• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87031
+
-

آزادسازی سهام عدالت؛ شاید تا آخر امسال

2 سال است که لایحه سهام عدالت در مجلس خاک می‌خورد. در تازه‌ترین رویداد، رئیس سازمان خصوصی سازی وعده داد؛ سهام عدالت تا پایان سال آزاد می‌شود، با این حال با توجه به نزدیک بودن زمان بررسی لایحه بودجه 99در مجلس، بعید به‌نظر می‌رسد لایحه آزادسازی سهام عدالت به تصویب پارلمان برسد. 

به گزارش همشهری، یک دهه از واگذاری سهام عدالت می‌گذرد، ولی هنوز امکان خرید و فروش آن وجود ندارد. 2سال پیش دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که اگر تاکنون به قانون تبدیل شده بود، امکان خرید و فروش سهام عدالت هم فراهم می‌شد. آخرین پیگیری‌های همشهری از دلایل تعویق در تصویب لایحه سهام عدالت نشان می‌دهد؛ دولت ومجلس برسر محتوا و نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت اختلاف دارند. محمدرضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که تصویب لایحه در چه مرحله‌ای است به همشهری گفت: این لایحه در کمیسیون ویژه اصل 44در دست بررسی است. اختلاف اصلی دولت و مجلس بر سر تصویب این لایحه به نحوه مدیریت دولت بر سبد سهام عدالت و شیوه آزاد‌سازی‌ از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است. مجلس معتقد است؛ دولت نباید درمدیریت دخالت داشته باشد اما لایحه‌ای که دولت ارائه کرده است مدیریت وکنترل سبد سهام عدالت را به طول کامل در اختیار دولت قرار می‌دهد.
با این حال پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد، مجلس آنطور هم که باید به این لایحه اهمیت نداده و در طول 2 سال گذشته هر بار بحث تصویب این لایحه با تصویب قانون بودجه درمجلس مصادف و موجب شده تصویب این لایحه به‌دست فراموشی سپرده شود.
دیروز رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از کش و قوس‌های فراوان میان دولت و مجلس وعده داد سهام عدالت تا پایان سال آزاد خواهد شد. با توجه به اینکه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت مستلزم تصویب لایحه آن در مجلس است، سخنان رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌طور تلویحی نشان از حل اختلاف‌ها و تصویب لایحه تا پایان سال در مجلس دارد. علیرضا صالح گفت: آزادسازی سهام عدالت منتظر تصویب لایحه در مجلس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید