• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86983
+
-

تصمیم جمعی نمایندگان زن برای ترک پارلمان انگلیس

18تن از نمایندگان زن پارلمان به‌دلیل تشدید تهدیدها و خشونت‌های جنسی، از ادامه کار انصراف دادند

گزارش
تصمیم جمعی نمایندگان زن برای ترک پارلمان انگلیس


انگلیسی‌ها ‌ماه آینده بار دیگر در یک رأی‌گیری پیش از موعد، برای تعیین ترکیب پارلمان به پای صندوق‌های رأی می‌روند اما این انتخابات فرصتی برای شماری از نمایندگان زن ایجاد کرده تا برای همیشه با کرسی‌های پارلمان خداحافظی کنند.
میزان ورود زنان به پارلمان انگلیس طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و اکنون از 650کرسی مجلس عوام انگلیس، 206کرسی یعنی حدود یک‌سوم آن در اختیار زنان قرار دارد؛ آماری که تاکنون در تاریخ انگلیس بی‌سابقه بوده است. اما اکنون با انصراف 18تن از نمایندگان زن از نامزدی در انتخابات ‌ماه آینده، این روند‌ می‌تواند به شکل محسوسی معکوس شود. این زنان اعلام کرده‌اند طی 2سال گذشته، تهدید به تجاوز جنسی، تهدید به قتل و خشونت‌های نژادی علیه آنها به‌شدت افزایش پیدا کرده و این وضعیت به مختل‌شدن زندگی شخصی آنها منجر شده است. به همین دلیل آنها تصمیم گرفته‌‌اند از ادامه مسیر انصراف دهند.
روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز به نقل از هیدی آلن، یکی از زنان عضو مجلس عوام انگلیس نوشت: «از تعرض به حریم خصوصی‌ام خسته شده‌ام؛ مواجه‌شدن با تهدید به بخشی از زندگی من تبدیل شده است. هیچ‌کس در هیچ شغلی لایق تهدید، ناسزا یا حمله به خانه‌اش نیست.» او جزو زنانی است که تصمیم به ترک مجلس گرفته است. اقدام این زنان ممکن است با حمایت زنان دیگر عضو مجلس نیز همراه شود و شمار بیشتری طی روزهای باقی‌مانده تا انتخابات تصمیم به استعفا بگیرند. بحث بر سر ماجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، فضای سیاسی این کشور را طی 3سال گذشته به کلی دگرگون کرده است. به بن‌بست رسیدن مذاکرات خروج به‌خصوص طی یک‌سال اخیر، به رویارویی اعضای 2حزب اصلی انگلیس یعنی حزب محافظه‌کار و حزب کارگر و همچنین موافقان و مخالفان خروج افزوده است. همین وضعیت در برخورد با سیاستمداران، به‌خصوص اعضای پارلمان نیز نمایان شده و آمار توهین و تهدید علیه آنها در فضای مجازی و در فضای واقعی را افزایش داده است.
برخی از نمایندگان رویکرد افراطی و تند بوریس جانسون، نخست‌وزیر، در برخورد با مخالفان برگزیت را عامل تشدید فضای خشن سیاسی این روزهای انگلیس می‌دانند. جانسون حدود یک ‌ماه پیش در یکی از جلسه‌های مجلس عوام، حین درگیری لفظی با مخالفان خروج از اتحادیه اروپا، به تمسخر به آنها گفت که برای شادی روح خانم جو کاکس هم که شده باید به طرح او برای برگزیت رأی مثبت دهند. جو کاکس، یکی از نمایندگان مجلس و از طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا بود که در سال‌2016 در بحبوحه برگزاری همه‌پرسی خروج به ضرب چاقو کشته شد. او را یکی از هواداران احزاب راست افراطی انگلیس به‌خاطر مخالفت با خروج به قتل رساند. این سخنان جانسون باعث تعجب بسیاری از سیاستمداران انگلیسی شد و بسیاری از او خواستند از خانواده کاکس عذرخواهی کند. جانسون اما نمایندگان مجلس را عامل فضای تند کنونی انگلیس دانسته و گفته که خود اعضای مجلس عوام در برخورد با هم باعث ترویج خشونت شده‌اند.
تمامی نمایندگان زن در پارلمان انگلیس - چه آنها که استعفا داده‌اند و چه آنها که هنوز کرسی‌های‌شان را حفظ کرده‌اند - به‌شدت گرفتن تهدیدها و توهین‌‌های جنسی علیه خود اذعان دارند. طبق گزارش سی‌ان‌ان، پلیس انگلیس در گزارشی اعلام کرده است که نمایندگان زن در پارلمان این کشور طی سال‌2017 بیش از 150پیام تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند. این تعداد در سال‌2018 به حدود 350مورد رسیده است. براساس این گزارش، نمایندگان زن مجلس تنها در سال‌2017، حدود 26هزار بار در توییتر مورد تهدید و توهین جنسی یا نژادی قرار گرفته‌اند. حدود یک‌سوم این تهدیدها به‌تنهایی نصیب خانم دیان ابوت، نخستین نماینده زن سیاهپوست پارلمان شده است.
تهدید علیه نمایندگان طی ماه‌های اخیر تنها به زنان محدود نبوده و برخی ‌نمایندگان مرد‌ نیز اعلام کرده‌اند به‌خاطر مواضع‌شان در قبال برگزیت، هدف تهدید قرار گرفته‌اند. خانه برخی از این نمایندگان حتی مورد حمله قرار گرفته و شعارنویسی روی دیوارهای خانه‌های آنها اکنون به اتفاقی عادی تبدیل شده است.
وضعیت در انگلیس در حالی نگران‌کننده شده ‌که نتایج یک نظرسنجی دانشگاهی در این کشور نشان می‌دهد ‌اکثر افرادی که به خروج از اتحادیه اروپا رأی مثبت داده‌اند، معتقدند خشونت علیه نمایندگان مخالف برگزیت، هزینه‌ای است که انگلیس باید برای رهایی از قید و بند اتحادیه اروپا بپردازد؛ بنابراین آنها با این اتفاق‌ها موافقند. وضعیت آشفته این روزهای انگلیس، باعث نگرانی بسیاری از نمایندگان به‌خاطر احتمال تکرار ماجرای قتل خانم کاکس شده است. به نوشته برخی روزنامه‌های چاپ انگلیس، استعفای 18نماینده زن، نقطه آغاز بحرانی تازه در این کشور خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید