• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86875
+
-

پاسداران بومی آمازون

جنگجویان قبایل بومی برزیل،به صورت داوطلبانه گروه مسلحی برای مقابله با قاچاقچیان چوب در جنگل آمازون تشکیل داده‌اند

پاسداران بومی آمازون


تلاش‌های داوطلبانه بومیان برزیلی برای حفاظت از جنگل‌های آمازون، آنها را به دشمن شماره یک قاچاقچیان چوب در برزیل تبدیل کرده تا حدی که جنگجویان قبیله گواجاجارا، در راه حفاظت از حیاتی‌ترین جنگل‌های کره زمین، جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش رویترز، در حمله اخیر قاچاقچیان چوب به یک گروه محافظ جنگل‌های آمازون، یک جنگجوی جوان کشته شده و یک همرزم دیگر او هم به‌شدت مجروح شده است. رهبر این قبیله که در شمال برزیل است، کشته شدن یک جنگجوی نگهبان آمازون را تأیید کرده است.
پائولو پائولینیو گواجاجارا که با نام لوبو (در زبان پرتغالی به‌معنای گرگ) شناخته می‌شد، جمعه در جنگل‌های آمازون در حال گشتزنی و شکار بود که با کمین قاچاقچیان چوب مواجه شد و به‌خاطر شلیک گلوله به سرش جانش را از دست داد. یک هم‌قبیله‌ای او هم در این حمله مجروح شد اما موفق شد فرار کند.
درگیری بین بومیان آمازون و قاچاقچیان چوب و معدن‌کاران غیرمجاز، بعد از انتخاب زائر بولسونارو به‌شدت افزایش یافته است. او وعده داده است که زمین‌های بومیان را برای توسعه اقتصادی منطقه آمازون تغییر کاربری خواهد داد. این رویکرد ویرانگر بولسونارو نسبت به آمازون، نه‌تنها بسیاری را در داخل به‌شدت خشمگین کرده که نگرانی‌های جهانی را به همراه داشته است. جنگل‌های آمازون، شش‌های زمین خوانده می‌شود و منشأ تولید 20درصد اکسیژن کره زمین است.
در این میان، هیچ گروهی به اندازه بومیان برزیل نگران فاجعه‌ای که می‌تواند گریبانگیر آمازون شود نیست. نزدیک به یک میلیون بومی در برزیل زندگی می‌کنند. سازمان طرفدار حقوق بومیان برزیل که با نام آپیب شناخته می‌شود، در واکنش به قتل یک نگهبان بومی آمازون در بیانیه‌ای دولت را متهم کرده که با برنامه‌هایش در قتل بومیان سهیم است؛ «دست دولت بولسونارو به خون بومیان آلوده است. افزایش خشونت‌ها در قلمرو بومیان نتیجه مستقیم سخنرانی‌های نفرت‌افکنانه او و گام‌هایی است که علیه مردم ما برداشته است.» سونیا گواجاجارا، رهبر گروه آبیپ گفته است که دولت آژانس‌های محیط‌زیستی و مربوط به بومیان را تعطیل کرده است و قبیله‌های بومی را مجبور کرده که در مقابل هجوم دیگران به زمین‌هایشان، خودشان دست به‌کار دفاع شوند. او در توییتر نوشته است: «وقت آن رسیده است که جلوی این نسل‌کشی نهادینه شده را بگیریم.»  گواجاجارا، یکی از بزرگ‌ترین قبایل بومی برزیل که 20هزار نفر جمعیت دارد، گروه پاسداران آمازون را در سال 2012تشکیل داد تا در جنگل‌های آمازون گشتزنی کند. منطقه گشتزنی آنها در دل جنگل‌های آمازون چنان بزرگ است که یک قبیله کوچک و در خطر انقراض به نام آوا گواجا بدون اینکه تماسی با دنیای خارج داشته باشد در دل آن زندگی می‌کند.
حدود 180جنگجو از قبیله گواجاجارا عضو این گروه هستند که به‌صورت مسلح شب‌ها در جنگل‌ها گشتزنی می‌کنند. هدف اصلی آنها مبارزه با قاچاق چوب است. آنها بعد از آنکه قاچاقچیان را دستگیر می‌کنند، آنها را به پاسگاه‌های پلیس که صدها کیلومتر دورتر هستند تحویل می‌دهند. در سال‌های اخیر، حضور قاچاقچیان و معدن‌کاران غیرمجاز در زمین‌های این قبیله به‌شدت افزایش یافته بود اما مردم قبیله می‌گویند از زمانی که گروه پاسداران آمازون شکل گرفته، نفوذ غیرمجاز قاچاقچیان به سرزمین‌های جنگلی آنها نصف شده است.
فعالیت‌های این گروه از بومیان‌، در یک سال گذشته با استقبال بین‌المللی مواجه شده است. سال 2019یکی از بدترین سال‌هایی است که این جنگل‌ها اخیرا تجربه کرده‌اند. تا پایان تابستان، نزدیک به 2400مایل از مساحت آمازون کاهش یافت که یکی از عوامل اصلی آن، آتش‌سوزی‌های گسترده در انتهای تابستان بوده است. براساس گزارش‌ها، بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عمدا و با هدف صاف کردن جنگل‌ها برای کشاورزی یا شروع کارهای صنعتی در منطقه ایجاد می‌شدند.
گشتزنی شبانه برای مبارزه با قاچاقچیان مسلح، برای مردمی که روزها به کشاورزی و دیگر مشاغل متعارف مشغولند کمی خطرناک است. یکی از افراد این گروه درباره این کار داوطلبانه گفته است: «گاهی واقعا می‌ترسم اما باید خودمان اقدام کنیم. ما اینجا می‌جنگیم. ما از زمین خودمان و زندگی روی آن محافظت می‌کنیم؛‌ از حیوانات، پرنده‌ها و حتی قبیله آوا که در آن زندگی می‌کند. نابودی طبیعت با سرعت زیادی انجام می‌شود و درخت‌هایی که چوبشان همچون فولاد سفت است بریده می‌شوند و از بین می‌روند. ما باید حیات در این منطقه را برای زندگی فرزندانمان حفظ کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید