• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86973
+
-

گام بلند دولت برای تحقق عدالت اجتماعی

طرح بیمه اجباری سلامت دیروز با هدف پوشش 7تا 10میلیون ایرانی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند، آغاز شد


 در کنار طرح تحول سلامت که در راستای کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان از سوی دولت حسن روحانی کلید خورد، طرح بیمه همگانی سلامت طرح دیگری در حوزه حمایت درمانی از اقشار آسیب‌پذیر کشور بود که تحت پوشش هیچ‌گونه خدمات بیمه‌ای در کشور نبودند؛ طرحی که به نوعی مکمل طرح تحول سلامت نام گرفت تا دولت علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی خانواده‌هایی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نبودند، به‌صورت کلی هزینه‌های بهداشت و درمان در کشور را نیز کاهش دهد. حالا با گذشت حدود 4سال از فاز ابتدایی این طرح، دولت حسن روحانی به‌دنبال آن است که بیمه سلامت همگانی را به‌صورت اجباری برای تمامی افرادی که تحت پوشش هیچ‌گونه دفترچه خدمات بیمه‌ای نیستند و در سال‌های گذشته هم برای دریافت بیمه سلامت همگانی اقدام نکرده‌اند، اجباری کند؛ گام مثبتی که می‌تواند درصورت اجرای درست و ضابطه‌مند هزینه‌های درمان در کشور را کاهش دهد. در سال‌های گذشته هزینه‌های بیمه سلامت همگانی از طریق یارانه‌های مستقیم دولت تامین می‌شده است.
آیین‌نامه بیمه اجباری سلامت 2‌ماه پیش از سوی دولت تصویب شد و براساس آن، مردم با حمایت دولت تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و در آبان‌ماه از سامانه آن بهره‌برداری می‌شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره طرح بیمه اجباری سلامت گفته بود: «در مصوبه جدید دولت، صددرصد حق بیمه افرادی که تا ۴۰درصد حداقل حقوق وزارت کار درآمد دارند توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین ۵۰ درصد حق بیمه افرادی که از ۴۰ درصد تا کمتر از 100درصد حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند توسط دولت پرداخت خواهد شد و افرادی که 100درصد حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند باید حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.»
روز گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت، برنامه پوشش اجباری بیمه سلامت رسما آغاز به‌کار کرد. معاون اول رئیس‌جمهور که در این مراسم به‌دلیل حمایت‌هایش از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اقشار آسیب‌پذیر مورد تقدیر سازمان بیمه سلامت قرار گرفت، گفت:« بیمه سلامت کانون اصلی عدالت هر جامعه است. مهم‌ترین اقدام عدالت در جامعه جهانی، استقرار نظام بیمه‌ای است حتی برای جامعه‌ای که دغدغه سیل، آتش‌سوزی یا تصادف دارد، مهم‌ترین راه رفع این دغدغه نظام بیمه‌ای است.»
او گفت:« فرصت‌ها را برای همه ملت ایجاد کنید. اینطور نباشد عده‌ای با شایستگی‌هایی که دارند پشت در بمانند و یک سری بدون شایستگی کرسی را بگیرند. چرا برخی با وجود همه شایستگی با ماندن پشت در به جایگاهی که باید نمی‌رسند اما عده‌ای بدون شایستگی مراحل پیشرفت را سریع طی می‌کنند.»
جهانگیری گفت: «سال ۹۴ طرح تحول سلامت آغاز به‌کار کرد و در مرحله قبل بیمه همگانی ۱۰ میلیون نفر ثبت‌نام کردند که کار خوبی انجام شد، همپوشانی حذف شد اما برای طبقات ضعیف این پوشش اجباری پیش‌بینی شد.» وی یکی از توفیقات طرح بیمه سلامت را الکترونیکی کردن پرونده سلامت برای همه برشمرد و گفت: یکی از اولویت‌های دولت هم همین موضوع است. باید به بحث‌های پزشک خانواده هم کمک شود تا طرح سلامت در این دوره هم به خوبی انجام شود.
در این مراسم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از افرادی که فاقد هر نوع پوشش بیمه درمانی هستند، خواست تا طی 6‌ماه آتی تدریجا نسبت به ثبت‌نام در سایت و پوشش بیمه‌ای‌ اقدام کنند تا بار مراجعات به سامانه، قابل کنترل باشد. طاهر موهبتی گفت: هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت اقشار و گروه‌های نیازمند در جامعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان بیمه سلامت است؛ درحالی‌که در سال‌های گذشته که بیمه رایگان سلامت ایجاد شده، بسیاری از افرادی که تمکن مالی داشتند از بیمه تامین اجتماعی، صندوق‌های بیمه سلامت، پزشکان و حتی تجار از این نعمت برخوردار شدند. او ادامه داد: تلاش ما این است که با این روش، طرح بیمه اجباری سلامت را عملیاتی کنیم و بین ۷ تا ۱۰ میلیون نفر که تحت پوشش بیمه نیستند با این اقدام از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.
بیمه پایه سلامت شامل همه خدمات بیمارستانی (بستری و سرپایی) در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و آموزشی، بخشی از بیمارستان‌های خصوصی که طرف قرارداد دولت هستند، همه مؤسسات سرپایی شامل پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و سایر خدمات پاراکلینیک که در کشور طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت هستند، می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید