• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87022
+
-

نگاه بالا به پایین در محدوده‌های تاریخی جوابگو نیست

نگاه بالا به پایین در محدوده‌های تاریخی جوابگو نیست

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبرنگار

سومین نشست تخصصی بافت و بناهای تاریخی تهران با موضوع چالش‌های مدیریتی در حرایم و بناهای تاریخی در محل دفتر مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست محمدسالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: «واقعیت این است که امروز در شهری مانند تهران اولویت‌ها عوض شده است؛ زمانی مدیران کشور و شهر اولویت‌های درست را پیگیری می‌کنند که از سوی جامعه و صاحب‌نظران آن حوزه مطالبه شود. به همین دلیل چون جامعه شهری ما اساسا مطالبه‌اش از مدیران شهری است، مدیرانی موفق هستند و باید از آنها حمایت کرد که پروژه‌های قابل توجهی را رقم بزنند.
سالاری ادامه داد: «در اصل جامعه شهری باعث شده که شهرداری تهران در حوزه بافت تاریخی از همه ظرفیت شهر بهره ببرد. اساسا فلسفه برگزاری چنین نشست‌هایی به‌صورت مستمر نیاز مبرم شهر است. ما اگر رویکرد‌های مثبتی را پیش می‌بریم، با کمک جامعه مدنی است. رسالت تک‌تک ما این است که جامعه مدنی کنشگر را افزایش دهیم.»

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: «موضوع بافت‌های تاریخی منعکس‌کننده میراث تاریخی و تمدنی ما هستند اما صرف نگاه‌های سلبی و رویکردهای بالا به پایین جواب نمی‌دهد. اینکه بگوییم بافت تاریخی ارزشمند است و آسیب‌شناسی نداشته باشیم، درست نیست. ما به‌عنوان مثال باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا صاحبان حوزه بافت‌های تاریخی انگیزه‌ای برای صیانت از آنها ندارند و به‌دنبال از دست دادن این بناها هستند. این مسئله به‌دلیل داشتن رویکرد سلبی است.»
سالاری گفت: «آنچه ما به‌عنوان مدیران شهری باید در آن پیشگام باشیم، توجه به حقوق عمومی شهر است؛ ما در 2سال اخیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادیم ولی اکنون در حوزه‌های مختلف رویکرد‌هایی را پی‌گرفته‌ایم که مبتنی بر حقوق عمومی است. موضوع شفافیت، مبارزه با فساد و رانت‌خواری، توجه به بناهای تاریخی و میراثی، توجه به جامعه کنشگر و... از جنس توجه به حقوق عمومی شهر است. ما مصوبه برج‌باغ‌ها را لغو کرده‌ایم، جلوی شهر‌فروشی را می‌گیریم، اما بسیاری ناراحت هستند و می‌گویند که ما شهر را قفل کرده‌ایم.
سالاری در پایان سخنانش گفت: «زمان برنامه‌های بلندمدت گذشته است؛ اکنون زمان اجراست. ما دنیایی از آرزوها و مشکلات داریم ولی منابع و ظرفیت‌هایمان بسیار محدود است، عقل ایجاب می‌کند که برنامه اولویت‌محور داشته باشیم.»
در ادامه ابوالفتح شادمهر، مدیر بافت و بناهای تاریخی تهران گفت: «به‌نظر می‌رسد یکی از معضلات بسیار پیچیده در طرح تفصیلی بحث حرایم و بناهای تاریخی است. ما در شهر تهران تعداد 350بنا شامل محوطه، خیابان، میدان و ساختمان ثبت‌شده داریم و حدود 58بنا‌‌ که در طرح، حریم برای آنها تعریف شده است.»
او با بیان اینکه «ما با همکاران وزارت میراث فرهنگی در ارتباط با تشکیل کمیته‌ها، ضوابط و مقررات محدوده حریم هماهنگ کرده‌ایم» گفت: «مجموعه موضوعاتی که در مدیریت بافت‌های تاریخی به‌دنبالش هستیم، این است که نگاه بالا به پایین بر محدوده‌های تاریخی جوابگو نیست؛ برای همین به‌دنبال گفتمان با کنشگران اجتماعی هستیم؛ همچنین به‌دنبال این هستیم که ابزارهایی پیدا کنیم تا به ما کمک کنند پروژه‌ها و موضوعات را برون‌سپاری کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید