• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86869
+
-

سوسیالیسم، بلای جان دمکرات‌ها؟

نانسی پلوسی درباره شعارهای انتخاباتی نامزدهای دمکرات‌ هشدار داد

آمریکا
سوسیالیسم، بلای جان دمکرات‌ها؟


 12‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، نسبت به شعارهای نامزدهای پیشروی این حزب هشدار داده است؛ هشداری درباره احتمال شکست دوباره دمکرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ.
پلوسی در گفت‌وگو با وب‌سایت بلومبرگ به شعارهایی اشاره کرده است که رگه‌های سوسیالیستی در آنها مشهود است و طی هفته‌های اخیر به عنوان برنامه‌های اصلی برنی سندرز و الیزابت وارن که اکنون درنظرسنجی‌ها از دیگر نامزدهای حزب دمکرات پیش افتاده‌اند مطرح شده است. پلوسی گفت که شعارهایی مثل بیمه همگانی و افزایش مالیات بر ثروت در برخی ایالت‌های آمریکا ممکن است هوادار داشته باشد اما در برخی ایالت‌ها نیز ممکن است درنهایت در مقابل ترامپ به‌ضرر دمکرات‌ها تمام شود.
نانسی پلوسی که سال گذشته در انتخابات کنگره موفق شد کرسی ریاست مجلس نمایندگان را از چنگ جمهوریخواهان درآورد به هم‌قطارانش یادآور شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، آرای مردمی حرف اول را نمی‌زند و این آرای «الکترال» یا همان «هیأت‌های انتخاباتی» است که تعیین‌کننده است. اشاره پلوسی به شکست سال2016 دمکرات‌ها از جمهوریخواهان است که در میان ناباوری همگان، ترامپ را کلیددار کاخ سفید کرد.
در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هر نامزدی که بیشترین آرای الکترال را از آن خود کند، پیروز میدان است. مردم، اعضای «هیأت‌های انتخاباتی» را انتخاب می‌کنند که تعدادشان برابر با آرای الکترال هر ایالت است و هیأت‌های انتخاباتی هم رئیس‌جمهور را. بر این اساس، پیروز آرای مردمی، لزوما پیروز انتخابات نیست و آرای الکترال است که سرنوشت ساکن کاخ سفید را تعیین می‌کند؛ این همان اتفاقی است که در انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد. براساس آمار انتخابات، هیلاری کلینتون بیش از 64میلیون و دونالد ترامپ بیش از 62میلیون رأی کسب کردند، اما از آنجا که ترامپ 290رأی از مجموع 538رأی الکترال را به‌دست آورده بود، پیروز میدان شد.
پلوسی گفت: شعارهایی که این روزها دمکرات‌ها می‌دهند، نمی‌تواند آن دسته از هواداران ترامپ را که از سیاست‌های او روبرگردانده‌اند برای رأی دادن به نامزد حزب دمکرات قانع کند. او از سندرز و وارن خواست به جای تبلیغ برنامه بیمه همگانی جدید خود، روی اجرای دوباره برنامه بیمه همگانی مورد نظر حزب دمکرات که پیش از این در دوره باراک اوباما اجرایی شد و به بیمه «اوباماکر» معروف بود متمرکز شوند. لغو اوباماکر، به‌عنوان میراث ماندگار اوباما، جزو برنامه‌های اصلی دونالد ترامپ پس از ورودش به کاخ سفید بود که درنهایت در عملی کردن آن موفق هم شد. سندرز و وارن طرفدار یک نظام جامع بیمه‌ای جدید در آمریکا هستند که ساختار بیمه درمانی این کشور را به کلی دگرگون می‌کند و همه امور درمانی را تحت کنترل یک سازمان متمرکز دولتی در خواهد آورد و همه افراد جامعه را تحت پوشش می‌گیرد. منابع مالی این بیمه قرار است از منابع مالیاتی تامین شود؛ موضوعی که از هم‌اکنون جنجال بسیاری در آمریکا به‌پا کرده است.
 برنامه بیمه همگانی سندرز و وارن به‌نفع طبقه فرودست جامعه و به ضرر افرادی است که باید بار مالیاتی آن را تحمل کنند. این بیمه، نوعی بیمه دولتی محسوب می‌شود که در کشورهای سوسیالیستی محور برنامه‌های دولت‌هاست. الیزابت وارن بیش از سندرز روی این برنامه مانور داده و طی هفته‌های اخیر مورد انتقاد جدی هم‌حزبی‌هایش بوده است؛ افرادی که نه‌تنها نگران شکست در انتخابات سال آینده هستند، بلکه به‌خاطر متزلزل شدن موقعیت خود در ایالت‌هایشان نیز نگرانند.
الیزابت وارن که اکنون درنظرسنجی‌ها از سندرز هم پیش افتاده روز جمعه جزئیات برنامه بیمه همگانی خود را منتشر کرد و گفت که برخلاف اتهام‌هایی که به این برنامه وارد شده، قرار نیست هیچ افزایش مالیاتی دست‌کم برای طبقه متوسط آمریکا اتفاق بیفتد. او وعده داد که با کمترین افزایش مالیات، برنامه خود را اجرایی کند؛ در عوض همه 327میلیون آمریکایی را تحت پوشش بیمه قرار دهد. او به منتقدانش گفت: «دمکرات‌ها نمی‌توانند با تکرار انتقادهایی که از سوی جمهوریخواهان مطرح می‌شود و با هواداری از شرکت‌های بزرگ بیمه و شرکت‌های داروسازی که طرح بیمه همگانی به ضرر آنهاست، پیروز انتخابات باشند. این شرکت‌ها تغییر قانون را نمی‌خواهند چرا که منافع‌شان به خطر می‌افتد.»
وارن مخالفانش را به حمایت از گروه اقلیت یک‌درصدی ثروتمندان آمریکایی متهم کرد و گفت که دمکرات‌هایی که از او به‌خاطر طرح بیمه همگانی انتقاد می‌کنند به کلی مسیر انتخابات را اشتباه آمده‌اند و متهم به شکست هستند.

دمکرات‌های سوسیالیست، عامل پیروزی ترامپ؟
برنامه سوسیالیستی نامزدهای پیشروی حزب دمکرات، مورد انتقاد شدید دونالد ترامپ هم قرار گرفته است. ترامپ سعی کرده طی هفته‌های اخیر، با تشریح وضعیت مردم در کشورهای سوسیالیستی ازجمله ونزوئلا، آمریکایی‌ها را از سوسیالیستی شدن جامعه این کشور بترساند.
رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود با انتقاد از طرح بیمه همگانی الیزابت وارن، آن را عاملی برای افزایش شدید مالیات‌ها دانست. او گفت: «سوسیالیسم هیچ ربطی به محیط‌زیست، عدالت و رفاه ندارد.» وی با مثال آوردن ونزوئلا گفت: «این مدل یادآور قدرت مطلق طبقه حاکمان است.» ترامپ افزود: «آینده به کسانی که به سوسیالیسم باور دارند، تعلق ندارد؛ آینده متعلق به آنهایی است که آزادی را قبول دارند. آمریکا هرگز یک کشور سوسیالیستی نخواهد شد.»
ترامپ همچنین وجود گرایش‌های سوسیالیستی در برنامه‌های رقبای دمکرات را یک نقطه قوت برای خود توصیف کرد که شانس او را برای پیروزی در انتخابات بالا می‌برد. تمرکز روی جنبه‌های سوسیالیستی برنامه‌ها دمکرات‌ها اکنون به یکی از اهداف جمهوریخواهان برای شکست رقبای خود در انتخابات سال آینده تبدیل شده است. در جامعه آمریکا که همیشه پیشران تفکرات لیبرالیستی بوده، ترس از سوسیالیسم ممکن است درنهایت به شکست دمکرات‌ها منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید