• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87559
+
-

دولت، مراکز پزشکی و... چه خدماتی برای ناباروران در نظر گرفته‌اند؟

فرزندآوری زیر چتر حمایتی

فرزندآوری زیر چتر حمایتی

نگار حسینخانی_روزنامه نگار

براساس آخرین آمار منتشرشده، تعداد زوج‌های نابارور در ایران رو به افزایش است. در همین راستا با اعتباری بالغ بر ۱۰۵میلیارد تومان، ۲۴ مرکز موجود درمان ناباروری تجهیز و بازسازی و 7مرکز سطح سه و ۱۰ مرکز سطح دو نیز به مجموعه مراکز ناباروری کشور اضافه شد. بر این اساس اکنون در حوزه درمان ناباروری در سراسر کشور، مراکزی فعالند که زوج‌های نابارور می‌توانند به آنها مراجعه کرده و از خدمات تشخیصی و درمانی با قیمت مناسب و با پوشش ۸۵درصدی هزینه‌ها از سوی دولت، استفاده کنند. از آنجا‌ که هزینه‌های درمان ناباروری بالاست و عموما در یک دوره درمان، به نتیجه نمی‌رسد، لازم است دوره‌های درمانی چندین بار تکرار شود که این مسئله هزینه‌ زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. قاسم جان‌بابایی- معاون درمان وزارت بهداشت- اردیبهشت امسال اعلام کرد که نیمی از مراکز درمان ناباروری در کشور دولتی هستند و در سال‌جاری دریافت خدمات درمان ناباروری تا ۲ نوبت رایگان خواهد بود. برای روشن شدن این مسئله که زوج‌های نابارور چه امکاناتی برای درمان با هزینه کم در اختیار دارند، در این گزارش توضیحاتی داده شده است.

دستورالعمل برنامه حمایت مالی زوج نابارور
بسته حمایتی شامل روش‌های کمک باروری شامل میکرو‌اینجکشن، لقاح آزمایشگاهی و تلقیح داخل رحمی است. راهبرد این دستورالعمل شامل حمایت مالی زوج‌های ناباروری است که فاقد تمکن مالی برای دریافت خدمات درمانی هستند. نیازسنجی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای تجهیز و توسعه مراکز درمان ناباروری، استفاده از امکانات و مشارکت بخش دولتی و غیردولتی، مدیریت اطلاعات مراکز، بیماران و خدمات و نظارت بر ارائه خدمات استاندارد است. این برنامه شامل دو بخش حمایت مالی و تخفیف است.

بسته حمایتی یک‌‌میلیون و ۷۰۰ هزار‌تومانی برای درمان ناباروری
علاوه بر بیمه تکمیلی، هر زوج نابارور یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته حمایتی می‌گیرد. از سال ۹۴ در مراکز علوم پزشکی مانند مرکز علوم پزشکی مشهد بسته‌های حمایتی دولت با دستور مقام معظم رهبری از طرف وزارتخانه در اختیار زوج‌های نابارور قرار گرفته و برای هر زوج تقریبا یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین هزینه‌های مرتبط با تهیه دارو تحت پوشش بیمه تکمیلی است.

پرداخت ۸۵درصد هزینه درمان ناباروری در بیمارستان‌های دولتی
از آنجا که درمان ناباروری هزینه زیادی دارد، یکی از موضوعات بسیار مهم پوشش بیمه‌ای است. از سویی نرخ‌‍ درمانی مراکز خصوصی بسیار بالا بوده و تفاوت چشمگیری با هزینه درمان در مراکز دولتی دارد. با توجه به اینکه ردیف بودجه‌ای پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری درنظر گرفته شده است تا 85درصد نرخ دولتی هزینه درمان ناباروری در مراکز دولتی از طریق بیمه پرداخت می‌شود. زوج‌هایی که تمایل به دریافت سرویس‌های خصوصی دارند باید از همان سیاست پرداخت 85درصد هزینه‌ها به نرخ دولتی استفاده کنند. هرچند مراکز درمان ناباروری غالبا مراکز دانشگاهی هستند و به لحاظ ارائه خدمات علمی از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما مراکز خصوصی امکانات رفاهی بیشتری دارند.

استفاده از بیمه‌های تکمیلی
IVF یا لقاح آزمایشگاهی جزو پرکاربردترین راه‌های درمان نازایی است که در ایران در حال اجراست. اما نسبت به سایر راه‌های درمانی، روشی پرهزینه است. این روش نیازمند مراجعه مکرر به آزمایشگاه و انجام سونوگرافی است. به همین علت جبران هزینه‌های IVF توسط شرکت بیمه، در خرید بهترین بیمه تکمیلی برای نازایی مؤثر است. هم‌اکنون بیمه‌های پایه مثل تامین اجتماعی و سلامت، هزینه‌های IVF را پرداخت نمی‌کنند. با توجه به اینکه روش درمانیIVF، در ایران بسیار پرطرفدار است، برای آن دسته از افرادی که از طرف محل کار بیمه درمان گروهی ندارند و باید از بیمه درمان انفرادی استفاده کنند، بهترین پیشنهاد استفاده از خدمات بیمه تکمیلی است. براساس تصمیم وزارت بهداشت، هزینه نخستین درمان نازایی با این روش رایگان است. همچنین دو سه سال است که داروهای درمان نازایی تحت پوشش بیمه است و بیماران از این بابت هزینه زیادی نخواهند داشت. هزینه انتقال جنین فریز برای نخستین درمان نازایی نیز رایگان است. انجام IVF رایگان با توجه به وضعیت مالی بیمار اولویت‌بندی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید