• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87496
+
-

4 ایستگاه شتاب‌نگار تهران آماده زمان بحران

پیروز حناچی در کنفرانس زلزله: تهران همچنان در معرض خطر است

4 ایستگاه شتاب‌نگار تهران آماده زمان بحران

میزان خسارات زلزله در نقاط مختلف کشور براسـاس اطلاعـات 14ایستگاه شتاب‌نگار برآورد شده و علاوه بر آن 4ایستگاه شتاب‌نگار برای پایش امواج ورودی به شهر تهران راه‌اندازی شده است. با استفاده از این 4ایستگاه امواج ورودی به شهر تهران پایش می‌شود تا در زمان بحران، دستگاه قطع خودکار ایستگاه‌های آب و گاز فعال شود.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در هشتمین کنفرانس علمی زلزله با بیان این خبر بر لزوم آمادگی برای مقابله با زلزله تأکید کرد و گفت: این کنفرانس با وجود همه پیشرفت‌ها در حالی برگزار می‌شود که ما همچنان در خطر آسیب‌های ناشی از زلزله قرار داریم و علت آن ساخت‌وسازهای غیراصولی، استفاده از مصالح نامرغوب، عدم‌مهارت نیروی انسانی در حوزه ساخت‌وساز، اجرایی نشدن قوانین و مقررات سازه و نحوه پیشگیری از حادثه است.
پیروز حناچی افزود: در زلزله ملارد هیچ تلفاتی نداشتیم ولی عکس‌العمل‌های مردم نسبت به این پدیده موجب آسیب رساندن به مردم شده است. براساس آمارها رسانه‌ها بیشترین توجه خود را در حوزه مخاطرات طبیعی معطوف به زلزله کرده‌اند، ولی دولت‌ها باید توجه داشته باشند که هزینه برای پیشگیری از عوارض مخاطرات، سرمایه‌گذاری برای داشتن آینده بهتر است.

شهردار تهران همچنین با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف برای اجباری کردن بیمه‌های سازه گفت: کشور ترکیه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای سازه‌های بتونی کرده بود، اما تمام این سرمایه‌گذاری‌ها در زلزله 1999به هدر رفت. از این‌رو با اجباری کردن بیمه‌های ساختمان، مهندسان را مجبور به اجرای قوانین سازه کرد. به‌نظر می‌رسد اگر کشور از تحریم‌ها عبور کند و بیمه‌های اتکایی به عرصه بیایند، این می‌تواند یکی از روش‌های کنترل کیفیت ساختمان‌ها توسط صنعت بیمه باشد.
حناچی تأکید کرد: در بم تصور بر این بود که در انتهای پهنه مخاطرات قرار دارد و از این‌رو منطقه‌ای با خطر کم زلزله تلقی می‌شد و انتظار وقوع چنین زمین لرزه بزرگی را نداشتیم. اما تمام مناطق کشور به غیراز مناطق خالی از سکنه در معرض خطر زلزله قرار دارند. بخش عمده‌ای از کشور به‌ویژه در نیمه غربی در پهنه زاگرس قرار دارند و دائما در معرض مخاطرات زلزله هستند. حناچی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات شهرداری برای کاهش ریسک مخاطرات و افزایش تاب‌آوری شهرها افزود: تدوین نقشه راه افزایش تاب‌آوری برای مخاطرات را در دستور کار داریم. همچنین در تهران 7 تا 8 روددره اصلی داریم و این رود‌دره‌ها که آب‌هایی حدود 240میلیون مترمکعب از ارتفاعات البرز به سمت تهران را روانه می‌کنند، منشأ گسترش شهر تهران بوده است و این روددره‌ها هم می‌تواند مایه نشاط و هم منشأ مصیبت قرار گیرد. او نصب 100دکل ارتباطی به‌منظور حفظ ارتباط پایدار در زمان مخاطرات را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن به‌دلیل آنکه در زمینه بهسازی دیر اقدام شده است با ساختمان‌های متراکم و تعداد زیاد خانوارها و نفرات روبه‌رو هستیم و این در حالی است که پس از زلزله کوبه ژاپن در دنیا ثابت شد که نحوه شهرسازی در افزایش تلفات پس از مخاطرات مؤثر است. 
شهردار تهران همچنین با اشاره به رخداد سیل در نوروز سال‌جاری گفت: در سیل اخیر تقریبا تمامی کشور درگیر سیل بوده است و در زمان سیلابی شدن رودخانه کن، جاده کرج تا آستانه بسته شدن پیش رفت ولی لایروبی‌های انجام شده و آمادگی نیروها موجب کنترل شدن این رخداد شده است.

منابع مالی پایدار، ضمانت اجرای طرح‌های شهری
شهردار تهران در مراسم بزرگداشت ملی روز جهانی شهرسازی نیز بر اهمیت تصویب لوایح منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش افزوده در راستای تلاش‌های نظام مدیریت شهری تأکید کرد. حناچی با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه کشور گفت: بندهای خوبی در آن سند نوشته شده که تعدادی از آنها هم به اجرا درآمده است؛ به‌عنوان مثال تا قبل از آن حمل‌ونقل اتوبوسی کشور در اختیار شرکت‌های واحد بود اما الان ۶٠ درصد اتوبوسرانی تهران به تعاونی‌ها و بخش خصوصی وابسته است.‌ ای کاش سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنجم و ششم هم در همان مسیر ادامه پیدا می‌کردند.
او افزود: امروز از نظر حرفه‌ای روز خوبی است چراکه دوفوریت لایحه منابع مالی پایدار که هم‌اکنون در مجلس است، رأی آورد. ضمانت اجرایی تمام برنامه‌ها درباره تراکم‌فروشی، شهرفروشی و... به این لایحه بستگی مستقیم دارد. اگر ما بهترین طرح‌های شهرسازی و چشم‌انداز را تهیه کنیم، اما تکلیف شهرداری‌هایمان روشن نباشد که از طریق چه منابعی باید اداره شوند، نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم. علاوه بر این، لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز در مجلس مطرح است. اگر هزینه‌های جاری داشته باشیم و همزمان آمال و آرزوهای بزرگ نیز در سر بپرورانیم، حتما شرایط ناپایدار به‌وجود می‌آید.

شهردار تهران:در بم تصور بر این بود که در انتهای پهنه مخاطرات قرار دارد و از این‌رو منطقه‌ای با خطر کم زلزله تلقی می‌شد و انتظار وقوع چنین زمین لرزه بزرگی را نداشتیم. اما تمام مناطق کشور به غیراز مناطق خالی از سکنه در معرض خطر زلزله قرار دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید