• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87028
+
-

تکذیب ممنوعیت پرواز آنتونوف‌ها بعد از 5سال

یک‌ماه از رسانه‌ای شدن پرواز چراغ خاموش آنتونوف‌هایی که گویا پروازشان از سال 93با دستور رئیس‌جمهور ممنوع شده بود، می‌گذرد و حالا یکباره سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی پویاایر به‌صورت همزمان با صدور اطلاعیه و مصاحبه رسانه‌ای به تنویر افکار عمومی درباره پرواز این پرنده‌های روسی پرداخته‌ و کل ممنوعیت پرواز این پرنده‌های پرحاشیه را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش همشهری، صبح روز 19مرداد 93، یک فروند هواپیمای ایران 140که از تهران عازم طبس بود، چند دقیقه بعد از برخاستن از باند در حوالی فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد و 39نفر کشته و 9مجروح بر جای گذاشت. با این سانحه دردناک، دوباره مباحث فنی و ایراداتی که قبل از آن به هواپیمای ایران 140مطرح بود بر سر زبان‌ها افتاد و بلافاصله دستور ممنوعیت پرواز این هواپیماها در آسمان ایران از سوی رئیس‌جمهور صادر شد. 
هواپیمای ایران 140، از خانواده هواپیماهای آنتونوف است که تحت لیسانس اوکراین در ایران تولید شده بود و به‌واسطه همین قرابت فامیلی ایران 140با آنتونوف‌ها، روحانی در کنار ممنوعیت پرواز ایران 140، پرواز هواپیمای آنتونوف 74را نیز صادر کرد. البته در آن زمان ممنوعیت آنتونوف‌ها از زبان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها رسانه‌ای شد و هیچ مرجع یا شرکتی نیز آن را تکذیب نکرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی به فرض صحت این ممنوعیت، پرواز آنتونوف‌ها در طول همه این سال‌ها ادامه داشته و حتی 2 بار در سال‌های 94و 95، باند فرودگاه کلاله گلستان با قدم همین هواپیمای ممنوعه عملیاتی شده است. با این ‌وجود، اینکه خبری از دستور رئیس‌جمهور برای ممنوعیت این هواپیما توسط یک مدیر دولتی رسانه‌ای شود و هیچ مرجعی آن را تأیید یا رد نکند، می‌تواند مبنای درستی این اتفاق باشد.

هشتگ؛ تجربه سفر با تابوت
فارغ از اینکه آیا پرواز آنتونوف 74به دستور روحانی ممنوع شده بود یا نه، حاشیه اخیر این هواپیما نه به‌دلیل نقض ممنوعیت پرواز که به‌دلیل کیفیت بسیار بد سرویس‌دهی آن به مسافران یک پرواز در مسیر مشهد - تهران مربوط می‌شود. حدود یک‌ماه قبل یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی پویاایر در مسیر مشهد - تهران، پس از تأخیر چندساعته، با تعویض هواپیما برگزار می‌شود، اما وضعیت نامناسب کابین هواپیمای جایگزین به‌گونه‌ای است که مسافران را غافلگیر و حتی برخی را وحشت‌زده می‌کند. در این میان یکی از مسافران با انتشار وضعیت این هواپیما در فضای مجازی، از کاربران درباره نوع و مدل این هواپیما سؤال می‌کند و به‌تدریج با داغ شدن این بحث، کل ماجراها و خبرهای مربوط به این هواپیما در سال‌های اخیر مشخص می‌شود. در جریان این بحث در فضای مجازی، مسافران آنتونوف 74پویاایر، این هواپیما را به‌دلیل نداشتن پنجره به تابوت تشبیه کرده و توضیح وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل پرواز این پرنده را در آسمان ایران خواستار شده بودند که البته بی‌پاسخ ماند؛ اما در ادامه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بدون تأیید یا رد ممنوعیت پرواز این هواپیما، اعلام کرد این پرنده همه مجوزهای لازم برای پرواز را کسب کرده و کاملاً ایمن بوده است.

آنتونوف 74خوب است
حالا در شرایطی که حدود یک‌ماه از ماجرای پرواز آنتونوف 74پویاایر در مسیر مشهد - تهران و واکنش مسافران به این پرواز می‌گذرد، سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به بحث‌های فضای مجازی گزارش‌های رسانه‌ها واکنش نشان داده و ضمن تأکید بر اینکه این هواپیما ممنوعیت پرواز نداشته، همچنان بر ایمنی پرواز این پرنده و اجازه کاربری مسافری آن از سوی شرکت سازنده پافشاری کرده است. این در حالی است که ماجرای اخیر آنتونوف 74پویاایر نه ممنوعیت پرواز آن و نه نداشتن مجوز نبوده است بلکه کل نقدها به کیفیت پایین کابین این هواپیما وارد شده و همچنان بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر محمد محمدی‌بخش، مدیرعامل پویاایر در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده است؛ هیچ ممنوعیتی برای پرواز آنتونوف ۷۴ اعلام نشده و این پرنده طی 5 سال گذشته بدون مشکل به مردم خدمت‌رسانی کرده است. البته او از بررسی مسائل به‌وجود آمده در پرواز مشهد-تهران نیز خبر داده است، اما بیش از اینکه به‌دنبال قبول کردن قصور شرکت متبوع خود در این پرواز باشد، سعی کرده است ممنوعیت پرواز این هواپیما را به دستور رئیس‌جمهور تکذیب کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :