• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86913
+
-

اجرای آزمون وسع برای متقاضیان یارانه بیمه سلامت

در بند الف ماده70 قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور یک اجبار تلقی شده و دولت باید پس از بررسی وسع افراد مشمول پوشش این بیمه، یارانه حق سرانه بیمه آنها را متقبل شود. طبق این ماده‌قانونی، ارزیابی وسع افراد تحت پوشش بیمه سلامت از طریق آیین‌نامه‌ای انجام خواهد شد که اخیرا (در تاریخ نهم شهریور98) به‌تصویب هیأت وزیران رسیده است.

به گزارش همشهری، از چند سال پیش که ایجاد پوشش بیمه‌ای برای همه ایرانیان فاقد بیمه جزو تکالیف دولت شد، همه افراد فاقد بیمه پایه سلامت، ساکنان مناطق روستایی و عشایری، ساکنان شهرهای با جمعیت کمتر از 20هزار نفر و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی که فاقد بیمه درمانی بودند، دفترچه بیمه سلامت گرفتند و دولت نیز سهم حق بیمه همه بیمه‌شدگان سلامت را متقبل می‌شد. حالا اما‌ آنگونه که معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید، پس از تصویب آیین‌نامه مربوط به پرداخت یارانه حق سرانه بیمه در هیأت وزیران، دریافت یارانه بیمه، مشروط به آزمون وسع شده است. طبق اظهارات احمد میدری، براساس بند الف ماده70 قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط ذیل و براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و این آیین‌نامه اجرایی در تاریخ 9شهریور امسال در هیأت ‌وزیران مصوب شده است. او می‌افزاید: براساس ماده2 این آیین‌نامه، افراد فاقد بیمه پایه سلامت، بیمه‌شدگان مناطق روستایی، عشایری و شهرهای با جمعیت کمتر از 20هزار نفر و همچنین بیمه‌شدگان شهری صندوق بیمه همگانی رایگان سازمان و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی، مشمول این آیین‌نامه هستند و براساس ماده8 آیین‌نامه، تمامی  این بیمه‌شدگان ظرف مدت یک سال از ابلاغ این آیین‌نامه ارزیابی وسع می‌شوند.

میدری با یادآوری این نکته که براساس تبصره‌یک ماده11 این آیین‌نامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده خانوارهای متقاضی استفاده از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه پایه درمان را مورد ارزیابی وسع قرار دهد، از آمادگی کامل برای اجرای آزمون وسع توسط این وزارتخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید براساس اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات ایرانیان و براساس فهرست اعلامی از سوی سازمان بیمه سلامت، آزمون وسع را انجام دهد و نتایج آن را ظرف یک‌ ماه به سازمان بیمه سلامت اعلام کند. به گفته میدری درصورت هرگونه اعتراض به نتیجه ارزیابی وسع براساس اطلاعات ثبتی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، طبق ماده9 پاسخگویی براساس شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران تهیه و ابلاغ می‌شود. او می‌افزاید: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی ایجاد پوشش بیمه پایه اجباری در کشور و ایجاد سازوکارهای لازم برای ثبت‌نام موارد جدید است و درصورتی‌که متقاضی جدید خواستار استفاده از یارانه دولت برای پرداخت حق سرانه بیمه باشد، باید اطلاعات از سازمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابی وسع ارسال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید