• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86921
+
-

دوتار، شب یلدا و راه‌آهن در مسیر ثبت جهانی

معاون میراث فرهنگی  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور از اولویت در 3 پرونده ثبت جهانی خبر داد و گفت: ساز دوتار و شب یلدا در اولویت ثبت جهانی یونسکو قرار دارند.
محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با فارس، درباره ثبت جهانی راه‌آ‌هن سراسری شمال به جنوب کشور اظهار داشت: نمایندگان یونسکو برای ثبت جهانی راه‌آهن سراسری به طول 1400کیلومتر به ایران ‌آمدند و از تمام طول مسیر این راه‌آهن بازدید کردند. هم‌اکنون پرونده راه‌آهن سراسری در یونسکو برای ثبت‌جهانی باز است و هر کشور سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد.
طالبیان بیان داشت: ما 2 پرونده دیگر را برای ثبت جهانی در دست بررسی داریم که یکی از آنها جنگل‌های اورامانات است که در کردستان واقع شده ‌و دیگری پرونده کاروانسراهای ایران که برای ثبت جهانی در سال‌های 2021 و 2022 به یونسکو ارسال می‌شود و امیدواریم که مراحل تکمیل این پرونده‌ها به‌زودی تمام شود.
وی یادآور شد: با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز تفاهمنامه‌ای منعقد کرده‌ایم که اقداماتی در حوزه حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی انجام دهیم. یکی از بندهای این تفاهمنامه درخصوص کاروانسراهاست که بخشی از آن در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بیان داشت: در حوزه ثبت میراث ناملموس نیز در سال‌جاری پرونده دوتار را داریم که در آذر مطرح می‌شود و برای سال بعد 4پرونده مشترک با کشورهای همسایه داریم و پرونده یلدا را نیز برای ثبت جهانی درنظر گرفته‌ایم که براساس اولویت‌ها نسبت به تکمیل فرایند ثبت‌جهانی آن اقدام می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید