• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86953
+
-

چرا فدراسیون فوتبال درباره بازی با عراق سکوت کرده است؟

گزارش همشهری از پشت پرده یک بازی خطرناک

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی دیروز در گفت‌وگو با مهر از کاهش شدید پروازهای نجف از سوی تعدادی از ایرلاین‌ها و قطع شدن پروازهای نجف و بغداد از سوی تعدادی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خبر داد. این تنها خبر نگران‌کننده‌ای نیست که در روزهای اخیر از عراق می‌رسد، با این حال فدراسیون فوتبال ایران، هنوز موضعی رسمی درباره بازی تیم ملی ایران با عراق نگرفته است. این بازی قرار است 23آبان به میزبانی شهر بصره در مرحله انتخابی جام‌جهانی2022 برگزار شود.
در وبسایت فدراسیون فوتبال ایران حتی یک خط خبر درباره نگرانی احتمالی از شرایط امنیتی عراق در آستانه این بازی پیدا نمی‌شود. همین سکوت باعث انتقادهای گسترده از مدیران فدراسیون شده است. برخی رسانه‌ها می‌گویند اگر چنانچه بازی در عراق برگزار شود و اتفاقی برای تیم ایران بیفتد، فدراسیون باید پاسخگو باشد. یک منبع آگاه می‌گوید مدیران فدراسیون امیدوارند با دستور فیفا در نهایت میزبانی از عراق گرفته شود، با وجود این آنها به دلایلی ترجیح می‌دهند فعلا سکوت کنند. شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که مراجعی بیرون از ورزش به مدیران فدراسیون توصیه کرده‌اند که با توجه به روابط دوستانه ایران با دولت عراق، از هرگونه اظهارنگرانی درباره میزبانی عراقی‌ها خودداری کنند.
حمیدرضا آصفی، دیپلمات سرشناسی که سابقه عضویت در هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را هم دارد، دیروز به ایسنا گفت: «با توجه به مسائل سیاسی، جمهوری اسلامی علاقه‌مند به برگزاری بازی در خاک عراق و در شهری با ضریب امنیت بالاست. از سوی دیگر، برگزاری یک مسابقه فوتبال در کشور عراق می‌تواند دسیسه‌های برخی کشورهای خارجی برای ناامن نشان دادن عراق را نقش بر آب کند.» 
خبرگزاری تسنیم دیروز به نقل از خبرگزاری موازین عراق گزارش داد که طالب جابر، مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان این کشور مدعی شده که مقدمات میزبانی از ایران و بحرین در مرحله انتخابی جام‌جهانی انجام شده است: «ورزشگاه 65هزارنفری بصره از هر نظر آماده است. مقام‌های دولتی این شهر نیز روی نیازهای امنیتی درخواستی وزارت ورزش عراق همچنان در حال کار هستند. ورزشگاه بصره و مرکز تمرینی نیز تا قبل از ورود تیم ملی فوتبال ایران از هر نظر آماده پذیرش آنها خواهد بود.» این مقام عراقی تأکید کرده که تامین امنیت مسابقه بر عهده استانداری بصره خواهد بود. به گفته او گیت‌های الکترونیکی ورزشگاه نیز به شکل کامل بررسی شده و ورود تماشاگران با بلیت‌های الکترونیک برای دومین‌بار پس از دیدار با هنگ‌کنگ تکرار خواهد شد.
با وجود تأکید مقام‌های عراقی بر برقراری امنیت در بصره، دولت بحرین سفر اتباعش به عراق را ممنوع کرده است. پیش از این وزارت امورخارجه ایران هم از ایرانی‌ها خواسته بود در شرایط فعلی از سفر به عراق خودداری کنند. حتی عباس موسوی، سخنگوی این وزارتخانه هم گفته بود توصیه‌های لازم درباره زمان و مکان برگزاری بازی ایران و عراق به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال شده، با وجود این او مدعی شده بود که تصمیم نهایی بستگی به پیگیری و توافق مسئولان ذیربط با فیفا و طرف عراقی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید