• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87354
+
-

دولت تشکیل انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری را تصویب کرد

همگرایی دولت و اهالی فرهنگ و رسانه


حدود 3‌ماه بعد از امضای سند تشکیل کانون سراسری فرهنگ و هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان ۱۴نهاد صنفی و تشکل مهم فرهنگی، هنری و رسانه‌ای؛ مجوز تاسیس این تشکل روز گذشته در دولت به تصویب رسید. علی ربیعی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « همین حالا مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش هنر و رسانه در دولت تصویب شد. 5 انجمن و تشکل صنفی همگن، یک کانون و 12 کانون، کانون فراگیر را تشکیل خواهند داد.» او ادامه داد:« امیدوارم این مصوبه گامی در جهت هم نظری برای بهبود وضعیت صنفی و معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش گفت‌وگوهای اجتماعی و میانجیگری اجتماعی باشد.»
سند تشکیل کانون سراسری فرهنگ و هنر، نخستین سند ملی حاصل گفت‌وگوی نهادهای صنفی حوزه فرهنگی است که با مشارکت گسترده این نهادها و همراهی وزارتخانه‌های ارشاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نتیجه رسیده است و گام مهمی در راستای همگرایی دولت و نهادهای مدنی محسوب می‌شود. با تصویب تشکیل کانون سراسری فرهنگ و هنر از سوی هیأت دولت برای نخستین بار در تاریخ فرهنگ و هنر کشور تمام پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌توانند کانون سراسری صنفی تشکیل دهند و این موضوع می‌تواند الگویی برای تشکل‌های دیگر حوزه‌ها باشد.
براساس همین تصویب نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون سراسری فرهنگ و هنر، تشکیل می‌شود که این کانون‌های فراگیر مطالبات خود را از طریق گفت‌وگوهای سه‌جانبه ملی دنبال کرده و امنیت شغلی پایدار و مطالبه‌گری فعالان حوزه فرهنگی را محقق می‌سازند.  وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای این پیش‌نویس تشکیل کانون سراسری فرهنگ و هنرگفته بود: ما در مسیر روشنی قرار گرفته‌ایم اما متأسفم که چرا آنقدر دیر به این گام نخست رسیده‌ایم. ‌ما یک تصمیم استراتژیک گرفتیم که خواستیم در این راه خود و هنرمندان را بیازماییم تا اصحاب هنر با انجام یک کار جمعی، یک نظام حائل مناسب برای تحقق اهداف فرهنگی خود میان دولت شکل بدهند. در این راه مهم‌ترین محدودیت‌ها چارچوب‌های قانونی بود که امیدوارم در قالب قانون کار بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید