• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87038
+
-

خسارت‌ باران و سیلاب در 2 استان

4هزارهکتار مزرعه، ۱۲۰دامداری و ۳۰واحد مسکونی گیلان و مازندران بر اثر بارش باران و سیلاب دچار خسارت شد

خسارت‌ باران و سیلاب در 2 استان

فاطمه عباسی - خبرنگار

   بارش متوالی با بیشینه 100 و 140 میلی‌متر سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق آق‌قلا، بندرگز و نوکنده گیلان و آب‌گرفتگی معابر شهری و قطع راه‌های ارتباطی برخی روستا‌ها در بهشهر و گلوگاه استان مازندران شد. آب‌گرفتگی 4 هزار هکتار مزارع و ۱۲۰دامداری و تخریب ۳۰ واحد مسکونی بر اثر بارش باران و سیلاب در شهرستان گلوگاه، تخریب پل و کاهش فشار آب در شهر نوکنده به دلیل شکستگی لوله‌ها ناشی از سیل و طغیان رودخانه از جمله خسارت‌های وارده سیلاب در استان‌های شمالی بود.  رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با همشهری درباره اقدامات صورت‌گرفته در استان‌های گلستان و مازندران طی 2 روز گذشته عنوان کرد: برخی شهرهای شمالی بر اثر بارش‌های شدید متاثر از سیل و آب‌گرفتگی بودند و با تلاش امدادگران  به ١٥ شهر و روستا و ٨٣٨ نفر امدادرسانی شد. مرتضی سلیمی همچنین از تخلیه آب 93 منزل مسکونی از سوی  225 امدادگر در قالب 45 تیم هم خبر داد. 

خسارت سیل در مناطق غربی گلستان 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گلستان درباره آخرین ارزیابی خسارت سیلاب در این استان اظهار کرد: کانون اصلی خسارت در بخش نوکنده بندرگز متمرکز بود و در این بخش علاوه بر خسارت به تعدادی از منازل شهر نوکنده و برخی روستاهای پیرامونی، اراضی زراعی این منطقه هم به زیر آب رفت.

سید رضا قادری افزود: مساحت این اراضی و میزان خسارت‌های ریالی در بخش کشاورزی از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در دست بررسی است. علاوه بر تخریب یک پل قدیمی در نوکنده و از بین رفتن آسفالت برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها، دیواره رودخانه شهر نوکنده که از سیل فروردین ماه دچار آسیب شده و در دست پی‌کنی بود نیز بار دیگر تخریب شد.
فرماندار آق‌قلا هم در گفت‌وگو با همشهری درباره تاثیر سیل در این شهرستان بیان کرد: در مسیر جاده گرگان - آق‌قلا در ورودی سوم روستای قربان‌آباد به دلیل پایین بودن جاده تا کف رودخانه، با طغیان رودخانه سیلاب وارد جاده شد که با تلاش نیروهای راهداری مسیر در زمانی اندک پاکسازی و تردد در آن جریان یافت. به گفته امیر شیرتوماج، درپی این سیلاب خسارتی به زیرساخت‌ها وارد نشده و به جز آب‌گرفتگی جاده، مورد بحرانی دیگری در پی بارش‌ها رخ نداد.  فرماندار کردکوی هم با بیان این‌که ‌بی‌توجهی به لایروبی رودخانه قره‌سو در شمال شهرستان کردکوی سبب شد تا زراعت کشاورزان به زیر آب برود و خسارت زیادی به شهروندان وارد شود، اظهار کرد: بر اثر بارش شدید، زباله و پسماندهای شناور و تنه درختان زیر ‌پل‌های واقع در رودخانه قره‌سو در محدوده قره‌تپه و نیاز‌آباد و همچنین پل گرجی‌محله انباشته شد و جلو تخلیه آب را گرفت. این وضع سبب طغیان آب در معابر بین‌شهری و روستایی و بخشی از زمین‌های کشاورزی این روستاها شد.
ابراهیم قدمنان افزود: تعداد اندکی از منازل واقع در محله شهید بالو کردکوی دچار آب‌گرفتگی شدند که ارزیابی میزان خسارت توسط بنیاد مسکن در حال انجام است. حسین احمدی، فرماندار بندرگز، هم درباره خسارت وارده به شهر نوکنده از توابع این شهرستان گفت: حدود ۵۰ واحد مسکونی در نوکنده دچار آب‌گرفتگی شد که تعدادی از آنها نیازمند بازسازی و مرمت است. محمدتقی زمانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان، از وارد شدن خسارت به ۵۰ واحد مسکونی در نوکنده خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در نوکنده و روستاهای کهنه کلباد از توابع شهرستان بندرگز و برخی روستاهای گرگان، کارشناسان ارزیاب بنیاد مسکن استان گلستان از دقایق اولیه در مناطق مورد نظر حاضر و خسارت‌های وارده را ارزیابی کردند. طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته در مجموع ۵۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شد.

آب‌گرفتگی در 13 روستای گلوگاه 
فرماندار گلوگاه با اشاره به خسارات وارده به ابنیه، زیرساخت‌ها، باغ‌ها، واحدهای مسکونی و تجاری و تاسیسات و واحدهای دامپروری این شهرستان اظهار کرد: روستای خورشیدکلا، تیله‌نو، ولمازو، سید محله لمراسک، تیرتاش و قلعه پایان دچار آب‌گرفتگی و بسیاری از دیوارهای منازل و باغ‌های مسیر رودخانه خورشیدکلا، سید محله لمراسک و تیله‌نو دچار شکستگی شده است. همچنین دو واحد مسکونی در سید محله لمراسک به طور کامل تخریب شده و بیش از 20 واحد مسکونی و زیرانباری‌ها دچار آب‌گرفتگی کامل است. فریدون کلبادی‌نژاد با تاکید بر مفقود شدن یک زن حدود 60 تا 70 ساله به نام سکینه مهدوی، اهل روستای لمراسک، اظهار می‌کند: در آخرین بارش‌ها در منطقه گلوگاه بیش از 140 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است. 
غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران، از استقرار ۶۰ نیروی امدادی هلال احمر مستقر در منطقه سیل‌زده شرق استان خبر داد و گفت: ۱۳ روستای شهرستان گلوگاه متاثر از سیلاب خسارت دیدند که به ۸ روستا بیشترین خسارت وارد شده است و امدادگران هلال احمر در حال ارزیابی میزان خسارت‌های وارده هستند.   بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، تا پایان هفته جاری بارش‌ها در استان‌های شمالی ادامه خواهد داشت و احتمال ریزش و یا رانش در محور‌های کوهستانی شمال وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید