهید. شک نکنید به‌صورت غیرطبیعی هم کمی آدرنالین ترشح می‌شود تا انرژی‌تان مضاعف شود. اتاق‌های فرار دقیقا همانند فیلم‌های اکشن، سناریو‌های مختلفی دارد. گاهی ممکن است شما را داخل یک رستوران متروکه دست و پا بسته رها کنند و گاهی ممکن است داخل یک ایستگاه فضایی به هوش بیایید. شاید تعجب کنید اگر بدانید که حتی ممکن است گاهی وسط یک زندان مخوف به هوش بیایید که قاتلان زنجیره‌ای نیز به‌دنبال شما هستند! بعد از اینکه توانستید خودتان را پیدا کنید و متوجه شدید که در چه مکانی قرار‌گرفته‌اید، نوبت به یافتن سرنخ‌ها می‌رسد. برای یافتن سرنخ‌ها دقیقا باید همانند یک کارآگاه حرفه‌ای، به‌دنبال چیز‌های غیرمعمول بگردید. برای اینکه بتوانید سرنخ‌ها را به خوبی پیدا کنید، باید بتوانید همانند یک خلافکار فکر کنید. گاهی سرنخ می‌تواند یک چیز کاملا بدیهی باشد و گاهی باید اشیای مخفی داخل اتاق را پیدا کنید. متأسفانه برخی اعضای گروه به‌خاطر اینکه بتوانند مهارت خود را به رخ دیگران بکشند، تکروی می‌کنند. آنها زمانی که دستشان به یک سرنخ می‌رسد، آن را مخفی کرده و تلاش می‌کنند تا خودشان معما را حل کنند اما یکی از ابتدایی‌ترین دستور‌العمل‌هایی که برای موفقیت در اتاق فرار وجود دارد این است که به محض یافتن هر چیزی، آن را با صدای بلند بیان کنید. به‌عنوان مثال زمانی که یک تکه از پازل را پیدا می‌کنید، با صدای بلند به سایر اعضای تیم بگویید که تکه‌ای پازل یافته‌اید. ممکن است یکی دیگر از اعضای گروه تکه‌ای دیگر را یافته باشد که به کل تیم در حل معما کمک می‌کند. سرعت عمل بالایی داشته باشید، داستان را جدی بگیرید و تلاش کنید از همان ابتدا به‌دنبال سرنخ بگردید. اگر حین روند بازی دچار مشکل شدید، از اپراتور درخواست کمک کنید. درخواست کمک‌کردن اصلا تقلب نیست و کسر ‌شأن ندارد. تنها این راهنمایی‌های کوچک به شما کمک می‌کنند تا زودتر از مهلکه خارج شوید.

چند نفری برویم؟ 
اغلب تعداد ایده‌آل شرکت‌کنندگان در توضیحات هر بازی، جداگانه پیشنهاد شده اما معمولا بین 4تا 10نفر است. البته تجربه ثابت کرده که هرچه تعداد افراد بیشتر باشد ایده و فکر بیشتری برای فرار خواهید داشت. در اتاق‌های کوچک ممکن است تعداد افراد بیشتر کمی دست‌و‌پاگیر باشد و هماهنگی اعضا کمی سخت‌تر شود. بهتر است قبل از هماهنگی دوستان از مسئول بازی در این‌باره راهنمایی بگیرید.

حالا چقدر وقت داریم؟ 
در اتاق فرار فقط یک ساعت زمان دارید تا معما را حل کنید. یک ساعت از موبایل و تبلت فاصله بگیرید و درگیرِ یک سناریوی جذاب شوید! با بسته‌شدن در، تنها سؤالی که ذهن شما را درگیر خواهد کرد این است که چگونه از اتاق فرار کنیم؟ البته شما در هر زمانی از بازی می‌توانید با هماهنگی مسئول اتاق از اتاق خارج شوید که خروج از بازی به منزله اتمام بازی برای شما و تیمتان است.

اتاق فرار ساعتی چند؟ 
هزینه ثابتی برای اتاق فرار وجود ندارد. سناریو، طراحی صحنه و موقعیت قرارگیری آن روی هزینه بلیت تأثیر می‌گذارد. متوسط قیمت بلیت هر فرد بین 40تا 60هزار تومان است. این البته مربوط به بازی‌ در مراکز ارزان ایران است. در برخی مراکز هم برای هر ساعت، هر فرد باید بیش از 200هزار تومان پرداخت کند اما شما با خرید از سایت‌های معتبری که تخفیف می‌دهند می‌توانید 20درصد تخفیف بگیرید. 

چی ببریم؟ چی نبریم؟ 
اینجا جز شما و ذهن خلاق و ماجراجوی شما دیگر به چیزی نیاز نیست. به همین دلیل ورود هرگونه تجهیزات الکترونیک (موبایل، دوربین و...) به داخل بازی‌ها ممنوع است. شما می‌توانید وسایل‌تان را پیش از ورود به بازی به مسئول مربوطه تحویل دهید. همچنین تلاش نکنید کسانی که به این بازی علاقه ندارند را همراه خود کنید. به این طریق قطعا اتاق فرار برای شما لذتبخش نخواهد بود.

شرایط سنی‌ دارد؟ 
تمامی بازی‌ها برای سن 15سال به بالا طراحی شده‌اند و معمولا برای هر بازی شرایط سنی متناسب با فضای بازی اعلام می‌شود. برای مثال بازی کلبه وحشت و روانی تنها برای افراد بالای ۱۸ سال مجاز است. البته اگر والدین در کنار آنها باشند، تا ۱۶ سال نیز می‌توانند در این بازی شرکت کنند. غیر از اتاق‌های دارای محدودیت سنی در برخی از بازی‌ها بچه‌های 10سال به بالا نیز می‌توانند همراه خانواده در اتاق‌ها باشند. 

 جایزه برنده چی هست؟ 
شاید این سؤال به ذهنتان خطور کرده باشد که درصورت موفقیت جایزه‌ای به ما تعلق می‌گیرد؟ در جواب باید عرض کنیم در اینجا از جایزه فیزیکی و مادی خبری نیست اما در عوض مغز شما 
یک ساعت فسفر می‌سوزاند و از مسیر معمایی بازی لذت می‌برد. شک نکنید که بدون جایزه هم این بازی ارزش انتخاب دارد. شاید به همین‌خاطر است که هر روز به تعداد مخاطبان این بازی جذاب در گوشه و کنار شهر افزوده می‌شود.

معرفی5مرکز مهم اتاق فرار تهران 


   اتاق فرار در سایه‌سار برج‌میلاد 
به جرأت می‌توان گفت یکی از مجهزترین، مهیج‌ترین و بهترین اتاق فرارهای تهران در مجموعه برج‌میلاد است. اگر به‌دنبال یک تفریح هیجان‌انگیز و رمزآلود هستید بهتر است سری به برج‌میلاد بزنید. اتاق‌فرار برج‌میلاد با نام «انیگما» در گذرگاه برج‌میلاد و در نزدیکی ورودی پارکینگ، چنین فضایی را برای‌تان تدارک دیده است. وقت را تلف نکنید و بازی متفاوتی را با دوستانتان تجربه کنید. بازی‌هایی که می‌توانید در این بخش انجام دهید عبارتند از: اتاق جنگ، قتل مرموز، کلبه وحشت و 2داستان جدید به نام‌های تسخیر و ‌رؤیا که به‌زودی در مجموعه اجرا خواهند شد و هر یک، داستان و ماموریت متفاوتی دارند.
  نشانی: بزرگراه حکیم‌غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد 
  شماره تماس: 09120030269


   اتاق فرار مجتمع تجاری کورش 
نوبت آن رسیده تا در دل یکی از معروف‌ترین مجتمع‌های تجاری تهران، یعنی کورش مال یک اتاق فرار جذاب به شما معرفی کنیم. در این اتاق فرار انواع بازی‌های جذاب اعم از« فرار از زندان»،« بمب شیمیایی فریتز هابر»،« معمای تسلا»،« متل بوداپست» و... وجود دارد که هر کدام قواعد، اهداف و راه‌حل ویژه خود را دارند. مجموعه بازی اتاق فرار کورش در سطح شهر و حتی خارج شهر چندین شعبه دارد. این مجموعه در خیابان‌های طالقانی، خیابان شریعتی، شهرک توریستی نمک‌آبرود و هچیرود چالوس هم شعبه دارد.
  نشانی: بزرگراه شهید ستاری، خیابان پیامبر مرکزی، مجتمع تجاری کورش، طبقه دوم، جنب شهربازی
  شماره تماس: 44971450و 44971451


   اتاق فرار تجریش در مرکز بازی‌ها 
اتاق فرار مرکز بازی‌های فکری تجریش بزرگ‌ترین اتاق فرار در خاورمیانه است و این مجموعه تنها نمایندگی بازی‌های فکری (برین‌گیم‌سنتر) در ایران است. این اتاق فرار 8 اتاق با سناریوهایی با نام‌های پادزهر، هفت، مالیخولیا، جنون زندان، موزه، قطار سریع‌السیر شرق، دور دنیا در 60دقیقه و نجات جنرال دارد که هریک از این اتاق‌ها قوانین خاص خودشان را دارد. از دیگر امکانات مجموعه بازی‌های فکری تجریش تهران می‌توان به انواع بازی‌های رومیزی اشاره کرد که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است. حالا که تا اینجا آمده‌اید حیف است از این بازی‌های فکری متنوع لذت نبرید.
  نشانی: میدان تجریش، خیابان غلام‌جعفری، بالاتر از تندیس، جنب هایپرمی 
  شماره تماس: 22758258و 22718854

 
 اتاق فرار در ارتفاعات توچال 
یکی از سرگرمی‌های جالب و متفاوت مجموعه تفریحی توچال، اتاق فرار آن است که با نام‌های اسکیپ روم و کیوب کلاب هم بین مردم شناخته می‌شود. بازی فرار از کیوب آن آن‌قدر ژانر و سبک‌های متنوعی را به شما ارائه می‌دهد که اگر 20بار هم این بازی فکری را تجربه کنید، خسته نخواهید شد! در بازی فرار از کیوب شما در معرض هیجان و آدرنالین خالص قرار دارید و با 20 نوع مهارت هوشی و گروهی به چالش کشیده می‌شوید! شما قهرمان داستان هستید و کلید فرار از اتاق دست شماست! در این مجموعه بازی‌های هیجان‌انگیزی مثل «بن‌بست»، «شمعت رو فوت کن»، «اسم من سیدنیه» و... وجود دارد که هر کدام معما و راه‌حل و هیجان خاص خود را دارند.
  نشانی: تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تله‌کابین توچال، بوستان سلامتی 
  شماره تماس: 26708015


   تیم اسکیپ‌روم فعال در 5 شهر 
مجموعه اسکیپ‌روم دات‌آی آر(escaperoom.ir) به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه سرگرمی آفلاین در تابستان 94با هدف طراحی و اجرای بازی‌های فکری معمایی و اتاق فرار شکل گرفت. در بهار سال 95 موفق شد برای نخستین بار بازی اتاق فرار را به‌عنوان یکی از محصولات خود در ایران راه‌اندازی کند. در اینجا علاوه بر اتاق فرار که در فضای بسته اجرا می‌شود، بازی‌‌های معمایی در فضای باز هم برگزار می‌شود. همچنین طراحی بازی‌های شهری هم حاصل تلاش این تیم است. همچنین ناگفته نماند این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه اتاق فرار در ایران در 5شهر تهران، اصفهان، کرج، کرمان و اهواز فعالیت می‌کند.
  نشانی: تهران، خیابان نوفل‌لوشاتو، بن‌بست مسعود سعد، پردیس علم‌و‌فناوری، طبقه سوم، واحد ۳۱۶
  شماره تماس: 26113389

دیگر اتاق‌های فرار تهران
برای رفتن به سمت بازی‌های معمایی می‌توانید روی این خانه‌های فرار که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می‌کنیم حساب کنید. ممکن است مجموعه‌های دیگری هم در گوشه و کنار شهر فعال باشند اما هم‌اکنون به اطلاعات تکمیلی آنها دسترسی نداریم.

اتاق فرار خانه اسرار 
چهارراه پاسداران، ابتدای خیابان دولت، پلاک ۵۱، بازی خانه ذهن زیبا 

اتاق فرار فکر کده 
سعادت‌آباد، بلوار پاکنژاد، آسمان۴، پلاک۴ 

اتاق فرار امیرکبیر 
خیابان کاشان، خیابان امیرکبیر، مجتمع امیرکبیر، طبقه منفی دو، واحد ۸ 

اتاق فرار ریپتون 
ستارخان، بعد از فلکه اول صادقیه، پاساژ صدف، طبقه اول، واحد ۴۰ 

اتاق فرار گاراژ متروکه 
چهارراه پارک‌وی، خیابان محمودیه،  خیابان زهره، سرای محله محمودیه، پلاک ۳ 

اتاق فرار جعبه سیاه 
میدان فاطمی، خیابان فاطمی، نرسیده به سازمان‌آب، پلاک ۱۶۰، طبقه دوم 

فرار از زندان 
خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان دولت، پلاک ۱۵۹۶، طبقه دوم، واحد 4 

مجموعه بازی اتاق فرار 
خیابان کریمخان، خیابان نجات‌اللهی، کوچه نوید، پلاک ١٧ 

 اتاق فرار شام آخر
بلوار آفریقا، ضلع شمال‌شرقی، تقاطع خیابان ظفر، ساختمان شماره ۹۳، طبقه ۵

 اتاق فرار قرنطینه
پاسداران، میدان قبا،  فرهنگسرای رسانه 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید