• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86895
+
-

رکورد عجیب سؤال از وزیر خارجه در مجلس؛ 8بار در 90روز

ظریف: گروه‌های‌فشاری‌هستند که‌ در پولشویی نفع دارند

ظریف برای حضور در نشست فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی جلسه‌علنی مجلس را زودترترک کرد

ظریف: گروه‌های‌فشاری‌هستند که‌ در پولشویی نفع دارند

درست یک سال پس از اظهارات جنجالی وزیر خارجه درباره پولشویی، محمد‌جواد ظریف برای هشتمین‌بار در 3‌ماه اخیر به مجلس رفت تا این‌بار درباره آن اظهاراتش جواب پس بدهد، با این حال، جلسه بررسی اظهارات ظریف هم به‌خاطر خروج زودهنگام او از مجلس جنجالی شد.

در روزهایی که ایران تحت فشار گروه ویژه اقدام مالی برای تصویب 2‌لایحه مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف یعنی پالرمو و سی‌اف‌تی است، 2نماینده مجلس ظریف را به صحن فراخواندند تا از او درباره اظهاراتش در سال گذشته توضیح بخواهند. ظریف نه‌تنها حرف خود را پس نگرفت بلکه تأکید کرد که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند.
محمد‌جواد ابطحی،‌ نماینده خمینی‌شهر و مجتبی ذوالنوری، نماینده قم 2نماینده سؤال‌کننده بودند و موضوع سؤال ابطحی اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت‌کشی 3کشور فرانسه، آلمان و انگلستان بود.
وزیر خارجه در این جلسه گفت: با توجه به اینکه شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز برگزار کند، بنابراین من از هیأت رئیسه درخواست کردم سؤال از من را به جلسه بعد موکول کند تا بتوانم سر فرصت پاسخ بدهم که با این درخواست مخالفت شد و بنده الان به جای اینکه به جلسه شورای‌عالی امنیت ملی بروم، باید برای هشتمین‌بار در طول 3‌ماه گذشته در صحن مجلس به سؤال پاسخ دهم. ظریف حملات به‌خود را بحث جناحی دانست و گفت: بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داده است و ما این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد. الان هم که آخرین اقدام کمیته اقدام مشترک(اف‌ای‌تی‌اف) در مورد پولشویی علیه ایران صورت گرفت، تندترین دفاع‌ها از موضع جمهوری اسلامی را بنده کردم.
وزیر امور خارجه درباره مصاحبه سال گذشته‌اش درباره پولشویی خاطرنشان کرد: صحبتی که قبلا در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم.
وزیر خارجه آبان سال گذشته گفته بود در ایران پولشویی یک واقعیت است و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند، ظریف در یک عبارت پر‌سرو‌صدای دیگر گفته بود که «کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیاد تومان در آن منفعت جا‌به‌جا شود، می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.» این اظهارات ظریف با واکنش‌های تند جریانات سیاسی مواجه شد اما ظریف روی حرف خود ایستاد و منتقدان را به نوار اظهاراتش ارجاع داد و معتقد بود حرف اشتباهی نزده است و این مخالفان هستند که برداشت اشتباه داشته‌اند.

به گزارش ایرنا وزیر امور خارجه دیروز افزود: آنچه بنده عرض کردم در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت ‌شود، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار‌ هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود که امروز در دادگاه‌های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: آیا آنها برای من جشن گرفتند که گفتم نظام جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست؛ یک گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر این نبود نیاز نبود که قوه قضاییه و دولت ۶۰ صفحه آیین‌نامه برای مبارزه با پولشویی تصویب کند. مگر 2هفته گذشته دولت و قوه قضاییه ۶۰‌صفحه آیین‌نامه تصویب نکرد. اگر پولشویی در ایران نیست و گروه‌های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید.
ظریف در مورد برخورد با 1+5 نیز گفت: 6قطعنامه شورای امنیت که کاردستی برخی دوستان بود و کاغذ‌پاره‌ها، فقط با توافق ۵ عضو دائم شورای امنیت قابل لغو بود و در غیراین‌صورت لغو نمی‌شد؛ ما نمی‌خواستیم با آمریکا مذاکره کنیم؛ من بعد از سال‌ها زندگی در غرب، عاشق و شیفته مذاکره با غربی‌ها نیستم.
وی سپس از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد و گفت: ناگزیرم در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی که به جای دیشب امروز ساعت ۳ تشکیل شده است، حضور یابم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام ایراد سخنان ظریف پیوسته «احسنت» می‌گفتند با این حال مسعود پزشکیان، رئیس جلسه، اقدام ظریف در ترک جلسه مجلس را غیرقابل‌قبول خواند.



ظریف: اگر پولشویی در ایران نیست و گروه‌های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید
 

این خبر را به اشتراک بگذارید