• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87633
+
-

بازی با آتش

ترور یک فرمانده فلسطینی، آژیرخطر جنگ درسرزمین‌های اشغالی را به صدا درآورد

گزارش
بازی با آتش


 ترور یک فرمانده ارشد گروه جهاد اسلامی فلسطین در خانه‌اش در غزه توسط ارتش اسرائیل، خشم گروه‌های فلسطینی را برانگیخته ‌و وعده آنها برای حملات تلافی‌جویانه به اسرائیل را به همراه داشته است.
اسرائیل در یک ترور هدفمند نادر در ماه‌های اخیر، به خانه بها ابوالعطا، یکی از فرماندهان گروه جهاد اسلامی در غزه حمله هوایی کرد. در این حمله که بامداد سه‌شنبه انجام گرفت، ابو‌العطای 42ساله و همسر او کشته شدند. در پی این اقدام، گروه جهاد اسلامی ده‌ها موشک به فلسطین اشغالی شلیک کرد. پیکر ابوالعطا دیروز با حضور مردم خشمگین تشییع شد.
2ساعت بعد از این حمله، به محل زندگی یک فرمانده سیاسی این گروه در دمشق در سوریه هم حمله هوایی شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، در این حمله اکرم العجوری آسیبی ندید اما پسر او و یک غیرنظامی دیگر کشته شدند. درحالی‌که ارتش اسرائیل مسئولیت حمله اول را قبول کرده، تا عصر دیروز واکنشی به حمله دوم در سوریه از خود نشان نداد. سانا گزارش داده‌ که چند موشک به منزل العجوری شلیک شده ‌که پدافند هوایی سوریه یکی از آنها را رهگیری و ساقط کرده است.
کشته‌شدن ابوالعطا، خیلی زود با واکنش گروه جهاد اسلامی مواجه شد و این گروه نزدیک به 70راکت به مناطقی در رژیم صهیونیستی شلیک کرد. به گزارش بی‌بی‌سی‌، در پی این حملات، زندگی در شهرهای نزدیک به غزه مختل شد. در پی این حملات موشکی، صدای آژیر در مناطقی ازجمله تل‌آویو به گوش رسید و هزاران دانش‌آموز در جنوب و مرکز سرزمین‌های اشغالی در خانه ماندند. براساس دستور ارتش، مشاغل غیرضروری هم در شهرهایی که راکت‌ها به نزدیکی آنها برخورد کرده بود، تعطیل شدند.

موج انتقام
به‌نظر می‌رسد، ‌این شروع واکنش‌های شدیدتری باشد که گروه‌های فلسطینی وعده داده‌اند. خالد البطش، رهبر گروه جهاد اسلامی، دیروز حملات اسرائیل در غزه و دمشق را محکوم کرد و آنها را اعلان جنگ اسرائیل خواند. به گزارش الجزیره، این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات تلافی‌جویانه ما موجودیت صهیونیست‌ها را به لرزه درخواهد آورد.»
حماس، دیگر گروه سرشناس فلسطینی که غزه را در کنترل دارد  واکنش تندی به این اقدام اسرائیل داشت. در بیانیه این گروه آمده است: «مسئولیت کامل تمامی پیامدهای این رویداد متوجه اسرائیل است. این حمله، بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.»
به گزارش الجزیره، البطش، دیروز در جمع مردم خشمگین در غزه گفت: «نتانیاهو هزینه سنگینی برای ترور ابوالعطا پرداخت خواهد کرد. امروز، ما به مردم‌مان می‌گوییم که تنها گزینه موجود، مقاومت علیه این حملات است.»
به گزارش هاآرتص، این حمله به‌صورت مشترک توسط ارتش اسرائیل و سازمان امنیت داخلی این کشور (شین‌بت) انجام شده است. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که ابوالعطا در حال برنامه‌ریزی برای حملات بیشتر به اسرائیل بوده است.
نخست‌وزیر اسرائیل از این اقدام دفاع کرده است. ارتش اسرائیل هم گفته‌ که خود را برای چند روز جنگ آماده می‌کند. به گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ممکن است تقابل اسرائیل با گروه‌های فلسطینی، بعد از این حمله، مدت زیادی طول بکشد. او گفت: «اسرائیل به تنش علاقه‌ای ندارد اما ما هر کاری می‌کنیم تا از خودمان دفاع کنیم.» او همچنین اضافه کرد: «درگیری‌ها ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما ما باید مقاوم باشیم و خونسردی خود را حفظ کنیم.»
ارتش اسرائیل در بیانیه خود گفته است که ابوالعطا مسئول حملات موشکی زیادی در یک سال اخیر بوده و برخی حملات مهم در یک سال گذشته را به فعالیت‌های او نسبت داده است.

ترور انتخاباتی؟
علاوه بر نتانیاهو، بنی‌گانتز، رقیب اصلی او برای تشکیل دولت هم از این ترور حمایت کرده است. همه واکنش‌ها به این ترور در اسرائیل اما جانبدارانه نبوده است؛ نمایندگان عرب مجلس اسرائیل به‌شدت به نتانیاهو به‌خاطر اجازه‌دادن به ارتش این کشور برای این ترور حمله کرده‌اند و آن را باعث افزایش تنش‌ها‌ در منطقه خوانده‌اند. به گزارش الجزیره، ایمن عوده، یکی از نمایندگان عرب کنست در توییتر نوشت: «مردی که 2 انتخابات پشت‌سر هم را باخته است، در اقدامی از سر استیصال، از سیاست زمین سوخته برای ماندن در قدرت استفاده می‌کند.»
ولید طاها، یک نماینده دیگر هم هشدار داد که سیاست تنش‌زایی نتانیاهو، می‌تواند منطقه را درگیر یک «فاجعه واقعی» کند؛ «اتفاقی که روی‌داده، تمام منطقه و جان میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در غزه تهدید می‌کند. اسرائیل، درنتیجه سیاست‌های خصمانه نتانیاهو در خطر افتاده است.»





مکث
کابوس راکتی اسرائیل


بها ابوالعطا، یکی از فعال‌‌ترین فرماندهان نظامی فلسطینی‌ها در چند سال اخیر به شمار می‌رود و حملاتی که زیرنظر او صورت گرفته، بارها نه‌تنها امنیت اسرائیلی‌ها را مختل کرد که باعث شرمساری آنها هم شده است. او به‌عنوان فرمانده گردان‌های القدس که بازوی نظامی گروه جهاد اسلامی است، فعالیت‌های زیادی در شمال باریکه غزه و همچنین نفوذ زیادی هم در جبهه جنوبی داشت. همچون دیگر رهبران گروه جهاد اسلامی فلسطین، ابوالعطا با رسانه‌ها گفت‌وگو نمی‌کرد و در سایه، صدها نیروی زیردستش را رهبری می‌کرد اما با وجود این شرایط، ارتباط نزدیکی با فرماندهان میدانی گروه جهاد اسلامی داشت. او پیش‌تر در سال‌2012 از یک ترور دیگر ارتش اسرائیل جان سالم به در برده بود و در سال‌2014 هم منزل او در غزه بمباران شد اما ابوالعطا در آن زمان در خانه نبود.
به گزارش العربی الجدید، برخی حملات موشکی که زیرنظر ابوالعطا انجام شده، شرمساری جهانی برای اسرائیل داشته است؛ ازجمله حمله موشکی به یک فستیوال موسیقی در شهر سدروت در میانه تابستان.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید