• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87350
+
-

نقل وانتقال سند خودرو

  با وجود اختلاف نظر پلیس راهور و دفاتر اسناد رسمی در مورد چگونگی نقل‌وانتقال سند خودرو، اگر خواستار انجام این کار از طریق این دفاتر هستید باید با همراه داشتن مدارک و تامین هزینه براساس نوع و مدل خودرو راهی این مراکز شوید.
  خریداران خودرو که پس از تعویض پلاک برای ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند باید علاوه بر اوراق رسمی احراز هویت، مدارک مورد نیازخودرو را برای وکالت فروش و سند قطعی نقل و انتقال به همراه داشته باشند.
  برای انجام این کار حضور فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی آنها (وکیل)، اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله و ارائه اسناد مالکیت خودرو (درصورتی‌که فروشنده نخستین مالک خودرو است ارائه برگه کمپانی یا برگه گمرک و در صورتی‌که فروشنده مالک اول نباشد ارائه آخرین بنچاق دفترخانه) گام نخست است. علاوه بر این ارائه شناسنامه خودرو (برگ سبز صادره توسط مراکز تعویض پلاک)، برگ تأییدیه نقل و انتقال خودرو (صادره توسط مراکز تعویض پلاک) - برای تنظیم وکالت فروش نیاز نیست- همچنین اصل برگ مفاصاحساب عوارض خودرو صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری (پرداخت‌شده توسط فروشنده) الزامی است.
   برای تعیین وضعیت بیمه خودروی مورد نقل و انتقال، فروشنده خودرو باید اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر که تاریخ انقضای آن هنوز فرا نرسیده است را به همراه داشته باشد.
  علاوه بر مدارک مذکور پرداخت هزینه نقل‌وانتقال رسمی سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی همانند سایر اموال منقول الزامی است که این هزینه بنابر نوع و مدل خودرو متغیر است و باید نقدا در دفترخانه پرداخت شود. همچنین درصورتی‌که تعداد برگ‌های سند بیش از یک برگ شود، به ازای هر برگه اضافی مبلغ 5هزار تومان به همراه مالیات ارزش‌افزوده به هزینه نهایی سند اضافه خواهد شد.
   به‌طور مثال بررسی هزینه نقل و انتقال سند انواع تندر 90و ساندروی مدل 91 تا 98 در دفاتر اسناد رسمی نشان می‌دهد که این هزینه از 558هزار تومان برای رنو تندر90تیپ E2 مدل 91تا یک میلیون و 892هزار تومان برای ساندرو استپ‌وی اتوماتیک مدل 98 در نوسان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید