• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87634
+
-

مبارزه با مفسدان را شفاف‌تر کنید

مبارزه با مفسدان را شفاف‌تر کنید

مهدی تقوی‌ _ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

سخنان رئیس‌جمهور در سفر استانی‌اش به یزد نشان داد که در رأس دولت مبارزه با فساد در دستور کار قرار گرفته است اما در این مبارزه با چه کسانی برخورد می‌شود باید ماند و دید که دستگاه قضا و پیش از آن دیوان محاسبات کشور چگونه عمل خواهند کرد. با توجه به رویه کنونی قوه قضاییه این امیدواری وجود دارد که با دانه‌درشت‌های فساد اقتصادی برخورد قاطعی بشود. 

آن چیزی که مشخص است من به‌عنوان یک معلم یا فرد دیگری به‌عنوان کارمند یا یک روزنامه‌نگار نمی‌تواند در فساد نقشی داشته باشد. با این مثال می‌توانیم به این موضوع برسیم که مبارزه با فساد یک همت جمعی در داخل کشور می‌خواهد که همه قوای سه‌گانه باید با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند. در این بین با برخی از افرادی که دست به فساد اقتصادی گسترده زده‌اند برخورد شده است، ولی آن چیزی که در این پرونده‌ها و دادگاه‌ها باید مشخص شود این است که پول‌ها به کجا رفته و این مبالغ بزرگ چگونه باید به‌حساب کشور باز گردد! به‌نظر من دغدغه رئیس‌جمهور که در یزد صحبت می‌کرد این است که مبارزه با مفاسد اقتصادی همراه با جوابگویی به مردم باشد و در این زمینه از هیچ خطایی چشم‌پوشی نشود. 

حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت به 2مورد روشن اشاره کرد و به وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی دستور داد که درخصوص فساد اقتصادی و معرفی افراد فاسد در حوزه ارزی، ریالی و نفت و انرژی به مردم اقدام کنند. این نشان‌دهنده آن است که دولت برای مبارزه با فساد می‌خواهد سهمی داشته باشد؛ البته به قوه‌قضاییه که دیگر بازوی مبارزه با فساد محسوب می‌شود هم باید اشاره کرد که در ماه‌های اخیر با قاضی‌های فاسد و همچنین افرادی که پیش از این در قوه قضاییه سمت داشتند برخورد کرده است. این موضوعات می‌تواند به بازگشت اعتماد از دست رفته در بین مردم کمک کند، ولی آنچه نیاز است ریشه‌کن کردن فساد است و مردم نیاز دارند که در این زمینه به‌صورت عینی تغییرات را حس کنند.

درخصوص مبارزه با فساد اقتصادی دیوان محاسبات می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و با برخورد با کارمندان، مدیرکل‌ها، مسئولان و... راه مبارزه با فساد را هموار‌تر کند و با معرفی آنها به قوه قضاییه به شفافیتی که مورد نظر رئیس‌جمهور است، کمک کند. البته این موضوع را نباید فراموش کنیم که حوزه فساد بسیار گسترده است و می‌تواند در هر سطحی وجود داشته باشد.
این گستردگی از پول زیرمیزی یک کارمند شروع می‌شود و تا رده‌های بالا می‌رود، ولی آنچه مهم است اینکه باید ریشه فساد در کشور از بین برود، هم با آن کارمند متخلف برخورد شود و هم با افراد و ارگان‌‌هایی که تخلف اقتصادی داشته‌اند. در مبارزه با افراد متخلف این موضوع مهم است که پولی که از جیب مردم رفته است به خزانه بازگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید