• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87353
+
-

بتن‌ریزی بوشهر 2

صالحی: ایران آماده انتقال تجربیات هسته‌ای به کشورهای خلیج‌فارس است

 مرحله بتن‌ریزی واحد‌2 نیروگاه بوشهر روز گذشته با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون شرکت دولتی روس‌اتم روسیه آغاز شد. قرارداد ساخت این نیروگاه در جریان سفری که علی‌اکبر صالحی آبان‌ماه سال‌1393 به روسیه داشت، امضا شد. این قرارداد بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی روس‌اتم امضا شده بود. علی‌اکبر صالحی در جریان آن سفر، این قرارداد را بخشی از تلاش ایران برای تولید ۲۰‌هزار مگاوات برق اتمی عنوان کرد و گفت این کار براساس تکلیفی است که مجلس شورای اسلامی برای دولت درنظر گرفته است.

روس‌ها پروژه تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر، مشهورترین نیروگاه هسته‌ای ایران را هم به‌عهده داشتند که از سال‌1374 که قرارداد امضا شد، تا سال‌1390 که نیروگاه تکمیل شد، ایران معطل تأخیرهای طرف روسی شده بود. پروژه اولیه ساخت نیروگاه بوشهر قبل از انقلاب به شرکت زیمنس آلمان سپرده شده بود که بعد از انقلاب این پروژه متوقف شد.
شاید به خاطر همین ذهنیت ایرانی‌ها از بدقولی روس‌ها در تکمیل پروژه نیروگاه بوشهر بود که دیروز الکساندر لوکاشین، معاون شرکت دولتی روس‌اتم روسیه گفت: واحد اول به شکل منحصر‌به‌فرد ساخته شد اما برای واحدهای‌2 و 3 کار سهل‌تر است.

660میلیون دلار صرفه‌جویی
هزینه پروژه بوشهر‌2 به گفته مقامات ایران حدود 10میلیارد دلار خواهد بود و این پروژه چیزی حدود 6سال طول خواهد کشید اما علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری دیروز در مراسم بتن‌ریزی واحد‌2 نیروگاه بوشهر با بیان اینکه ‌انرژی هسته‌ای ‌جزو انرژی‌های پاک محسوب می‌شود‌، اضافه کرد: هر هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای مانع انتشار 7میلیون تن آلاینده یا گازهای گلخانه‌ای می‌شود، ‌لذا نیروگاه بوشهر سالانه 660میلیون دلار صرفه‌جویی به‌دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ‌قدر و منزلت ‌فناوری هسته‌ای و صنعت هسته‌ای را باید بدانیم، گفت: ‌امیدوارم نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده در زمینه اعتبارات هسته‌ای توجه جدی‌تری کنند‌؛ چرا‌که هر نیروگاه 5میلیارد دلار هزینه می‌برد و در ظرف 6سال می‌تواند هزینه اولیه را برگرداند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بهره‌برداری از ‌نیروگاه اتمی بوشهر ‌را در زمانی 6ساله ‌کاملا بومی کردیم، ادامه داد: ‌هم‌اکنون تعمیرات و نصب تجهیزات ‌توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود و 2هزار کارشناس، نیروهای بهره‌بردار و پشتیبان در این نیروگاه کار می‌کنند.
‌صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ‌آمادگی ‌دار‌د تجربیات هسته‌ای ‌خود را به ‌کشورهای حوزه خلیج‌فارس که رویکرد جدیدی در استفاده از انرژی هسته‌ای پیش گرفته‌اند، انتقال دهد، گفت:‌‌ نیروگاه بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است و ‌نیروهای مسلح ‌‌امنیت آن را ‌برقرار ‌کرده‌اند، ایمنی آن تحت نظارت ارگان‌های بین‌المللی است که به‌طور مستمر از مسائل ایمنی نیروگاه بازدید می‌کنند و توصیه‌های لازم را به ما می‌کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ‌بعد از ‌برجام در سال 1394، ‌در سال‌1395 قرارداد نیروگاه2 و 3 تنفیذ شد، تصریح کرد:‌ بیش از 3میلیون مترمکعب در این فاصله 2سال ‌خاکبرداری شده و از نظر برنامه‌ریزی در پروژه عقب نیستیم. 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ‌90درصد پیمانکاران در این مجموعه ایرانی هستند، گفت: ‌کل کارهای ساختمانی و زیرساختی توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود‌.

1404با بوشهر‌2
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه واحد ۳ نیروگاه بوشهر با ۱۸‌ماه فاصله به مرحله بتن‌ریزی خواهد رسید، گفت:‌ پیش‌بینی این است که در سال‌۱۴۰۴، نخستین واحد در دست ساخت یعنی واحد دوم ان‌شاءالله به بهره‌برداری برسد.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم آغاز عملیات بتن‌ریزی رآکتور واحد‌۲ نیروگاه اتمی بوشهر، اظهار کرد:‌ امروز مراسم با‌شکوه و مهمی است، علت اهمیت موضوع این است که به لحاظ زمانبندی وقتی به این مرحله می‌رسیم، مفهومش این است که یک‌سوم از راه را رفته‌ایم؛ راهی که در واقع حدود۸ تا ۱۰ سال برای ساخت یک نیروگاه نیاز است.
به گفته مقامات کشورمان، بوشهر 5 نیروگاه خواهد داشت که ساخت نیروگاه‌های چهارم و پنجم پس از تکمیل نیروگاه سوم آغاز می‌شود. نیروگاه سوم در سال 1406به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید