• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 87001
+
-

حاشیه‌های یک ایده انتخاباتی

ایده شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای گزینش کاندیداهای مجلس یازدهم نیامده، تخریب شد

گام جدید شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای چگونگی گزینش نامزدهایشان در یازدهمین دوره انتخابات به محض رسانه‌ای شدن با واکنش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. بعد از دلسردی بدنه اجتماعی اصلاحات از خروجی حضورشان در 4انتخابات اخیر که منجر به فتح کرسی ریاست‌جمهوری در 2 دوره متوالی یازدهم و دوازدهم، مجلس دهم و شورای شهر پنجم شد، حالاچگونگی حضور در انتخابات دوم اسفندماه و جلب نظر پشتوانه اجتماعی اصلاحات برای شرکت در این کارزار سیاسی یکی از دغدغه‌های اصلی این جناح است. در پی همین امر نیز سبک حضور و چگونگی گزینش کاندیداهایشان تند‌ترین پیچی است که آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب در انتخابات پیش رو باید پشت سر بگذارند. اصلاح‌طلبان در کمتر از 140روز باقیمانده به زمان برگزاری انتخابات به جد مشغول ارزیابی 2 گزینه داشتن اقلیت مؤثر و حمایت از کاندیداهای مطلوب مردم به‌عنوان اصلی‌ترین استراتژی‌شان هستند. به گزارش همشهری، بر همین اساس هم شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاحات در نشست اخیرش که یکشنبه‌شب بر گزار شد به کلیات طرحی رأی موافق داد که براساس آن گزینه‌های این شورا با رأی مردم تعیین و نهایی شوند. طرح مذکور سامانه رأی‌سنجی اصلاحات یا سرا نام دارد و دیروز آذر منصوری، دبیر شورای‌عالی سیاستگذاری برای نخستین‌بار از آن پرده برداشت و در شرحش گفت: در جلسه یکشنبه شب گذشته کلیات طرح «سرا» تصویب شد و جزئیات آن قرار است در کارگروه راهبردها و سیاست‌ها نهایی شود و پس از نهایی شدن تشریح خواهد شد. وی ادامه داد: مشکل این نیست که نامزدها چه کسانی هستند و چگونه انتخاب می‌شوند. اینجا حتی حزبی یا غیرحزبی بودن و شرط بودنشان در لیست به‌نظر بدنه اجتماعی وابسته است؛ آن هم به دمکراتیک‌ترین، شفاف‌ترین و مشارکت‌جویانه‌ترین روش ممکن که تاکنون در ایران سابقه نداشته است. منصوری افزود: طرح سرا در پاسخ به نقدی است که نسبت به عملکرد شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان در فرایند نهایی شدن نامزدها و رسیدن به لیست واحد وجود داشت و پس از سپری شدن 2 سال از انتخابات شوراها هنوز هم حرف‌ها و حدیث‌ها ادامه دارد.
دبیر شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: مسئله‌ای که وجود داشت و دارد این است که اگر این شورا با فرایندهای گذشته به لیست واحد می‌رسید حتی اگر بهترین‌ها هم در لیست قرار می‌گرفتند، باز هم به‌دلیل غیرشفاف و غیردمکراتیک بودن و نیز به‌دلیل اینکه یک جمع محدود بدون مشارکت بدنه اجتماعی به آن رسیده بودند، انتقادها هم به فرایند و هم به لیست وجود داشت. این فرایند در پرسشگری بدنه اجتماعی و پاسخگویی منتخبان هم نسبت به دوره‌های گذشته یک قدم رو به جلوست. منصوری در پاسخ به پرسشی درباره کادرسازی از میان چهره‌های مشهور غیرسیاسی با توان رأی‌آوری بالا به جای استفاده از سازوکار زمان‌بر «سرا»، تأکید کرد: مشکل این نیست که نامزدها چه کسانی هستند، مهم این است که چگونه انتخاب می‌شوند. هنوز جزئیات سرا نهایی نشده و بعد از نهایی شدن و به مراحل اجرایی رسیدن خبر آن اعلام خواهد شد.

انتقاد کرباسچی از سرا
بعد از پرده‌برداری شورای‌عالی سیاستگذاری از طرح سرا، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نخستین کسی بود که به این طرح واکنش نشان داد و به آن تاخت. او در سلسله نظراتی در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد نه از بالا به پایین! چه‌کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟! آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رأی دادن می‌بخشد، نتیجه رأی دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم...بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رأی دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید.» طرح سرا به‌جز کرباسچی موافقان و مخالفان دیگری هم خواهد داشت که در روزهای آتی نظراتشان را بیان خواهند کرد و سرنوشت طرح نوپای اصلاحات برای کارزار دوم اسفند‌ماه را روشن خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید