• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86911
+
-

هشدار مقامات نسبت به لوازم خانگی تقلبی در بازار

به‌گفته مقامات مسئول50درصد لوازم خانگی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود تقلبی است

لوازم خانگی تقلبی و دست دوم که با نام و برند‌های خارجی در بازار به نصف قیمت فروخته می‌شود مصرف‌کننده‌ها را سردرگم کرده و منجر به ضرر و زیان خریداران شده است؛ بر همین اساس مقامات مسئول هشدار دادند: مردم به‌هیچ‌وجه از فضای مجازی خرید نکنند؛ چراکه ۵۰درصد این اجناس قاچاق و یا تقلبی‌اند. به گزارش همشهری، با وجود آنکه بازار لوازم خانگی هم‌اکنون با کمبود و گرانی مانند ماه‌های گذشته مواجه نیست اما در طول ماه‌های گذشته با معضل بزرگ‌تری با نام کالای قاچاق و تقلبی روبه‌رو شده است؛ به‌طوری که در طول ماه‌های گذشته حجم قاچاق لوازم خانگی در بازار افزایش یافته و بسیاری از دلالان لوازم خانگی دسته دوم را از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد کشور می‌کنند و آنها را با برچسب سال2019 میلادی در بازار می‌فروشند. به‌گفته کارشناسان، بخش عمده این لوازم خانگی بی‌کیفیت و تقلبی هستند ؛ زیرا واسطه‌ها برای واردات مجبور هستند ارز مورد نیاز خود را با ارز آزاد وارد کنند. در نتیجه واردات از طریق قاچاق صرفه اقتصادی ندارد. اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد اغلب لوازم خانگی قاچاق فاقد گارانتی و کم‌دوام هستند؛ در نتیجه تاکنون گزارش‌ها و شکایت‌های زیادی در مورد این لوازم خانگی ثبت شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درباره فروش لوازم خانگی تقلبی در فضای مجازی گفت: مردم از فضای مجازی خرید نکنند چراکه ۵۰درصد این اجناس قاچاق و یا تقلبی‌اند. مرتضی میری با بیان اینکه هر کالایی باید شناسه داشته باشد افزود: به همه فروشگاه‌ها و انبارها تا پایان امسال فرصت داده شده تا اگر کالایی شناسه ندارد نسبت به شناسه دار کردن آن اقدام کنند. او تصریح کرد: فعالیت فرد کوله‌بر در بانه به‌عنوان قاچاق شناخته نمی‌شود و در گناوه و دیلمه نیز لنج‌ها را آزاد کرده‌اند تا امورات مردم بگذرد؛ درصورتی‌که بخشی از کالاهای قاچاق از طریق ته‌لنجی‌ها وارد کشور می‌شوند.

لوازم خانگی تقلبی با برچسب۲۰۱۹
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق هم در این‌باره گفت: بخشی از قاچاق ورودی لوازم خانگی مبنی بر این است که افراد کالای لوازم خانگی دسته دوم را از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌کنند و روی آن برچسب۲۰۱۹ می‌زنند. حمیدرضا دهقانی‌نیا تأکید کرد: طبق آمار رسمی در 6 ماهه اول سال ۹۷ و ۹۸، دومین کشفیات ما در حوزه مبارزه با قاچاق به لوازم خانگی معطوف به ارزش آن بیش از 4500 هزار میلیارد ریال بوده است. او اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد لوازم خانگی در رده دوم اقلام کشف شده قاچاق قرار گرفته است.

    به فروشگاه‌های مجاز مراجعه کنید

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران هم با اشاره به قاچاق لوازم خانگی از طریق کوله بری و یا ته‌لنجی‌ها گفت: گاهی کوله بران با این کار امرار معاش می‌کنند اما گاهی هم یک فرد ۲۰۰کوله‌بر را اجیر می‌کند و یکباره ۲۰۰ تا ۴۰۰لوازم خانگی وارد بازار می‌شود که این موضوع باید مدیریت شود. محمدعلی اسفنانی تأکید کرد: مردم برای خرید لوازم خانگی حتما به فروشگاه‌های مجاز مراجعه کنند و اصل را بر عدم‌اعتماد به عرضه لوازم خانگی در فضای مجازی قرار دهند، درست است که برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی به‌صورت رسمی و مجوزدار است اما دلیل بر اعتماد کامل به این فضا نمی‌شود. این مقام مسئول یادآور شد: همانطورکه قاچاق تلفن همراه با طرح ریجستری محدود شده، قاچاق کالاهای وارداتی لوازم خانگی نیز می‌تواند با شناسه‌دار شدن کنترل و محدود شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید