• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86990
+
-

رونمایی از غول هسته‌ای ایران

شمارش معکوس برای گام چهارم ایران آغاز شد

دیروز در آستانه ورود ایران به گام چهارم بازگشت هسته‌ای، عملیات گازدهی ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید  IR6 انجام شد. با این ماشین‌های جدید، سرعت و توان غنی‌سازی‌ ایران بالاتر می‌رود. اما دستاورد دیگری که دیروز رونمایی شد به‌مراتب مهم‌تر از اولی بود؛ سانتریفیوژ فوق پیشرفته IR9 که حدود 5متر ارتفاع دارد در حضور خبرنگاران رونمایی شد تا به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مشخص شود فرایند تحقیق و توسعه متوقف نشده بود. به گزارش خبرنگار‌ اعزامی همشهری، روز گذشته جمعی از خبرنگاران‌ هسته‌ای با حضور در سایت غنی‌سازی‌‌ نطنز‌ از تازه‌ترین دستاورد‌های هسته‌ای ایران دیدن کردند. در‌جریان این بازدید که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در آن حضور داشت همچنین عملیات گازدهی به زنجیره ۳۰تایی سانتریفیوژ IR6 آغاز شد.

به‌گفته یکی از متخصصان‌ هسته‌ای در سالن‌ تحقیق و توسعه سایت نطنز ۱۵نوع سانتریفیوژ جدید در حال کار است و در کل این سالن حدود ۵۰۰ ماشین‌ در حال کار هستند و به‌دلیل تکمیل ظرفیت این سالن مسئولان سایت نطنز در حال تدارک یک سالن جدید برای تحقیق و توسعه هستند. صالحی در حاشیه بازدید، تجهیز این سالن به ۵۰۰ماشین را ‌معجزه علمی دانشمندان هسته‌ای ایران و خط بطلان بر اظهارات خلاف واقع مبنی بر نابودی صنعت هسته‌ای ایران عنوان کرد و گفت: متخصصان هسته‌ای ایران در ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین در سالن بودند و ظرف 2‌ماه ماشین‌های نسل جدید را ۱۰برابر کردند و به جهان‌ نشان ‌دادند ایران اگر اراده کند هرچه را که بخواهد محقق می‌کند. سانتریفیوژ  IR9 که دیروز به خبرنگاران نشان داده شد حدود ۵متر ارتفاع دارد تا جایی که مسئولان برای جاشدن آن بخشی از سقف سالن شهید قشقایی را شکافته‌اند. این سانتریفیوژ قادر به غنی‌سازی‌ تا ۵۰سو است. به گفته صالحی ایران هم‌اکنون قادر به ساخت سانتریفیوژی به قدرت ۱۰۰سو است. مشاهدات خبرنگار همشهری حاکی است زنجیره ۱۶۴تایی سانتریفیوژ   IR4 که پس از برجام برچیده شده بود هم‌اکنون در سالن قرار دارد.
صالحی گفت: قبل از برجام توان غنی‌سازی‌ ایران ۱۱۰۰۰سو بوده و ظرف 2ماه ایران توان غنی‌سازی‌ خود را  به ۸۶۰۰سو، یعنی نزدیک دوران قبل از برجام رسانده است. متخصصان‌هسته‌ای به خبرنگاران‌گفتند: ظرفیت تولید اورانیوم در دوران اوج ‌قبل از برجام‌ روزانه حدود ۷۰۰۰گرم بوده و الان به حدود ۵۰۰۰گرم‌ در روز رسیده است. صالحی درخصوص گام‌ چهارم ‌ایران با تأکید بر اینکه اقدامات امروز ایران مربوط به گام‌چهارم ‌نیست، گفت: خدا می‌داند تصمیم آقای دکتر روحانی درباره گام بعدی چیست اما ما پیشنهادها و مشورت‌های لازم در این رابطه را داده‌ایم.

از 450گرم سو به 5کیلوگرم سو رسیدیم
 «علی‌اکبر صالحی» در مراسم راه‌اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰تایی ماشین‌های  IR6 در سایت هسته‌ای نطنز گفت: امروز شاهد راه‌اندازی زنجیره 30 تایی ماشین‌های IR6 هستیم؛ البته مسائل بیش از این حرف‌هاست. اینجا یک مجموعه‌ای تحت عنوان S8 است که سانتریفیوژهایی که مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرند اول در این مکان تست‌های گوناگون و تثبیت‌های مکانیکی را روی آن انجام می‌دهند و بعد آن را در گود که جای اصلی سانتریفیوژهاست، می‌برند. صالحی یادآور شد: اینجا محل تحقیق و توسعه است. 
تعداد سانتریفیوژهایی که عزیزان ما در فاصله 2‌ماه در اینجا نصب کرده‌اند قریب به ۱۵سانتریفیوژ نسل جدید است که دستاورد بسیار عظیمی است. ملت ایران به این ترتیب متوجه می‌شوند عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی همواره فعال بودند، هیچ‌گاه فعالیت‌هایشان با کندی روبه‌رو نبوده و متوقف نشده بود. اگر چنین نبود ما نمی‌توانستیم در عرض 2‌ماه بیش از 2 هزار و ۶۶۰سو به ظرفیت سویی که الان داریم، اضافه کنیم.  رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: قرار نبود زنجیره ۳۰تایی را اکنون راه‌اندازی کنیم، قرار بود بعد از اینکه کارها را در زنجیره ۲۰تایی به سرانجام می‌رسانیم 4،3سال بعد این کار انجام شود اما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که این چالش را حتما به نمایش بگذاریم که توان و اراده جمهوری اسلامی ایران آنچنان است که اگر اراده کنند به فوریت آنها را عملیاتی می‌کنند و این کاری که همکاران ما انجام دادند را بزرگان این فناوری و نخبگان می‌دانند که چه کار بزرگی انجام شده است.

پیشرفت‌ناباورانه در پروژه پیشران

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام‌ پیشرفت ناباورانه و محیرالعقول در حوزه ساخت پیشران هسته‌ای ابراز امیدواری‌کرد تا پایان سال آینده خبرخوش مقدماتی درباره پیشران هسته‌ای برسد.  علی‌اکبر صالحی در سایت هسته‌ای نطنز در پاسخ به خبرنگار‌همشهری با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ زیرپروژه برای فاز ابتدایی ساخت پیشران هسته‌ای تعریف شده است، گفت: ساخت پیشران پروژه عظیمی است که نیاز به‌منابع مالی داشته و تسهیلات مقرراتی دارد. صالحی افزود: رآکتور کوچک پیچیدگی‌هایی دارد و خود ما الان ۱۹ سال است هنوز پروژه رآکتور اراک که روی زمین‌ قرار دارد و روس‌ها برای ساخت آن مشارکت داشتند را تکمیل ‌نکرده‌ایم؛ درحالی‌که رآکتور شناور کوچک و با مشکلاتی همچون تکان‌های دریایی مواجه می‌شود و پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ کما اینکه هند پس از ۲۵سال با کمک یک پیشران اجاره‌ای روسیه و هزینه زیاد به این فناوری دست یافت. صالحی تأکید کرد که سازمان انرژی اتمی با تجربه دستیابی به غنی‌سازی‌ ۲۰درصد به  پیشرفت‌های خوبی در حوزه پیشران دست یافته و نشان داده قادر به اقدامات محیرالعقول است.

رئیس‌جمهور اعلام می‌کند

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی چه کارهایی انجام می‌شود، گفت: این را خود آقای روحانی در روز و ساعت مقرر اعلام می‌کند. اجازه دهید که تا آن روز صبر کنیم و پیش اعلام در این زمینه نداشته باشیم. ما برای ملت و افکار عمومی خود این موضوع را مشخص کردیم که نمی‌خواستیم چنین وضعیتی باشد اما این زورگویی آمریکاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید