• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86889
+
-

گلایه ساکنان همجوار مجتمع‌های مسکونی نگین در محله هزاردستگاه نسبت به اقدام غیرقانونی

دیوار بریزد،آرامش می‌رود

دیوار بریزد،آرامش می‌رود

رضا نیک نام_ خبرنگار

بوستان «رعد موحدی» در محله هزار دستگاه نازی‌آباد واقع شده است. بوستانی کوچک با فضای سبز دلباز. یک طرف بوستان خانه‌های قدیمی و کوتاه قد وجود دارد و در سوی دیگر مجتمع‌های مسکونی بلند مرتبه که از 12 سال قبل ساخت‌شان آغاز شده و امسال به مرحله نهایی رسیده است. این‌طور که اهالی تعریف می‌کنند در این مجتمع‌ها قرار است 270 خانوار ساکن شوند و اگر تعداد اعضای هر خانوار را 3 نفر در نظر بگیریم با یک حساب سرانگشتی 700 نفر به جمعیت محله اضافه می‌شود. شهروندانی که نیازمند برخورداری از امکانات و خدمات هستند و انبوه‌سازان باید از قبل چاره‌ای برای تأمین این نیازها بیندیشند. اختلاف نظر و گلایه اهالی هزار دستگاه، به‌ویژه ساکنان محدوده جنوبی بوستان موحدی نیز با این مسئله و انبوه‌سازان مجتمع نگین ارتباط مستقیمی دارد. تا قبل از این گزارش یک دیوار عریض و طویل بین مجتمع‌های مسکونی نگین و محله هزار دستگاه وجود داشت که مدتی است بخشی از آن فرو ریخته و اهالی معتقدند با حذف این دیوار مشترک، نظم و آرامش محله از بین می‌رود، چراکه در آینده جمعیت بی‌شمار مجتمع‌ها به محله افزوده می‌شود که نتیجه آن شلوغی، ترافیک و... در محله خواهد بود.

 تعدادی خانه قدیمی یک و 2 طبقه می‌بینیم که در قدیم بانک رهنی با ارائه تسهیلات در اختیار گروهی از شهروندان قرار داده و جز یک مغازه خواربار‌فروشی که یک خانواده مهاجر اصفهانی آن را می‌گردانند، در این نزدیکی‌ها فروشگاه و مغازه دیگری وجود ندارد. محله امکانات محدودی دارد و این امر نگرانی اهالی را توجیه می‌کند. یکی از اهالی به زبان می‌آورد که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس اطراف از 40 نفر گذشته و اگر جمعیت محله یکباره زیاد شود، سال آینده باید بچه‌ها را در کلاس‌های 60 نفری ثبت‌نام کنیم. 

 همه مخالفان خراب شدن دیوار 
یکی از شهروندان قدیمی و از کاسبان محله هزار دستگاه که متوجه حضور ما در این بوستان می‌شود، می‌گوید: «وقتی امکانات هر محله به اندازه جمعیت آن نیست، با ساخت‌ مجتمع‌های مسکونی پرجمعیت و شلوغ در محله‌ها مشکلات اهالی دوچندان می‌شود. مسئولان از عهده برآورده کردن کمبودهای قبلی محله برنیامده‌اند و حال اگر جمعیت محله افزایش پیدا کند، دیگر نمی‌توان به این زودی‌ها به برآورده شدن خواسته‌های اهالی امید داشت.» شهروند جوان دیگری از برچیده شدن بخشی از دیوار مجتمع‌های نگین که مشرف به بوستان موحدی است، به‌عنوان یک تخلف آشکار شهری یاد می‌کند و می‌گوید: «مگر برای تخریب و ساخت‌وساز نباید از شهرداری کسب تکلیف کرد؟ مگر می‌شود یک‌شبه چند‌متر از دیوار بلند مجتمع‌های مسکونی را خراب کنند و کسی جوابگو نباشد؟» او با غیر‌قانونی خواندن این کار می‌گوید: «هر قدر جمعیت محله بیشتر شود، علاوه بر اینکه سرانه امکانات شهروندی کاهش پیدا می‌کند، مشکلات دیگری را هم به بار می‌آورد، مثلاً آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. متأسفانه چند‌متر از ارتفاع دیوار کم شده و به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند تا سر فرصت همه دیوار را خراب کنند. مسئولان باید هرچه زودتر دست به کار شوند.» یکی دیگر از مشکلات اساسی ساکنان نازی‌آباد به‌ویژه هزاردستگاه، کمبود پارکینگ عمومی خودروست. شهروندی با بیان این مطلب اضافه می‌کند: «وقتی آمار جمعیت محله بالا می‌رود، به همان نسبت نیاز به پارکینگ خودرو بیشتر می‌شود. اتفاق بدی که دیر یا زود با تخریب این دیوار آجری می‌افتد و کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد. به نظر من کارفرمایان و سازندگان این مجتمع‌های مسکونی باید در زمان کشیدن نقشه‌ فضایی برای ساخت مدرسه، درمانگاه، فروشگاه و... در نظر می‌گرفتند تا این مشکل‌ها به محله‌های اطراف سرازیر نشود.» یکی از ریش‌سفیدان محله هم می‌گوید: «شاید تعدادی از کاسبان با برچیده شدن این دیوار خوشحال شوند، چون با‌ تردد ساکنان این مجتمع‌ها به محله، مشتری‌هایشان بیشتر می‌شود و کسب و کارشان رونق می‌گیرد، اما آرامش و امنیت محله کمتر می‌شود.»

 راه‌حل؛ ارائه تسهیلات به اهالی 
مجتمع‌های مسکونی نگین از یک سو به خیابان هلال‌احمر و سیلوهای گندم و از سمت دیگر به محله هزار دستگاه منتهی می‌شود. این‌طور که «کریم آقالو» یکی از مشاوران املاک محله عنوان می‌کند در اطراف این مجتمع‌ها هیچ‌گونه امکانات رفاهی و خدماتی ایجاد نشده و چاره رفع این نیاز هم 2 چیز است اول اینکه در محدوده خیابان هلال‌احمر یا در فضای داخل مجتمع‌ها فروشگاه و سایر امکانات ایجاد شود و راه‌حل دوم تخریب دیوار حائل میان بوستان و این مجتمع‌هاست که به ظاهر دردسر‌های زیادی برای اهالی به همراه دارد.» او اضافه می‌کند: «اکنون تعداد خانه‌های فرسوده و قدیمی در این محدوده بسیار زیاد است. بنابراین کارفرمایان ساخت این پروژه می‌توانند تسهیلاتی را برای فروش و واگذاری واحد‌های مسکونی برای ساکنان بافت فرسوده در نظر بگیرند. در این صورت گلایه‌مندی اهالی تا حدودی کاهش می‌یابد، چراکه ساکنان به این باور می‌رسند که وجود این مجتمع‌ها برایشان سودمند است و خانواده‌ها می‌توانند سرپناهشان را نونوار کنند.» یکی دیگر از ساکنان مجتمع‌های نگین می‌گوید: «این شهرک هیچ‌گونه امکاناتی ندارد و به سختی اینجا خرید و فروش انجام می‌گیرد. از طرف دیگر اهالی نمی‌گذارند این دیوار مزاحم برچیده شود تا ساکنان مجتمع‌های نگین بتوانند به امکانات محلی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل خیلی از خریداران مسکن با دیدن این وضعیت از خرید خانه منصرف می‌شوند. باید راه‌حل منطقی برای این مشکل پیدا شود و ما از بلاتکلیفی راحت شویم.» 


شهردار ناحیه 2 منطقه 16:
تخریب دیوار غیر‌قانونی بوده است
«به محض اطلاع از وقوع تخلف ساختمانی و تخریب دیوار حائل بین مجتمع‌های مسکونی نگین و بوستان شهید موحدی عوامل و کارشناسان شهرداری ناحیه2 منطقه16 در محل حاضر شده و نسبت به توقف عملیات تخریب این دیوار اقدام کردند.» 
شهردار ناحیه2 با بیان این مطلب می‌گوید: «از آنجا که هر نوع عملیات ساختمانی باید با کسب اجازه و دریافت مجوز از سوی شهرداری منطقه باشد، این کار که توسط پیمانکار و سازنده انجام شده غیر‌قانونی بوده، بنابراین ضمن اخطار قانونی از ادامه تخریب دیوار جلوگیری به عمل آمده است.» 
«محمدجواد حاجی‌حسینی» عنوان می‌کند: «امکان برداشت و یا حفظ این دیوار منوط به بازرسی و کارشناسی دقیق است. اگر سازنده و پیمانکار مربوطه تقاضای تخریب دیوار را دارند باید موضوع را قبل از انجام هر کاری به معاونت معماری و شهرسازی اطلاع دهند تا طبق نظر کارشناسان نتیجه قطعی گرفته شود. در پایان این فرایند رأی نهایی شورای شهرسازی ملاک عمل قرار گرفته و باید همه به قانون و مصوبه آن احترام بگذارند و تمکین کنند. این نکته را هم متذکر می‌شویم که مسئولان، رفاه و منفعت شهروندان را در نظر می‌گیرند تا مبادا حقوقی از شهروندان ضایع شود. بنابراین اهالی محله هزاردستگاه نگرانی در این زمینه نداشته باشند.» 
وی در پایان از شهروندان منطقه16 قدردانی کرد و از آنها خواست هرگونه تخلف ساخت‌وساز در محله‌شان را فوری به سامانه اطلاع‌رسانی137 شهرداری تهران اعلام کنند تا مدیریت شهری در کمترین زمان جلو این قبیل کـارها را بگیرد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید