• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87596
+
-

در همچنان بر پاشنه مماشات می‌چرخد

آخرین آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که با وجود تهدیدات مدیران ارشد فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان، قرار نیست با کسانی که باعث برهم‌زدن آرامش ورزشگاه‌ها می‌شوند، برخوردی جدی بشود.کمیته انضباطی دیروز رسول خطیبی، سرمربی تیم ماشین‌سازی‌ تبریز را به‌دلیل تحریک تماشاگران در بازی با پرسپولیس به پرداخت 10میلیون تومان جریمه و یک‌جلسه تعلیقی محروم کرد.
این رأی چند نکته دارد:
  طبق آیین‌نامه انضباطی فدراسیون، محرومیت تعلیقی فقط شامل کسانی می‌شود که «فاقد سابقه محکومیت قطعی در رکن قضایی فوتبال باشند». رسول خطیبی براساس آنچه در متن رأی کمیته انضباطی آمده، پیش از این در جام حذفی، به‌دلیل اعتراض‌هایش در بازی با همین تیم پرسپولیس، یک جلسه محروم شده بود.
   فدراسیون خطیبی را محروم کرده اما از کنار رفتار تماشاگران پرسپولیس در بازی با ماشین‌سازی بی‌تفاوت گذشته است. این در حالی است که بعد از آن بازی بسیاری از مقامات ارشد فوتبال ازجمله مهدی تاج، رئیس فدراسیون، از خطیبی به‌خاطر فحاشی به مادرش که مادر شهید است، دلجویی کرده بودند.
  بازی پرسپولیس با ماشین‌سازی، هفته نهم لیگ برگزار شد؛ همان هفته‌ای که بازی تراکتور با استقلال به جنجال کشیده شد. کمیته انضباطی فدراسیون اما درباره آن بازی و شعارهای قومی‌گرایانه هواداران تراکتور هیچ حکمی صادر نکرده است. این سکوت زمانی عجیب‌تر به‌نظر می‌رسد که به یاد بیاوریم اتفاقات بازی تبریز حتی ابعاد فرافوتبالی و فرامرزی پیدا کرد.
  کمیته صیانت چه شد؟
یک روز پیش از آرای عجیب کمیته انضباطی، جلسه‌ کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی ورزش کشور در ساختمان وزارت ورزش برگزار شده بود. وزیر، تعدادی از معاونانش، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون فوتبال، نمایندگان وزارت اطلاعات، صدا‌و‌سیما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نیروی انتظامی، بسیج ورزش کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور، سازمان امور اجتماعی و تعدادی از اساتید دانشگاه در این نشست حاضر شدند. این کمیته پس از ابراز نگرانی نسبت به رفتارهای قومی‌گرایانه در ورزشگاه‌ها شکل گرفت.طبق گزارش روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، در نشست دوشنبه‌شب کمیته صیانت، مسعود سلطانی‌فر تأکید کرده که هیچ مدیر باشگاه، بازیکن ، مربی و حتی مسئولی اجازه ندارد با پرداختن به حواشی فضای امن و جذاب ورزش به‌ویژه فوتبال را پرالتهاب کند. او از فدراسیون‌ها هم خواسته با حاشیه‌پردازان که امنیت و آرامش خاطر مردم را به هم می‌زنند، برخورد انضباطی کرده و در این مورد کوتاهی نداشته باشند.
وزیر ورزش بدون آنکه نامی از گزارشگر تلویزیونی بازی‌های تراکتور ببرد، به نماینده صدا‌و‌سیما توصیه کرده که از مجریان و گزارشگران بخواهد در آرامش‌بخشی فضای ورزش کمک حال مدیران ورزش، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باشند.با وجود این تأکیدات، مهدی تاج، در این نشست طوری حرف زده که انگار قرار نیست تغییری در سیاست‌های محافظه‌کارانه فدراسیون فوتبال ایجاد شود. او گفته است: «برای تخطی عده‌ای محدود نباید تماشاگران را از تماشای بازی تیم‌های مورد علاقه‌شان محروم کرد.» این جملات اتفاقا با رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همخوانی معناداری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید