• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87302
+
-

ساز موسیقی نواحی کوک شد

ساز موسیقی نواحی کوک شد

سیده زهرا عباسی _ خبرنگار

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان از پنجشنبه کار خود را در این شهر آغاز کرد. مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان، محل اصلی برگزاری جشنواره محسوب می‌شود که با موضوع اجرای آثار با کلام مبتنی بر منظومه‌های تغزلی از شاعران کهن ایران‌زمین و همچنین شاعران بومی (با گویش‌ها و زبان‌های محلی) به مدت 4 روز در 10 شهرستان استان در حال برگزاری است. هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان موسیقی بومی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری و اصالت‌های فرهنگی- موسیقایی هر منطقه عنوان شده است.   مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با بیان این‌که هنرمندانی از 22 استان در این رویداد حضور دارند، به همشهری می‌گوید: 280مهمان در این جشنواره حاضر بوند که 13 نفر از آنها هنرمندان بین‌المللی هستند.  محمدرضا علیزاده با اشاره به افزایش مهمانان در دوازدهمین دوره می‌افزاید: در روز اول جشنواره گروه «فرامرز گلزار» از آذربایجان شرقی، «زهی زنگ‌شاهی» از سیستان و بلوچستان، «سزیکلی» از کشور ترکیه، «ویسی» از کرمانشاه، «جرجانی» از ترکمن، «طوفان ریگان» از کرمان، «آوای اصلان» از علی‌آباد کتول و «میسان» با رقص شمشیر از خوزستان به اجرای برنامه پرداختند و اجراهای گروهی در مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان ادامه دارد.   مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان درباره دلیل انتخاب مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان به عنوان محل اجراهای گروهی هم توضیح می‌دهد: این انتخاب به دلیل حضور مردم در این رویداد هنری بود و اتفاقا در روزهای گذشته شهروندان کرمانی استقبال خوبی از برگزاری جشنواره داشته‌اند. 

علیزاده همچنین از برگزاری 17 تور گردشگری به مقصد کرمان و به بهانه جشنواره هم خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این تورها با حضور حدود 350 گردشگر برگزار شده‌اند و هم گردشگران حاضر در این تورها و هم هنرمندان در ایام برگزاری جشنواره از اماکن دیدنی کرمان از جمله کمپ کویری شهداد بازدید کردند. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان برپایی نمایشگاه ساز در محل دائمی نمایشگاه‌ ساز کرمان، نمایشگاه عکس از موسیقی نواحی سراسر ایران، مراسم شادپیمایی از میدان ارگ تا محل کاروانسرای گنجعلی‌خان‏ و بخش پژوهشی درباره موسیقی نواحی را از دیگر برنامه‌های این رویداد عنوان می‌کند.  به گفته وی، آیین اختتامیه جشنواره فردا (یکشنبه) در تالار خواجه نصیر کرمان برگزار خواهد شد. 
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید