• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87041
+
-

80 نماینده مجلس با کلیات طرح الزام به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی موافقت کردند

جنایات آمریکا در مدارس تدریس می‌شود

مجلس
جنایات آمریکا در مدارس تدریس می‌شود


فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

جلسه علنی دیروز مجلس به‌دلیل شرکت جمعی از نمایندگان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان 90دقیقه زودتر پایان یافت. البته پیوستن جمعی از نمایندگان به راهپیمایی مقابل محل سفارت سابق آمریکا تنها واکنش مجلس به این روز که به تسخیر لانه جاسوسی شهره شده است، نبود.

موافقت مجلس با تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی
مجلسی‌ها دیروز لابه‌لای شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»ی که سر می‌دادند، با رأی 80درصدی با کلیات طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها موافقت کردند. دیروز و همزمان با سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 57، نمایندگان پس از موافقت با اولویت دادن به بررسی طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، کلیات این طرح را بررسی کردند.

پزشکیان: ایرانیان در مقابل آمریکا کوتاه نمی‌آیند
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی دیروز بهارستان را برعهده داشت در جریان بررسی طرح الزام دولت به تعیین سر خط جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه گفت: عده‌ای به من گفته‌اند که چرا امروز مصادف با ۱۳آبان به‌عنوان رئیس جلسه صحبت نکردم. چون روز گذشته رئیس مجلس موضع‌گیری داشت نخواستم حرف بزنم.
وی با تأکید بر اینکه انسان‌های آزاده و آگاه در مقابل ستم و قلدری سر خم نمی‌کنند، گفت: ایرانیان به این راحتی در مقابل قلدری‌ها و ستم و زور آمریکا سر خم نخواهند کرد و کوتاه نخواهند آمد.
وی ادامه داد: هیچ انسان آگاه و آزاده‌ای در مقابل زور و ظلم سر  خم نمی‌کند. آمریکا می‌خواهد قلدری کند. این خیال خامی است که تصور می‌کند ایرانی‌ها و آزادگان به همین راحتی کوتاه می‌آیند. کشوری که به راحتی زیر تمام تعهدات بین‌المللی زده می‌گوید که می‌خواهد مذاکره کند اما اگر تو اهل مذاکره بودی چطور زیر قراردادها و تعهدات زدی!
پزشکیان افزود: می‌گویند که ایران باید مذاکره کند. ایران که مذاکره کرده بود و به تعهدش هم عمل کرد. از کجا معلوم که دوباره مذاکره کنیم و زیرش نزنند؟ لذا همه انسان‌های آگاه در مقابل ستم و قلدری می‌ایستند و سر خم نخواهند کرد.
در نهایت نمایندگان با ۱۸۰رأی موافق، ۶رأی مخالف و ۵رأی ممتنع با کلیات این طرح موافقت کردند. پس از رأی قاطع نمایندگان به کلیات این طرح، نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.
طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها نهمین طرحی است که مجلس شورای اسلامی در ادوار ده‌گانه‌اش علیه سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تدوین کرده است.

مجلس شورای اسلامی چند قانون‌ ضد‌آمریکایی تصویب کرده است؟
به جز این طرح که فعلا کلیات آن به تصویب رسیده و تا تصویب جزئیاتش چند هفته‌ای راه دارد، مجلس شورای اسلامی از ادوار گذشته تا‌کنون 8مصوبه در بحث تقابل با ایالات‌متحده‌آمریکا داشته است. نخستین تدوین این مصوبه به 14‌ماه بعد از تسخیر سفارت آمریکا یعنی دی‌ماه سال59 بر‌می‌گردد که هدف آن تعیین تکلیف در مورد اختلافات مالی و حقوقی است. براساس این قانون دولت ملزم شده بود که موارد اختلاف مالی و حقوقی فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا که ناشی از‌انقلاب اسلامی ایران و تصرف مرکز توطئه آمریکا نباشد با توجه به مفاد مصوبه مجلس شورای اسلامی از طریق داوری مرضی‌الطرفین اقدام و‌اختلافات مذکور را حل‌و‌فصل کند، 9سال بعد از آن هم در فضای پذیرش قطعنامه جنگ ایران و عراق و یک‌سال پس از شلیک به هواپیمای مسافربری 655 ایران ایر توسط آمریکا، مجلسی‌ها مصوب کردند به‌منظور مقابله به مثل در برابر اقدامات دولت آمریکا رئیس‌جمهور موظف است جهت دستگیری و مجازات آمریکایی‌ها و عوامل ‌مستقیم و غیرمستقیم آنها که در محاکم قضایی ایران محکوم شده‌اند اقدامات لازم را به عمل آورد.
11سال بعد نیز قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع و دیپلمات‌های ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولت‌های خارجی به‌ویژه دولت اشغالگر آمریکا از سوی مجلس تدوین شد و توسط دولت به اجرا درآمد.
نکته جالب توجه در قانون‌گذاری مجلس در قبال اقدامات آمریکا، تند شدن شیب قانون‌گذاری در یک‌دهه اخیر است که از مجموع 8طرح تقابلی با آمریکا، 5طرح آن در 10سال اخیر صورت گرفته است و می‌توان گفت با داغ شدن بحث مذاکره تهران واشنگتن در یک دهه اخیر روحیه تقابلی مجلسی‌ها در قبال سیاست‌های ضد‌ایرانی واشنگتن دوچندان شده و به‌صورت میانگین مجلس شورای اسلامی هر دو سال یک قانون برای تقابل با آمریکا وضع کرده است.


نگاهی به  مصوبات ضدآمریکایی  مجلس شورای اسلامی بعد از حمله به  سفارت آمریکا

این خبر را به اشتراک بگذارید