• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد مطلب : 8689
+
-

پیام‌ تهران به ترامپ با لودریان فرانسوی

روحانی: برجام آزمایشی برای همه طرف‌های مذاکره است

دیپلماسی
پیام‌ تهران به ترامپ با لودریان فرانسوی

وزیر خارجه فرانسه بامداد دیروز وارد تهران شد اما حاشیه‌های او زودتر از خودش به تهران رسید. لودریان در آستانه سفرش به تهران از لزوم تحریم ایران سخن گفته بود و این اظهارات باعث شد که وزیر خارجه فرانسه دیروز هرجا که رفت با اعتراض روبه‌رو شد؛ گاهی دیپلماتیک و گاهی دانشجویی. لودریان در تهران پیام‌هایی مشابه دریافت کرد تا بعد از بازگشت به پاریس از طریق مافوقش به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برساند.

نخستین برنامه لودریان در تهران دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود، اما وقتی وزیر خارجه فرانسه وارد اتاق مقام ایرانی شد ظاهر متفاوتی از او را دید. شمخانی معمولا در دیدارهای خارجی به جز با مقاماتی که مسئولیت نظامی دارند با کت و شلوار حضور می‌یابد اما دیروز رخت نظامی پوشید و با کلکسیونی از عناوین و درجه و نشان‌های نظامی مقابل وزیر خارجه فرانسه قرار گرفت تا شاید اینگونه به اظهارات مقامات فرانسوی درباره مذاکره موشکی با ایران پاسخ داده باشد.

مقامات فرانسوی بارها خواستار مذاکره موشکی با ایران شده‌اند و ساعتی قبل از عزیمت وزیر خارجه فرانسه به ایران هم رئیس‌جمهور این کشور با حسن روحانی همتای ایرانی تلفنی صحبت کرده بود.

بنا بر گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، شمخانی در این دیدار برضرورت تسریع در رفع موانع باقی‌مانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تأکید کرد و اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل‌قبول نیست.

به گزارش ایسنا، دریابان شمخانی با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام افزود: عدم‌موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین‌المللی و منطق گفت‌وگو برای حل مسائل جهانی خواهد شد. نماینده مقام معظم رهبری عنوان داشت: سیاست اروپا در امتیاز دهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به‌معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است. محمدجواد ظریف هم 2روز قبل به خبرنگار همشهری گفته بود ایران وارد بازی راضی کردن ترامپ توسط اروپایی‌ها نمی‌شود. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین از حضور و فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی معارض جمهوری اسلامی ایران در فرانسه انتقاد کرد. دریابان شمخانی تقویت توانمندی دفاعی ایران به‌ویژه قدرت موشکی کشور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی عنوان کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: دولت فرانسه ضمن تأکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضا‌کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا را موجب شکنندگی این توافقنامه بین‌المللی می‌داند و با آن مخالف است.

لودریان با اشاره به اقداماتی که از سوی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به‌منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است، اظهار داشت: به‌زودی راهکارهای جدیدی به‌منظور ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد. اما لودریان در ادامه ملاقات هایش در ایران بازهم غافلگیر شد، او هنگام ورود به ساختمان وزارت خارجه ایران با جمعیتی از معترضان ایرانی مواجه شد که نسبت به اقدامات و اظهارات مقامات فرانسوی خشمگین بودند. لودریان هنگام ورود به تهران یعنی در فرودگاه مهرآباد هم با اینکه نیمه‌های شب به تهران رسیده بود صحنه‌هایی مشابه را مشاهده کرده بود. 2سال قبل زمانی که فابیوس وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران آمده بود هم اعتراض‌هایی در بین طیف‌های مختلف نسبت به نقش فابیوس در پرونده موسوم به خون‌های آلوده شکل گرفته بود.

سفر لودریان از این بابت اهمیت دارد که قرار است او بعد از بازگشت به پاریس به همراه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور سفر کنند؛ هرچند دیروز یک منبع فرانسوی به رویترز گفته بود: ما قرار نیست فرستادگان و نمایندگان دونالد ترامپ یا وکلای مدافع ایران باشیم.

   پاسخ ظریف به اظهارات موشکی لودریان

وزیر خارجه در دیداربا  ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد: برجام هم‌اکنون دستخوش بازی‌های غیرمنطقی و سیاسی‌کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا با وجود بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح کند. وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین‌المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست. اگر قرار است جامعه بین‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌ای کند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه‌تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است. لودریان نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده‌ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک در ایران است. وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص تحولات منطقه، به تلاش‌ها و پیشنهادهای ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه اشاره کرد و افزود: اگر اروپا واقعا به‌دنبال پایان دادن به فاجعه‌های انسانی در منطقه است می‌تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات یا راضی کردن آمریکاست ما به این بازی وارد نمی‌شویم. ظریف در پاسخ به اظهارات وزیرخارجه فرانسه درخصوص توان موشکی ایران، ضمن تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه۲۲۳۱ است با بیان اینکه توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است، تأکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند.

   برهم خوردن برجام نقطه پشیمانی خواهد بود

حسن روحانی در دیدار ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به‌معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است. روحانی با تأکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های مذاکره‌کننده نسبت به تعهداتشان در برجام، گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی مؤثر می‌داند. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: بر هم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مدنظرمان نباشد، آماده خواهیم بود. روحانی مبارزه تا محو کامل تروریسم و کمک به مردم سوریه را از اولویت‌های مهم همکاری ایران و فرانسه در منطقه برشمرد و گفت: هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد. لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر علاقه‌مندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد. وزیر امور خارجه فرانسه افزود: فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیمابین اتخاذ کرده تا پویایی تجاری ایجاد شده میان 2کشور تقویت شود. لودریان با بیان اینکه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را سندی اساسی به‌ویژه در راستای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای قلمداد می‌کند، افزود: ایران و فرانسه می‌توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای به‌ویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید