• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86868
+
-

معمای موتورسیکلت‌های تهران

پلیس به‌زودی با 8تخلف هنجارشکن موتورسیکلت‌ها برخورد می‌کند اما آیا می‌توان به مشکلات ادامه‌دار این وسایل خاتمه داد؟

معمای موتورسیکلت‌های تهران

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

طرح ویژه پلیس برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران از سه‌شنبه اجرایی خواهد شد. این یکی از صدها طرح کنترلی پلیس برای برخورد با قانون‌شکنی موتورسواران تهرانی است اما پرسش اساسی آنجا مطرح می‌شود که چه زمانی می‌توان میلیون‌ها موتورسوار تهرانی را به رعایت قانون مجاب کرد؟

موتورسیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی صوتی، سومین عامل آلودگی هوا و نخستین عامل هنجارشکنی تردد در تهران هستند و برخورد با چنین مشکل‌سازانی یک امر بدیهی برای هر مسئول شهری است. در عین حال هیچ‌گاه به‌طور دائم با تخلفات این هنجارشکنان برخورد نشده و البته در توان پلیس هم نیست که روزانه میلیون‌ها هنجارشکنی موتورسیکلت‌ها را ساماندهی کند. بخش قابل توجه این وسایل نقلیه در کنار همه این معضلات، بیمه و اینکه رانندگان آن گواهینامه نیز ندارند و در فصول گرم سال، حتی برای حفظ جان خود، کلاه نیز نمی‌گذارند. حال باید دید طرح‌های مقطعی چه زمانی به طرح‌های دائم و پس از آن فرهنگ تبدیل خواهد شد.




جزئیات طرح پلیس

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت درباره طرح پلیس برای ساماندهی موتورسیکلت‌سواران گفت: تخلفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران ازجمله مواردی است که هم جان و سلامت خود این افراد را به خطر می‌اندازد و هم ممکن است خدایی ناکرده برای دیگر شهروندان نیز مشکلاتی ایجاد کند که در همین راستا نیز از مدت‌ها قبل جلساتی را برگزار و تلاش کردیم تا بهترین شیوه و راهکار برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران را پیدا کنیم. وی با بیان اینکه در همین راستا به 8تخلف و مورد خلاف مقررات در رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران رسیدیم، ادامه داد: درصورتی که هریک از موتورسیکلت‌سواران مرتکب هریک یا چند مورد از این تخلفات شده و از سوی مأموران رویت شوند، نسبت به اعمال قانون این وسایل که از جریمه نقدی تا توقیف موتورسیکات را شامل می‌شود، اقدام خواهد شد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه متأسفانه انجام برخی از تخلفات و قانون‌گریزی از سوی برخی از موتورسیکلت‌سوارها افزایش یافته است، اظهار کرد: مردم و دیگر شهروندان در این زمینه دغدغه‌هایی دارند که بجا و بحق بوده و خواستار برخورد با این تخلفات هستند. در همین راستا نیز برخورد پلیس با این تخلفات بدون اغماض خواهد بود. رحیمی در مورد موتورسیکلت‌سوارانی که ممکن است اقدام به پوشاندن پلاک خود با کش، زنجیر، خورجین و... کنند نیز گفت: حمل بار غیرمتعارف، پوشاندن پلاک با این موارد، نداشتن کلاه ایمنی و نظایر آن نیز جرم است که مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت اما به‌خاطر آن موتور به پارکینگ منتقل نخواهد شد. وی با تأکید بر اینکه بخشی از سختگیری‌های اعمال‌شده برای حفظ جان خود مورتورسیکلت‌سواران است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم از جان‌باختگان حوادث ترافیکی در حوادثی جان خود را از دست دادند که با موتورسیکلت ارتباط داشته، به همین دلیل ما برای حفظ جان خود این افراد یکسری سختگیری‌ها را انجام می‌دهیم؛ مثلا اجباری بودن کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین موتورسیکلت به همین دلیل است. یا در مورد حادثه رخ‌داده برای مدیر یکی از بیمارستان‌ها که حین رانندگی با موتورسیکلت در تونل توحید دچار حادثه شد پلیس بارها تأکید کرده که موتورسواران نباید وارد تونل شوند. به گفته وی، طرح پلیس به شکل مشترک با همکاری عوامل پلیس راهور و عوامل انتظامی اجرایی خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید