• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87034
+
-

سمپوزیم مجسمه‌سازی پیوند هنر با کالبد تبریز

اکبر امجدی _  شهردار منطقه 4 تبریز

تجربه ثابت کرده که فضاهای شهری، بدون برخورداری از جلوه‌های هنر و زیبایی، پذیرش اجتماعی نخواهند داشت، اما نحوه تلفیق هنر با فضای کالبدی شهر، دارای ظرافت‌هایی است که در صورت نادیده‌گرفته‌شدن، نتیجه عکس برای شهر به همراه دارد.
 مجسمه‌سازی، از برجسته‌ترین راهکارهای حضور هنر در شهر تبریز است. این هنر، می‌تواند در مساحت کوچکی از یک میدان یا گذر، یکی از ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را معرفی کند. به علاوه، مجسمه‌های شهری، در صورت برخورداری از زیبایی و کیفیت مطلوب، در طولانی‌مدت می‌توانند به عنوان یک نماد معرف، نام شهر را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مطرح کنند.

در این میان، سازوکار سفارش، طراحی و ساخت مجسمه‌های شهری تبریز هم خود یک موضوع چالش‌برانگیز به‌شمار می‌رود. اگر بخواهیم سردیس‌هایی از 10 نماد فرهنگی شهر تهیه و در 10 نقطه شهر، جانمایی کنیم سپردن ساخت این آثار، به یک یا دو هنرمند مجسمه‌ساز، می‌تواند شائبه انحصارگرایی در مدیریت شهری را مطرح کند و قطعا زمینه‌ساز دلخوری سایر مجسمه‌سازان می‌شود. مدیریت شهری، یک نهاد پاسخگو به عموم شهروندان، از جمله هنرمندان استان است و براساس قانون، نمی‌تواند در اقدامات اجرایی خود، از تشریفات اداری و حقوقی تخطی کند. از این رو، سمپوزیوم مجسمه‌سازی، بستری است که می‌‌تواند فرصت رقابت منصفانه را در میان مجسمه‌سازان ایجاد کند و تعامل هنرمندان را با مدیریت شهری، تحکیم ببخشد.
خلئی که در این میان به چشم می‌آید، این است که پیشکسوتان و چهره‌های نامدار هنری آذربایجان شرقی گاهی ترجیح می‌دهند، سمپوزیم‌های مجسمه‌سازی در اختیار جوانان باشد و خود، ممکن است تمایلی برای حضور در چنین رویدادهایی، نداشته باشند. این موضوع هم می‌تواند از کیفیت آثار نهایی بکاهد. از این رو، باید تدبیری اندیشیده شود که در کنار بخش‌های رقابتی، ساخت چند اثر شاخص به این افراد اختصاص داده شود تا حاصل کار، تلفیقی از استعدادهای جوان و پیشکسوت استان باشد. 
جانمایی مجسمه‌های شهری و نگهداری اصولی آنها هم نکته مهمی است که اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند تمام زحمات، هزینه‌ها و زیبایی‌های یک اثر هنری را کمرنگ کند. طبیعی است که قرار دادن یک سردیس زیبا در نقطه‌ کور و نامناسب شهر، از نظر شهروندان و گردشگران توهین به شخصیت فرهنگی آن سردیس تلقی خواهد شد. از سوی دیگر جانمایی یک اثر کم‌کیفیت در یکی از میدان‌های مهم تاریخی هم شأن تاریخی آن میدان را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین، انتظار می‌رود همان‌طور که آثار سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی تبریز با معیارهای تخصصی از سوی هیأت‌های داوری برگزیده می‌شوند جانمایی آثار نیز با نظر کارشناسی و مطابق مکان‌‌سنجی‌های اصولی باشد.

شهر تبریز با قدمت هزاران ساله و با نقش‌آفرینی چهره‌های ملی تاریخی و فرهنگی، از جمله شهرهایی است که می‌تواند به‌عنوان یک دبیرخانه معتبر و ثابت، میزبان سمپوزیوم‌های ملی و بین‌‌المللی باشد. تجربه برگزاری سه دوره سمپوزیوم مجسمه، در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که این شهر، اهتمام جدی به تلفیق هنرهای حجمی با کالبد شهری داشته است. نگاهی به کیفیت و محتوای آثار برگزیده آن سه دور، از روند تکاملی و ارتقای سطح کمی و کیفی سمپوزیوم حکایت دارد.
برخی از این آثار در دو سال گذشته، جانمایی‌های موفقی داشته‌اند و مطمئناً به شرط نگهداری مطلوب، در آینده‌ای نه‌چندان دور، می‌توانند نقش هویتی ایفا کنند. به امید این‌که همت مدیران شهری و همکاری نهادهای فرهنگی به احیای این رویداد ارزشمند فرهنگی و شهری منجر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید