• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 19 آبان 1398
کد مطلب : 87271
+
-

سهام عدالت 3ساله آزاد می‌شود

لایحه ساماندهی سهام عدالت پس از 2سال بلاتکلیفی در کمیسیون ویژه اصل 44تصویب شد

سهام عدالت 3ساله آزاد می‌شود

بعد از 2سال بلاتکلیفی بالاخره لایحه ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون ویژه اصل 44مجلس تصویب شد و برای تصمیم‌گیری درصحن علنی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شد.درصورت تصویب این لایحه وزارت اقتصاد مکلف خواهد شد افرادی را که تاکنون مشمول سهام عدالت نشده‌اند، شناسایی و به جمع مشمولان سهام عدالت اضافه کند.

محمدرضا پورابراهیمی، عضوکمیسیون اقتصادی به همشهری گفت: مجلس تلاش خواهد کرد این لایحه را تا پایان سال در صحن علنی تصویب کند؛ به‌گونه‌ای که همزمان با تصویب لایحه بودجه سال 99نباشد.
آنطور که از متن لایحه ساماندهی سهام عدالت برمی‌آید قرار است سهام عدالت به‌صورت مستقیم واگذار شود؛ مگر آنکه سرپرستان خانوار فرم مربوط به انتقال سهام‌شان را به صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت پرکنند. کارآزادسازی سهام عدالت ظرف 3 سال ازتصویب این قانون اجرا خواهدشد.

تکلیف دولت در آزادسازی سهام عدالت
مدیریت سبد سهام عدالت درقالب یک هیأت امنا دراختیاردولت باقی خواهد ماند و وزارت اقتصاد هم باید سهام شرکت‌های غیربورسی را از سبد سهام عدالت حذف و شرکت‌های بورسی سودآور را جایگزین آنها کند. درصورت تصویب این لایحه درصحن علنی مجلس، وزارت اقتصاد وسازمان خصوصی‌سازی‌ مکلف‌اند افرادی را که تاکنون برای سهام عدالت ثبت نام نکرده‌اند، شناسایی و به فهرست مشمولان اضافه کنند.
درصورت تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس، دولت موظف است 40درصد سهام شرکت‌های قابل واگذاری مشمول گروه‌های یک و دو ماده 2قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44را به سهام عدالت اختصاص دهد. همچنین شورای‌عالی اصل 44مجاز شده حداقل 2سال پس از اجرای کامل احکام این قانون، فروش سهام و اوراق بهادار موجود در سبد خانوار را به‌صورت تدریجی و در بازه زمانی حداقل 3ساله آزاد کند.

تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری
براساس این لایحه، آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، مستلزم تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت (ETF) و انحلال شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است. دولت موظف است ظرف 6‌ماه بعد از لازم‌الاجراشدن این قانون، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF) سهام عدالت را تاسیس کند.

براساس ماده 7لایحه مزبور، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیأت مؤسس صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت را تشکیل می‌دهند و عملا اداره این صندوق در اختیار دولت باقی خواهد ماند. اداره صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر سهام عدالت برعهده هیأت‌مدیره‌ای خواهد بود که هیأت امنا انتخاب می‌کند. 
اشخاص حقیقی یا حقوقی که حداقل یک‌درصد از واحدهای صندوق را در اختیار داشته باشند، از حق رأی در جلسات هیأت امنا برخوردار خواهند شد.

سرپرست خانوار
همچنین دولت موظف خواهد شد مدیریت سهام عدالت متعلق به اعضای هر خانوار را به سرپرست آن خانوار واگذارکند. سرپرستان خانوار‌هایی که اسامی آنها قبلا در سامانه سهام عدالت درج شده می‌توانند 6‌ماه بعد از تصویب این قانون به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و فرم مخصوص سهام عدالت را تکمیل کنند. پس از آن سرپرست‌های خانوار می‌توانند سود سهام متعلق به خانوارخود رادریافت و درافزایش سرمایه شرکت کنند یا این سهام را بفروشند. همچنین براساس تبصره 2 این لایحه سرپرست خانوار می‌تواند به‌جای تکمیل فرم مخصوص دریافت سهام، فرم انتقال سهام به صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر موسوم به ETF سهام عدالت را تکمیل کند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در عین حال موظف است سهام متعلق به خانوارهایی را که درمهلت مقرر به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده و فرم مخصوص دریافت سهام را تکمیل نکرده‌اند به صندوق سرمایه‌گذاری‌ای قابل معامله(ETF)منتقل کرده و به‌جای آن واحدهای(یونیت) صندوق را به نام افراد خانوار صادرکند. این واحد‌ها تا زمان مراجعه سرپرست خانوار به سامانه سهام عدالت و تکمیل فرم مخصوص نزد سازمان خصوصی‌سازی‌ باقی می‌ماند.


  درصورت تصویب لایحه ساماندهی سهام عدالت  افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند می‌توانند به جمع مشمولان سهام عدالت اضافه شوند

  محمدرضاپورابراهیمی عضوکمیسیون اقتصادی مجلس  در گفت‌وگو با همشهری: مجلس تلاش خواهد کرد این لایحه را تا پایان امسال در صحن علنی تصویب کند

این خبر را به اشتراک بگذارید