• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87486
+
-

آمارها بر حرف‌های رئیس‌جمهور مهر تأیید می‌زنند

افشای دروغ 18میلیارد دلاری

ارز
افشای دروغ 18میلیارد دلاری

یک روز پس از اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره سرنوشت دلارهای توزیع شده در 5‌ماه نخست سال گذشته با نرخ 4200تومان، بانک مرکزی با انتشار جزئیات اختصاص 19.3میلیارد دلار ارز با نرخ دولتی از دروغ 18میلیارد دلاری مخالفان دولت پرده‌برداری کرد.

حالا روایت مخالفان دولت تغییر کرده و اختلاف نظر در بین رسانه‌های منتقد دولت نمایان شده است. روزنامه کیهان از بربادرفتن 18میلیارد دلار در نتیجه اجرای سیاست ارزی  4200 تومانی خبر داده، اما خبرگزاری فارس ادعای تازه‌ای مطرح کرده و مدعی شده منظور از 18میلیارد دلار، ارزی است که بانک مرکزی در سال 96برای کنترل بازار ارز توزیع کرده، نه ارز توزیع شده با دلار 4200تومانی؟ اما بانک مرکزی رسما اعلام کرده تنها تکلیف 1.2میلیارد دلار روشن نشده و پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده، به این ترتیب ادعای مخالفان دولت مردود است.

رودست رئیس‌جمهور به مخالفان
رئیس‌جمهور در سفر 2روز پیش خود به یزد در جمع مردم این شهر اعلام کرد: از ۱۸میلیارد ادعایی، با اختصاص ۷میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار آن کالای اساسی و دارویی و پزشکی وارد شده و با تخصیص ۱۲میلیارد دلار دیگر کالاهایی با عناوین مشخص وارد شده که تمام اینها به جز اختلاف حساب یک میلیارد دلاری، که برای بررسی به بخش تعزیرات حکومتی داده شده، تسویه‌حساب شده است. روحانی خطاب به مردم و نهادهای نظارتی و قضایی تأکید کرد: بدانید در این دولت یک ریال یا دلار گم نخواهد شد، آن در دورانی دیگر بود که میلیاردها دلار گم شد و هنوز پیدا نکرده‌ایم، بنابراین راه را اشتباه نروید.

بانک مرکزی گزارش داد
به گزارش همشهری، دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای با اشاره به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای انتشار جزئیات تامین ارز بابت واردات مورد نیاز به کشور و همچنین رفع تعهدات ارزی وارد‌کنندگان در 5‌ماه نخست سال 97اعلام کرد: بانک‌های عامل میزان ارز لازم برای واردکنندگان را بنا به ثبت سفارش‌های صورت گرفته در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین کرده‌اند که رقم آن معادل 19.3میلیارد دلار با نرخ بانکی 4200تومان بوده است. بانک مرکزی می‌گوید: از این مبلغ معادل 17.3میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به بانک‌های عامل فروخته شده و معادل 2میلیارد دلار از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تأمین شده و 7.3میلیارد دلار فقط بابت واردات کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. دارو، ذرت، برنج، دام و طیور، دانه‌های روغنی، تجهیزات پزشکی، گوشت گاو و گوسفند، انواع روغن، کاغذ، سم، کود و داروهای دامپزشکی، کنجاله، جو، سایر غلات، لاستیک، حبوبات، کره و محصولات لبنی، چای و سایر اقلام، جزو فهرستی است که در 5‌ماه نخست پارسال واردات آن با دلار 4200 تومان انجام شده است. همچنین 10میلیارد و 150میلیون دلار ارز با نرخ 4200تومانی برای واردات کالاهای مورد نیاز بخش صنعت ازجمله مواداولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص داده شده است. افزون بر اینها یک میلیارد و 850میلیون دلار هم بابت نیازهای ارزی خدماتی شامل مصارف درمانی، دانشجویی، مسافرتی و سایر با نرخ 4200 تومان تخصیص داده شده است.

پرونده متخلفان در سازمان تعزیرات
بانک مرکزی در پاسخ به آخرین وضعیت رفع تعهدات ارزی 4200تومانی می‌گوید: براساس اسناد ارائه شده واردکنندگان و پیگیری اسناد ترخیص کالاها و خدمات از گمرک، 17میلیارد و 800میلیون دلار از ارز تخصیص یافته به‌صورت کالا وارد کشور شده، بنابراین واردکنندگان به تعهدات خود عمل کرده‌اند و تنها تکلیف و محل مصرف یک‌میلیارد و 200میلیون دلار از ارزهای تخصیص یافته برای واردات مشخص نیست. طبق تأکید بانک مرکزی، بانک‌های عامل پرونده واردکنندگان متخلف را براساس ضوابط و مقررات آماده و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده‌اند. پرونده‌های تخلف در دست بررسی است. همچنین بانک‌های عامل سرنوشت 300میلیون دلار دیگر را هم پیگیری و بررسی کرده‌اند و درصورتی که احراز شود واردکنندگانی که این میزان ارز 4200تومانی را دریافت کرده‌اند، به واردات کالا اقدام نکرده‌اند، پرونده آنها هم به سازمان تعزیرات حکومتی و درصورت نیاز به سایر مراجع ذی‌صلاح دیگر ارسال خواهد شد. بانک مرکزی تأکید کرد با عملیاتی شدن ویرایش جدید سامانه رفع تعهد ارزی در شبکه بانکی، وضعیت رفع تعهد ارزی همه واردکنندگان به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود و درصورتی که واردکننده‌ای در مهلت مقرر به ایفای تعهدات خود اقدام نکند، تا زمان رفع تعهد ارزی خود، امکان اخذ مجوز تخصیص برای واردات را نخواهد داشت.

    بانک مرکزی جزئیات تخصیص 19.3میلیارد دلار ارز4200  تومانی برای واردات کالاهای ضروری را منتشر کرد
    براساس اسناد گمرک، 17میلیارد و 800میلیون دلار از ارز تخصیص یافته به‌صورت کالا وارد کشور شده است
    تنها تکلیف واردات یک میلیارد و 200میلیون دلار از ارزهای تخصیص یافته برای واردات مشخص نیست
    پرونده واردکنندگان متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده و در دست بررسی است

این خبر را به اشتراک بگذارید