• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87113
+
-

سرآشپز: روبات!

تا چند سال دیگر روبات‌ها در آشپزخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و دنیا به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه‌بودن و سرعت بالا به سمت آشپزهای روباتیک خواهد رفت

سرآشپز: روبات!

ساسان شادمان منفرد_روزنامه نگار

چند سالی می‌شود که فناوری روباتیک در صنعت آشپزی حضور پررنگی دارد و هر از گاهی خبرهایی درخصوص ساخت یا بهبود یک روبات آشپز منتشر می‌شود. برخی کارشناسان در صنعت غذا می‌گویند که در آینده باید پخت‌وپز را به روبات‌ها واگذار کرد. روزنامه دیلی‌میل اخیرا گزارشی درباره یک پلتفرم روباتیک جدید برای طبخ پیتزا چاپ کرده که توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده است. این اختراع جدید نشان می‌دهد که احتمال دارد تا چند وقت دیگر خیلی از آشپزخانه‌ها را وسایل روباتیک فرا ‌گیرند.

300پیتزا در ساعت
این اختراع جدید شاید خیلی به مذاق پیتزاپزهای سنتی خوش نیاید اما باید پذیرفت که جهان به سمتی درحال حرکت است که کم‌کم روبات‌ها به‌شکل فزاینده‌ای در زندگی روزمره ما دخالت دارند. یک شرکت در سیاتل از یک پلتفرم روباتیک تولید مواد غذایی به سبک خط مونتاژ رونمایی کرده که قادر به تولید 300پیتزا در ساعت است. در این فرایند، نان پیتزا روی نقاله‌ای در داخل دستگاه قرار می‌گیرد. با استفاده از دید رایانه‌ای، تجهیزات قابل‌تنظیم و برنامه عمیقی که به سیستم داده شده است، این روبات مواد مورد نظر را به آن اضافه می‌کند و پیتزا را به‌راحتی و با سرعت برای‌تان می‌پزد. این دستگاه پیتزاپز روباتیک به‌وسیله شرکت «پیک‌نیک» که در کار فناوری تولید غذا و همچنین تولید روبات‌های سرویس‌دهنده بوده، ساخته شده است. کلایتن وود- مدیرعامل این شرکت- درباره فناوری جدید می‌گوید: «ما استاندارد جدیدی را برای تهیه غذا تعریف کرده‌ایم و درحال حاضر پلتفرم اتوماسیون پیتزا را که کارش تولید شخصی انبوه است، ارائه کرده‌ایم». این پلتفرم ابتدا روی تولید پیتزاهای حجیم، پیتزاهای سفارشی و پیتزاهایی با مواد مختلف متمرکز است و تنها ظرف یک ساعت می‌تواند 180پیتزای 18اینچی یا 300پیتزای 12اینچی تولید کند.


 تنوع در تولید همراه با ایمنی
از آنجا که این پلتفرم در فرایند ساخت و تهیه پیتزا، مقیاس‌های کوچک را نیز رعایت می‌کند، کسانی که این روبات را خریداری می‌کنند، توانایی سفارشی‌کردن هر پیتزا به‌صورت مجزا را دارند. نان پیتزا روی نقاله قرار می‌گیرد و سپس یک اپراتور نوع پیتزا یا مشخصات آن را به دستگاه می‌دهد و دمای مورد نیاز را نیز برایش تنظیم می‌کند. بعد از آن نان پیتزا شروع به حرکت روی نقاله می‌کند و در هر بخش مواد لازم برای تهیه به آن اضافه می‌شود. از آنجا که این روبات ساخت پیتزا نیازی به بازوی صنعتی بزرگ ندارد، کارگران می‌توانند در کنار آن و بدون هیچ‌گونه نگرانی در مورد ایمنی، به‌کار خود مشغول باشند. شرکت پیک‌نیک بدون دریافت هیچ‌گونه پیش‌پرداختی و فقط با آبونمان ماهانه، روبات را برای مشتریان نصب و راه‌اندازی و نرم‌افزار آن را نیز همواره به‌روزرسانی می‌کند. این روبات جدید با استقبال کارشناسان صنایع غذایی نیز روبه‌رو شده است و آنها چنین روبات‌هایی را نیاز آینده این صنایع دانسته‌اند.

 آشپزخانه روباتیک
برخی شرکت‌های بزرگ در زمینه آشپزخانه‌های روباتیک فعالیت می‌کنند و محصولات‌شان نیز در بازار یافت می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده چنین فناوری‌هایی، «مولی» است. این شرکت آشپزخانه روباتیکی را به بازار عرضه کرده که از آن می‌توان به‌عنوان یک مجموعه همه‌چیز تمام یاد کرد. در این آشپزخانه روباتیک، 2بازوی بزرگ که به دیوار متصل می‌شوند، وظیفه پخت‌وپز را برعهده دارند و همانند دست‌های یک آشپز، غذا را آماده می‌کنند. آشپزخانه شرکت مولی با تمام تجهیزات، ازجمله اجاق، سینک، ماشین ظرفشویی و... به قیمت 15هزار دلار (معادل تقریبی 173میلیون تومان) در دسترس است. البته مدل‌ دیگری از آشپزخانه‌های این شرکت نیز با قیمت پایین‌تر وجود دارد که به‌جای 2بازو، تنها یک‌بازو دارد و کارهای محدودتری را انجام می‌دهد.


پخت غذا بدون دخالت دست
چندی پیش در نمایشگاه جیتکس2019در دبی، یک روبات سرآشپز در معرض دید عموم قرار گرفته بود که در نوع خود منحصربه‌فردترین محسوب می‌شود. این روبات سرآشپز که می‌تواند بدون دخالت انسان، هر نوع غذایی را آماده کند، در نمایشگاه به هنرنمایی مشغول بود و برای بازدیدکنندگان غذا و شیرینی درست می‌کرد. شرکت سازنده از این روبات که 3بازو دارد به‌عنوان «کافه آینده» نام برده است. بازوهای سرآشپز در مرکز یک میز دایره‌ای شکل قرار دارند و اطراف‌شان پر است از کاسه‌ها و ظرف‌هایی که مواداولیه مورد نیاز پخت‌وپز در آن قرار گرفته‌اند. این بازوها با سرعت نسبتا بالایی براساس داده‌ها، سفارش مشتریان را آماده و در اختیارشان قرار می‌دهند.


قهوه روباتیک
در برخی از کشورها، قهوه طرفداران بسیار زیادی دارد و مردم دوست دارند خیلی سریع و با قیمتی مناسب آن را تهیه کنند. یک شرکت در آمریکا اقدام به راه‌اندازی قهوه‌فروشی‌های روباتیکی کرده که می‌تواند انواع و اقسام این نوشیدنی را برای مشتریان خود تهیه کند. این کافی‌شاپ روباتیک که مساحتش 40مترمربع است، می‌تواند در یک ساعت حدود 100لیوان قهوه به مشتریان تحویل بدهد و توانایی کار در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز را نیز دارد. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن مخصوص، قهوه مورد نیازتان را سفارش بدهید و به‌محض آنکه دستگاه آن را مهیا کرد با ارسال یک پیام، شما را از آماده بودنش باخبر می‌کند. در مقایسه با دستگاه‌های خودکار فروش قهوه، باید گفت که این کافی‌شاپ روباتیک، توانایی تولید سریع قهوه تازه را دارد و تنوع محصولاتش نیز به‌مراتب بیشتر است. برقراری ارتباط با این کافی‌شاپ و سفارش قهوه از طریق اپ نیز در نوع خود منحصربه‌فرد است و می‌تواند سرعت آماده‌سازی سفارش را بالاتر ببرد.


غذا را پرینت بگیر!
پرینترهای سه بعدی حالا نامشان در همه حوزه‌ها شنیده می‌شود. دانشمندان امیدوارند استفاده گسترده از پرینترهای سه‌بعدی در تولید غذا بتواند به‌شدت هزینه غذایی جهان را کاهش دهد. فناوری این مسئله همین حالا هم در جهان وجود دارد. انواع مختلفی از این پرینترها ساخته شده اما چاپگرهای پیشرفته می‌توانند کارهای متنوع‌تری را انجام دهند. برای نمونه Foodini، با استفاده از مواد تازه قرار گرفته در کپسول‌های فولادی ضد‌زنگ، مواد غذایی‌ای همچون پیتزا، ماکارونی و کیک‌های شکلاتی را آماده می‌کند. فروشگاه‌ها می‌توانند کپسول‌ها یا کارتریج‌های مواد غذایی این پرینترها را برای مدت طولانی نگهداری کنند. قیمت پرینترها هم هر روز کمتر می‌شود. برای مثال کاربران می‌توانند از میان دستورهای غذای موجود در یک سایت، غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند، کارتریجی که حاوی مواداولیه لازم برای غذای مورد نظر است را در پرینتر سه‌بعدی خانه‌شان قرار دهند و پرینتر، غذا را برایشان حاضر خواهد کرد. توسعه روزافزون این چاپگرها تهیه مواد غذایی را وارد فاز جدیدی کرده است. شیرینی‌پزی با استفاده از این چاپگرها هم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است. با این حال، جدا از موضوع قیمت دستگاه، بحث جوهرهای زیستی مخصوص نیز هست که در نهایت، قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد.


IBM چاشنی غذا تولید می‌کند!
آیا به‌دنبال ایجاد طعم و مزه جدیدی هستید که از آن نهایت لذت را ببرید؟ پس باید منتظر باشید تا فناوری در این زمینه به کمک بیاید. درحال حاضر فعالان عرصه صنایع غذایی به‌طور فزاینده‌ای درحال حرکت به‌سمت استفاده از هوش مصنوعی (AI) هستند تا بهتر بتوانند دینامیک طعم‌ها، عطرها و سایر عواملی که در پختن یک غذا دخیل هستند را درک کنند و براساس آن بتوانند غذایی بهتر را بپزند. اوایل سال‌جاری میلادی، شرکت IBM از همکاری‌اش با شرکت سازنده چاشنی مک‌کورمیک خبر داد. IBM که در صنعت رایانه شهرت دارد با حضور در صنایع غذایی، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. آنها می‌خواهند با استفاده از هوش‌مصنوعی و جمع‌آوری میلیون داده‌ها، خیلی سریع‌تر و کارآمدتر ترکیبات جدیدی از چاشنی‌ها را تولید کنند. این همکاری در اصل مشارکت در چگونگی استفاده از فناوری برای ایجاد تحول در صنایع غذایی، توسعه محصولات جدید و پاسخ به نیازهای مصرف‌کنندگان و همچنین ارائه غذاهایی با طعم و مزه است.


همبرگر را به ماشین سفارش بدهید
کم‌کم فست‌فودها رنگ‌وبوی روباتیک به‌خود می‌گیرند. آماده‌کردن یک وعده غذایی در یک رستوران فست‌فود، نباید خیلی طول بکشد اما وقتی نیروی انسانی در آن دخیل باشد، احتمال دارد این اتفاق به دفعات رخ دهد. اگر سر و کار شما برای تهیه غذا یک روبات و یا چیزی شبیه به آن باشد، آنگاه سرعت آماده‌سازی هم بالا می‌رود. در یک رستوران در سان‌فرانسیسکو، یک ماشین روباتیک وظیفه تهیه برگر را دارد. این دستگاه تقریبا 5/4متری به 350 حسگر و 20میکروکامپیوتر مجهز است و سفارش غذا را از طریق یک اپلیکیشن مخصوص دریافت می‌کند. طبیعتا اگر به یک چنین روباتی، برنامه درستی بدهیم، می‌تواند از انسان سریع‌تر غذا را آماده کند. ضمن اینکه هدررفت مواداولیه تهیه غذا نیز بسیار پایین‌تر از زمانی خواهد بود که در این پروسه انسان‌ها دخیل باشند. این در شرایطی که بحران غذا در آینده‌ای نزدیک سراسر جهان را فراخواهد گرفت، می‌تواند کمک شایانی به صرفه‌جویی در محصولات دامی و کشاورزی باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید