• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87023
+
-

همزمان با چکش‌کاری، سبد معیشت کارگران آغاز شد

چانه‌زنی برسر دستمزد 99

نخستین جلسه کمیته مزد شورای‌عالی کار برای تعیین مزد سال 99 و به روزرسانی محاسبات سبد معیشت کارگران برگزار شد

کار
چانه‌زنی برسر دستمزد 99

دیروز نخستین جلسه کمیته مزد شورای‌عالی کار، برای به‌روزرسانی محاسبات و ارقام مربوط به هزینه معیشت کارگری و زمینه‌سازی برای انجام مذاکرات مزدی میان شرکای اجتماعی آغاز شد. به‌روزرسانی سبد معیشت کارگران، اصلی‌ترین ماموریت جلسه دیروز و جلسات آینده این کمیته اعلام شده و در ادامه قرار است ضمن رصد ماهانه هزینه‌های معیشت کارگری، در نهایت وفاق سه‌جانبه بر یک رقم مشخص حاصل شود و به‌عنوان یکی از ارکان تعیین مزد سال 1399کارگران مدنظر قرار گیرد.
به گزارش همشهری، در 3سال اخیر، پس از پافشاری ادامه‌دار نمایندگان کارگری در شورای‌عالی کار، نمایندگان دولت و کارفرمایان نیز پذیرفتند که طبق قانون کار، هزینه معیشت کارگران نیز در جریان مذاکرات مزدی مدنظر قرار بگیرد و بر همین اساس سبد معیشت خانوارهای کارگران با درنظر قراردادن حداقل­‌های مورد نیاز برای این خانوارها تهیه و به تأیید هر3طرف رسید. دیروز، در شرایطی که کمتر از 5‌ماه به پایان سال باقی مانده، نمایندگان کارگر، دولت و کارفرما برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات مزدی دور هم جمع شدند.

سبد معیشت به روزرسانی می‌شود
فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار، قبل از برگزاری نشست کمیته مزد، اهداف برگزاری این نشست را در گفت­‌وگو با همشهری تشریح کرد و گفت: با برگزاری این نشست مذاکرات مزدی برای تعیین دستمزد 99کارگران استارت خورد. به گفته او، تلاش می‌شود در یک فرایند 3 مرحله‌ای، به روزرسانی سبد معیشت کارگران، پایش ماهانه آن و توافق سه‌جانبه روی رقم سبد معیشت کارگری محقق شود. توفیقی با بیان اینکه فعلا امکان پیش‌بینی و برآورد تغییرات مزدی وجود ندارد، افزود: در سال‌های اخیر رویه غلطی در دستور کار دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته که در زمان تعیین میزان افزایش مزد کارمندان در پیش‌­نویس لایحه بودجه سال آینده، اعداد و توصیه‌هایی هم برای میزان افزایش دستمزد کارگری ارائه می‌شود که نه مستدل و درست است و نه اصلا در چارچوب صلاحیت دولت قرار دارد. این فعال کارگری با تأکید بر اینکه طبق قانون، دستمزد کارگری باید براساس توافق شرکای اجتماعی و در شورای‌عالی کار تعیین شود، تصریح کرد: فعلا برای ممانعت از دستوری شدن تغییرات مزدی کارگران، برگزاری جلسات کمیته مزد و انجام کارهای علمی و عملی در حوزه هزینه‌های کارگران در دستور کار قرار گرفته است و تا روزهای آخر سال که بالاخره باید توافقی حاصل شود، ادامه پیدا می‌کند.

انجام مسئولیت‌­های اجتماعی دولت
توفیقی درباره موضع و دیدگاه نمایندگان کارگری در جریان مذاکرات مزدی سال 99گفت: همانطور که در سال گذشته گفتیم، امسال هم باور داریم بدون عزم دولت برای انجام تکالیف قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی، هرگونه افزایش دستمزد نقدی، حتی اگر به 2برابر شدن دریافتی کارگران منجر شود، قادر نیست شکاف درآمد و هزینه کارگران را پرکند. او با تأکید بر اینکه باید راهی پیدا کرد تا هزینه‌های دولتی برای تامین معیشت خانوارهای کل کشور در سفره خانوارها قابل مشاهده شود، اعلام کرد: دولت میلیاردها دلار برای تامین مایحتاج خانوارها هزینه می‌کند اما این هزینه‌ها حداقل در سفره کارگران اثر قابل توجهی نداشته و نتوانسته به معیشت آنها کمک کند. در نتیجه باید سازوکارهایی برای هدایت این بودجه‌ها به جامعه هدف ایجاد شود. نماینده کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار ادامه داد: طبق قانون دولت موظف است به تامین مسکن، آموزش و درمان کارگران کمک کند و تا زمانی که این مسئولیت­‌ها مغفول بماند، تلاش‌های شورای‌عالی کار برای پرکردن شکاف میان هزینه و دستمزد کارگران بی‌نتیجه است؛ در نتیجه در مذاکرات مزدی امسال تلاش خواهد شد دولت برای انجام تکالیف قانونی خود مجاب شود. توفیقی درباره اینکه آیا دولت روی خوشی به انجام این تکالیف نشان می‌د­هد یا نه، ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: اینکه هزینه‌های دولت به اهداف اصلی اصابت نمی‌کند، حلقه مفقوده بهبود معیشت خانوارهای کارگری است و تا زمانی که فرایند آن اصلاح نشود، شاهد افزایش شکاف و رشد بد اخلاقی‌های اجتماعی خواهیم بود؛ براین اساس دولت راهی جز انجام تکالیف قانونی خود ندارد و به‌نظر می‌رسد خود را به رعایت این مسئولیت‌ها ملزم می­‌داند.

سبد معیشت یا هزینه زنده­‌ ماندن
در جریان مذاکرات مزدی سال 1398، رقم هزینه معیشت کارگران برای یک خانوار 3.3نفره 3.7میلیون تومان تعیین شد اما در طول سال‌جاری و براساس محاسبات طرف­‌های کارگری تا 8میلیون تومان نیز رشد کرد. نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درمورد پیش‌بینی رقم هزینه معیشت در مذاکرات مزد 99گفت: هزینه واقعی معیشت رقم بسیار بالایی است و اگر براساس استانداردهایی تعیین شود به همان رقم 8میلیون تومان هم می‌­رسد؛ اما آن چیزی که در جریان مذاکرات مزدی به‌عنوان هزینه معیشت تصویب می‌شود، حداقل هزینه حداقل زندگی یا همان هزینه زنده ماندن کارگران است. توفیقی افزود: یک‌بار در جریان بحث سبد معیشت، نماینده کارفرمایی نسبت به محتویات درنظر گرفته شده برای سبد معیشت کارگران و هزینه آن اعتراض کرد و با بیان اینکه ما کالری مورد نیاز کارگران را با سیب‌زمینی تامین می‌کنیم و به آنها گوشت و ماهی نمی­‌دهیم، خواستار اصلاح همین سبد حداقلی شد. این فعال کارگری ادامه داد: این رویکرد باعث شده حداقل­‌ها در سبد معیشت کارگران مدنظر قرار گیرد و رقم آن با واقعیت فاصله داشته باشد، همانطور که در آمارهای رسمی نرخ تورم، حداقل­‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و نرخ تورم اعلام شده از تورم احساس شده در جامعه کمتر است.

   در شرایطی که کمتر از 5‌ماه به پایان سال باقی مانده، نمایندگان کارگر، دولت و کارفرما برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات مزدی دور هم جمع شدند.
   نماینده کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار، در گفت‌وگو با همشهری: مذاکرات مزدی برای تعیین دستمزد 99کارگران در سال آینده از دیروز آغاز شد .
   توفیقی: تلاش می‌شود در یک فرایند 3 مرحله‌ای، به روزرسانی سبد معیشت کارگران، پایش ماهانه آن و توافق سه‌جانبه روی رقم سبد معیشت کارگری محقق شود.
   طبق قانون دولت موظف است به تامین مسکن، آموزش و درمان کارگران کمک کند و تا زمانی که این مسئولیت‌ها مغفول بماند، تلاش‌های شورای‌عالی کار برای پرکردن شکاف میان هزینه و دستمزد کارگران بی‌نتیجه است. 
   نماینده کارگران در کمیته مزد شورای‌عالی کار: در مذاکرات مزدی امسال تلاش خواهد شد دولت برای انجام تکالیف قانونی خود مجاب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید