• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87301
+
-

1200 کانکس به زلزله‌زدگان می‌رسد

مسئولان بنیاد مسکن وعده دادند طی امروز و فردا 1200 کانکس با کمک این سازمان و خیران در مناطق زلزله‌زده شمال غرب توزیع شود

1200 کانکس به زلزله‌زدگان می‌رسد

مریم سرخوش _  خبرنگار

 حدود 72 ساعت از زمین‌لرزه‌ 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی و وقوع حدود 238 پس‌لرزه در این منطقه می‌گذرد و مسئولان از حاکم شدن وضعیت عادی در مناطق زلزله‌زده و سرعت گرفتن خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان خبر می‌دهند؛ اتفاقی که با حضور به‌موقع مسئولان کشوری برای پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان به‌ویژه حجت الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه دراستان، که پیام تسلیت و همدردی مقام معظم رهبری را به آسیب‌دیدگان زلزله ابلاغ کرد، مرهمی بر مشکلات مردم شد.  در این میان سرمای حاکم بر منطقه، مردم روستاهای سراب و میانه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ سرمایی که، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در چند روز آینده ادامه دارد و شب‌ها به منفی  ۴ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. البته از همان ساعات ابتدایی چادرهای هلال‌ احمر برای سکونت مردم روستاهای سراب و میانه برپا شد، اما گفته می‌شود 1200 کانکس از سوی بنیاد مسکن و خیران کشور برای اسکان زلزله‌زدگان تهیه و بر اساس اعلام استانداری آذربایجان شرقی طی امروز و فردا در منطقه مستقر خواهد شد.

تامین کانکس 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری درباره شرایط زلزله‌زدگان پس از وقوع حادثه اظهارمی‌کند: تیم‌های ارزیابی و کارگروه‌های امدادی، عملیاتی و نظامی همچنان در روستاهای زلزله‌زده سراب و میانه حضور دارند و با توجه به دستور استاندار، وضعیت آماده‌باش و حضور این گروه‌ها در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه می‌یابد. در این ‌مدت 4 جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران استان با هدف تصمیم‌گیری برای شهرستان‌های میانه و سراب برگزار شده است.  محمدباقر هنربر می‌افزاید: براساس ارزیابی‌های انجام‌شده تا ظهر دیروز، 1700 واحد مسکونی روستایی در 40 روستای شهرستان میانه تخریب 10 تا 100 درصدی داشتند و 60 تا 70 واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شدند. وی ادامه می‌دهد: در شهرستان سراب هم 600 واحد مسکونی روستایی در 26 روستا تخریب شده‌اند. البته احتمال افزایش میزان واحدهای مسکونی تخریب‌شده به دلیل پس‌لرزه‌ها وجود دارد. به‌طوری‌که از زمان وقوع زلزله اصلی تا صبح دیروز، حدود 238 پس‌لرزه ثبت شده است و احتمال افزایش این آمار هم وجود دارد. 

هنربر با اشاره به اسکان اضطراری مردم این روستاها در چادرهای هلال احمر عنوان می‌کند: با توجه به سرمای هوا این اسکان مناسب نیست. به همین دلیل در جلسه عصر دیروز (شنبه) ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که با حضور مقامات عالی‌رتبه کشوری حاضر در منطقه و با ریاست استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شد، پیگیری‌های لازم برای تهیه کانکس انجام شده است. با توجه به قول مسئولان بنیاد مسکن، قرار است این کانکس‌ها ظرف امروز و فردا با توجه به سرمای هوا در منطقه مستقر شوند. در این زمینه از ظرفیت خیران هم برای تهیه کانکس‌ها استفاده خواهیم کرد. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تعداد کانکس‌های مورد نیاز برای اسکان مردم روستاهای زلزله‌زده را 1200 عدد عنوان کرد. 

فوتی‌های زلزله همان 5 نفر بودند 
هنربر با رد افزایش تعداد فوت‌شدگان حادثه زلزله بامداد جمعه گذشته به 6 نفر، اظهار می‌کند: تعداد فوت‌شدگان همان 5 نفر است و این‌که گفته می‌شود یکی از مصدومان این حادثه در بیمارستان فوت شده صحت ندارد. 28 مصدوم ناشی از زلزله در بیمارستان‌های میانه، سراب و تبریز بستری هستند و دیگر آمار اعلام شده مصدومان، ناشی از رعب و وحشت و ترس از زلزله بود که درمان سرپایی برای آنها انجام شد.  این مسئول درباره وضعیت دام‌های تلف شده اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای اعلام‌شده، 1350 دام سبک و سنگین در میانه و سراب تلف شدند. از ظهر دیروز اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان ملزم به جمع‌آوری و دفن بهداشتی این دام‌ها شده‌ و سم‌پاشی جایگاه‌های دامی در مناطق زلزله‌زده هم درحال انجام است. دام‌های آسیب‌دیده در این زلزله نیز از سوی دام‌پزشکی استان مورد مداوا قرار خواهند گرفت. همچنین بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی، آمارهای قطعی تلفات دام‌های سبک و سنگین در این مناطق تا یکی- دو روز آینده نهایی و ارائه می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی پتو، پوشاک و آب معدنی را از نیازهای منطقه زلزله‌زده عنوان کرد و گفت: هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره ۹۹۹۹۹ هلال احمر نزد هر بانکی واریز کنند و کمک‌های غیرنقدی را به معاونت داوطلبان هلال احمر تحویل دهند.

منابع مالی خانه‌های تخریبی باید تامین شود 
استاندار آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت تامین منابع مالی بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله تاکید می‌کند و می‌گوید: ۱۴۰روستای استان تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.
محمدرضا پورمحمدی می‌افزاید: در برخی روستاها تعدادی از خانواده‌ها خانه‌هایشان را بازسازی کرده و آسیب جدی در این حادثه ندیدند، اما بیشتر خانه‌های تخریب‌شده کاهگلی و ساکنان آن افراد کم‌بضاعت هستند. برای ساخت دوباره این واحدهای مسکونی باید منابع مالی تامین شود. پورمحمدی تاکید می‌کند: بر اساس آخرین آمار، ۱۵۰۰ واحد مسکونی و برخی واحدهای عمومی در این زمین‌لرزه تخریب و تعداد زیادی از احشام تلف شده‌اند. پس از پایان ارزیابی‌ها بازسازی واحدهای آسیب دیده آغاز خواهد شد. قرار است در مدت زمان کوتاه واحدهای مسکونی به‌طور نیمه‌تمام بازسازی و شرایط استقرار مردم فراهم شود، سپس اقدامات لازم برای تکمیل خانه‌ها به کمک مردم انجام خواهد شد. 
این مسئول همچنین از ارسال کانکس‌ به مناطق زلزله‌زده از امروز خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: پوشاک، وسایل گرمایشی، پتو، لباس، کنسرو، خرما، دارو و مواد بهداشتی از جمله اقلام مورد نیاز مردم در این منطقه است. از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌کنیم کمک‌هایشان را از سوی هلال احمر به دست زلزله‌زدگان برسانند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید