• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87027
+
-

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد:

فروش برند پرسپولیس و استقلال در بورس ایده

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تأکید بر اینکه صرف واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال درد فوتبال را دوا نمی‌کند و وابستگی سایر باشگاه‌ها به منابع و بودجه‌های عمومی و دولتی مبتنی بر درآمد‌های نفتی، پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی هم باید حذف شود، پیشنهاد کرد برند این 2باشگاه در بورس ایده فروخته شود.

به گزارش همشهری، 15سال است بحث خصوصی‌سازی‌ در ورزش ازجمله فوتبال به جایی نرسیده و در همه این سال‌ها واگذاری سهام 2باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌عنوان 2باشگاه پرطرفدار فوتبال با شکست مواجه شده است. آخرین‌بار وقتی سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش برای فروش سهام این 2باشگاه به بخش خصوصی بود هیأت دولت در اقدامی عجیب این 2باشگاه ورزشی را در زمره مؤسسات فرهنگی شناسایی و از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد. بعدا کار به مجلس رسید و براساس تصمیمی که مجلس گرفت قرار شد نیمی از سهام این 2باشگاه از طریق فرابورس به‌صورت بلوک و بقیه به‌صورت خرد به عموم عرضه شود. اکنون اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تازه‌ای تأکید کرده فروش سهام این 2باشگاه پاک‌کردن صورت مسئله است و باید فکر اساسی برای زیرساخت‌های درآمد‌زایی در باشگاه‌ها کرد. در این گزارش پیشنهاد شده تا برند این 2باشگاه از طریق بازار مالکیت دارایی‌های فکری که با نام بورس ایده معروف است در فرابورس فروخته شود.

تصویب قانون نظام باشگاهداری ورزش حرفه‌ای
مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی این گزارش 15صفحه‌ای آورده است: بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها و رفع این موانع درآمد‌زایی، واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال چه از طریق بورس و چه خارج از بورس نمی‌تواند ضامن موفقیت خصوصی‌سازی‌ در ورزش حرفه‌ای ایران باشد.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مادامی که بسیاری از ضوابط حقوقی و قانونی نظام باشگاهداری تدوین نشده، موضوع واگذاری و خصوصی‌سازی‌ 2باشگاه ورزشی صرفا رها‌سازی‌ آنها تلقی می‌شود. برای مثال هم‌اکنون موضوع حرف و مشاغل ورزش حرفه‌ای و ضوابط بیمه‌ای و مالیاتی مشخص و مدونی وجود ندارد. چرایی واگذاری این 2باشگاه به بخش خصوصی و استقلال آنها از حمایت‌های دولتی و وابسته بودن سایر باشگاه‌های رقیب به صنایع بزرگ دولتی و ارتزاق آنها از محل درآمد‌های نفتی، پتروشیمی، فولاد و صنایع معدنی مورد تامل جدی است. بنابراین موضوع واگذاری یا خصوصی‌سازی‌ 2باشگاه بزرگ ورزشی، جزئی از مسئله نظام باشگاهداری است و باید این موضوع درکنار سایر ابعاد مربوط به‌صورت یک مجموعه حقوقی مدون یعنی نظام باشگاهداری ورزش حرفه‌ای به تصویب نهاد مطرح قانونگذاری یا هیأت وزیران برسد.

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره واگذاری سهام و برند 2باشگاه پرسپولیس و استقلال پیشنهاد کرده؛ بهتر است درشرایط کنونی واگذاری بخشی از سهام 2باشگاه شامل دارایی‌های نامشهود یا اصطلاحا برند 2باشگاه از طریق بازار دارایی فکری فرابورس به نسبت 80درصد به شرکت‌های سهامی عام دارای حداقل 10هزار سهامدار به‌صورت بلوک و باقی سهام به‌صورت خرد به هواداران درقالب شرکت تعاونی سهام عام عرضه شود. مرکز پژوهش‌ها با اشاره به مصوبه سال قبل مجلس در مورد اینکه بخشی از سهام این 2باشگاه به‌صورت خرد به عموم هواداران فروخته شود، پیشنهاد کرده بند مربوط به فروش سهام به‌صورت خرد در قانون حذف شود. یکی دیگر از پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس این است که درصورت فراهم نشدن شرایط واگذاری به روش‌های قبلی، بهتر است واگذاری به روش پیمان مدیریت از طریق مزایده عمومی سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام شود.

 مرکز پژوهش‌های مجلس: به غیراز پرسپولیس و استقلال باید وابستگی سایر باشگاه‌ها هم به منابع مالی عمومی حاصل از فروش نفت، پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی حذف شود و وزارت ورزش فکر ساختاری برای زیرساخت درآمد‌زایی باشگاه‌ها کند.

   به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، برای حل مشکلات باشگاه‌ها باید قانون نظام باشگاهداری حرفه‌ای کشور نوشته و تصویب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید