• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8714
+
-

گل اطراف تهران کاشته می‌شود

کشفیات پلیس به سمتی رفته است که حالا درکنار تریاک و شیشه حتما یک گونی بزرگ گل هم وجود دارد. حالا گل برای خودش جایگاهی بین مصرف‌کنندگان و فروشندگان موادمخدر پیدا کرده و آماری را در میزان کشفیات به‌خود اختصاص داده است.گل با آن بوی خاصش لابه‌لای توتون سیگار و در قهوه‌خانه‌ها و مهمانی‌های زیرزمینی رول به رول رد و بدل می‌شود تا مصرف‌کنندگان را با هر پک عمیقی که به آن می‌زنند بدون بلیت و دنگ و فنگ لباس فضایی، به هپروت ببرد.  سرهنگ مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا درباره اوضاع و احوال کاشت گل در کشور و به‌ویژه در کلانشهرها می‌گوید: تغییری که در الگوی مصرف مواد‌مخدر درحال شکل‌گیری است در حوزه مصرف مخدر گل که یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است مشاهده می‌شود و گرایش به سمت استفاده از این ماده قابل توجه است.

در همین راستا پلیس نیز برای مبارزه با مخدر گل، تمامی توان خود را به‌کارگرفته و اقدامات مؤثری نیز در این‌ زمینه انجام شده است که نمونه آن شبکه‌هایی بود که در فضای مجازی فعال بودند و با پیگیری ما منهدم شدند و ضربه‌ خوردند. رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا با بیان اینکه پلیس با شبکه‌های محلی و افراد و عناصری که تولیداتی در گلخانه منزل و نقاط «دور از دید» داشتند نیز برخورد کرده است، می‌گوید:‌ شناسایی و برخورد با این شبکه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با هوشیاری دنبال می‌کنیم و اگر کسی در این حوزه فعالیت کند سیاست پلیس در مرحله اول پیشگیری و سپس برخورد سلبی خواهد بود و با این شیوه با آنان برخورد خواهیم کرد. همچنین برخورد با تولید خانگی این گیاه جزو اولویت‌هاست و در دستورکار قرار دارد؛ البته کار سختی پیش روی پلیس است چرا که کشت این گیاه بعضا در نقاط کور و غیردسترس و دید انجام می‌شود و در این حوزه نیازمند کار اطلاعاتی هستیم. در سال ‌جاری با اقدامات انجام شده در این حوزه، کشفیات مخدر گل نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بیشتر کاشت گل در دماوند و ورامین و بیشتر مزارع آن در اطراف تهران است. در تهران گلخانه‌های انگشت‌شماری وجود دارند.

مجازات کشت ماری‌جوانا در ایران

علیرضا دقیقی، حقوق‌دان درباره مجارات قانونی برای کاشت و برداشت ماری‌جوانا در کشور می‌گوید: ماری‌جوانا را معمولا در ایران به اسم «گل خشک گیاه شاهدانه» می‌شناسند. البته این اسم در محله‌های مختلف تغییر می‌کند؛ مثلا در محله تجریش به اسم گراس معروف است. نام‌های دیگرش هم مرجان، گل، علف و مالی است که براساس محله‌های مختلف این نام‌ها نیز تعیین می‌شود؛ مثلا در یک محله به اسم گل و در محله‌ای دیگر به نام مرجان معروف است و  اگرکسی بخواهد آن را تهیه کند باید از این نام‌ها استفاده کند. از مشتقات ماری‌جوانا نیز حشیش تولید می‌شود.

افرادی هم که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند، معمولا چشمان‌شان قرمز، فشارشان بالا، دهانشان خشک و عضلات‌شان شل می‌شود و همچنین ضربان قلبشان افزایش پیدا می‌کند. اما از آنجا که تمام این عوارض بلافاصله مدتی بعد از مصرف از بین می‌رود، برای همین در کشور‌هایی مثل برخی از ایالت‌های آمریکا، اروگوئه و هلند مصرف ماری‌جوانا آزاد اعلام شده است؛ ولی در ایران مصرف و کشت آن جرم است و مجازات دارد. مجازات‌هایش هم تقسیم‌بندی می‌شود. کسی که برای نخستین‌بار گیاه ماری‌جوانا را کشت کند، به ١٠ تا ١٠٠‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. برای بار دوم فرد به ٥٠ تا ٥٠٠‌میلیون ریال به اضافه ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق محکوم خواهد شد، بار سوم ١٠٠ تا یک‌میلیارد ریال جریمه به اضافه یک تا ٧٥ ضربه شلاق یا ٢ تا ٥‌ سال حبس مجازات دارد و در نهایت نیز برای بار چهارم اگر فردی به این جرم دستگیر شود، مجازاتش اعدام است؛ مانند بسیاری از جرم‌ها که برای بار چهارم مجازات اعدام برایشان درنظر گرفته شده است. از سوی دیگر موادی هم که از کشت ماری‌جوانا به‌دست آمده، یعنی همان گیاه شاهدانه و برگ‌هایش امحا می‌شود.

هشدارهای جدی نسبت به مصرف مخدر گل  در جوانان

براساس نتایج پیمایش ملی اعتیاد، 8/14درصد از مصرف‌کنندگان مواد روانگردان گل، دانشجو و 7/3درصد آنان دانش‌آموز هستند. چندی‌پیش -مشاور امور زنان وزیر بهداشت- ساره محمدی بدون اشاره به آماری خاص گفت: همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان گل بین دختران افزایش یافته است. این یک واقعیت است که آسیب‌های ‌اجتماعی بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب‌ها روآوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد‌مخدر است. گاهی در سطوح اقتصادی بالاتر یک‌سری آسیب‌ها و مصرف مواد خاص را می‌بینیم. به‌عنوان مثال مصرف ماده روانگردان گل بین دختران و خصوصا دختران خانواده‌های با وضع اقتصادی بالا بیشتر شده است و باید معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری هم و دست به‌دست هم فضاهای بین وزارتخانه‌ای را بردارند و برای جوانان کاری کنند.

کارشناسان حوزه اعتیاد، گل را آینده اعتیاد در جوانان می‌دانند. هومان نارنجی‌ها- کارشناس حوزه اعتیاد- در گفت‌وگو با همشهری گفت: چالش‌های درون خانوادگی، پرخاشگری‌های خانگی، خروج آدم‌ها از مسیر عادی زندگی و هذیان مدام معتادان، ازجمله ویژگی‌های زندگی معتادان به گل است. توهم جزو عوارض شیشه است ولی در مصرف‌کنندگان گل، جزو خواص آن به‌حساب می‌آید. این متخصص به اشتباه جوانان در اعتیادآور نبودن گل اشاره کرد و گفت: به بچه‌های ما اطلاعات غلط می‌دهند؛ می‌گویند گل مثل سیگار است و اعتیادآور نیست و هیچ عارضه‌ای ندارد. این خطای بزرگ، ما را گرفتار کرده است. اگرچه اعتیاد به گل به‌شدت اعتیاد به شیشه نیست اما من بیماری دارم که نمی‌تواند گل را ترک کند. بیماری دارم که زندگی‌اش با گل از هم پاشیده است و نتوانسته به حالت عادی برگردد. گل دروازه مصرف مواد‌مخدر سنگین‌تر مانند هروئین است. ما صدا وسیما، دانشگاه و آموزش و پرورش را در دست داریم ولی قاچاقچیان حرف اول را می‌زنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید