• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب : 86864
+
-

مصوبه‌ای که عقب‌گردی کامل از شیوه‌نامه سال۸۸ است

مصوبه‌ای که عقب‌گردی کامل از شیوه‌نامه سال۸۸ است


حسام امین محلاتی
سخنگوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان متحد


از ابتدای انتصاب دکتر غلامی به وزیری وزارت علوم و تحقیقات اعتراضات و ملاحظات بسیار زیادی در بدنه دانشگاهی کشور مطرح بود. از سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان احتمالات زیادی داده می‌شد که در پاسخ به مطالبات و درک خواسته‌های دانشجویان و دانشگاه با موفقیت زیادی همراه نباشند.
از عدم‌حل مسئله دانشجویان ستاره‌دار و همچنین ایجاد فضای رخوت و سرکوب در فضای دانشگاه‌ها گرفته تا عدم‌ وجود اراده کافی در دفاع از حقوق سیاسی و صنفی دانشجویان همه موید این قضیه بودند که اساسا روزهای روشنی در انتظار آینده دانشگاه در این دوره وزارتی وجود نخواهد داشت.
علاوه بر مقدمه گفته شده، ابلاغ شیوه‌نامه جدید انضباطی در تابستان امسال، موج جدیدی از نگرانی‌ها را در بدنه دانشجویی و حقوقدانان برانگیخت. بیم آن می‌رفت که اینک با وجود شیوه‌نامه مصوب وزارتی، برخوردهای سلیقه‌ای و محدودکننده که قبلا هم به‌صورت پراکنده در برخی دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت، اکنون دیگر بدون هیچ ملاحظه‌ای و با قدرت و شدت بیشتر گسترش پیدا کند. با شروع سال تحصیلی این بیم‌ها به عرصه وجودی پای نهاده و ثابت شد که این شیوه‌نامه ضد‌دانشجویی واقعا پتانسیل تبدیل کردن فضای دانشگاه به فضای بسته را دارد.
در توضیح موارد ضد‌حقوقی و ناقض قانون ‌اساسی همچون عدم‌نیاز به ابلاغ کتبی موارد به متهمین، ممنوعیت حضور همراه و وکیل، عدم‌حفظ حقوق زنان، تعلیق‌های گسترده تحصیلی و... مطالب زیادی در فضای مجازی نگاشته شده که توضیح دوباره آن در توان مطلب نمی‌گنجد. ما و دوستانمان در اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان متحد و به تمام فعالان دانشجویی اعلام کرده‌ایم که لغو این مصوبه که عقب‌گردی کامل از شیوه‌نامه سال۸۸ است، مطالبه تمامی ماست و تا انجام کامل آن به فعالیت‌های اعتراضی خود ادامه خواهیم داد. طی روزهای گذشته پیام‌های تقریبا مثبتی از افراد مختلفی درباره اصلاح و تعلیق این شیوه‌نامه به گوش رسیده است؛ ما هم صراحتا ابراز نموده‌ایم که برای حل‌و‌فصل این قضیه که مطالبه عام تمامی جریان‌های مختلف دانشجویی است حاضر به همکاری و فعالیت کامل با تمامی طرفین هستیم و امیدواریم عدم‌رسیدگی به خواست‌های طرف‌های معترض باعث ایجاد جو یاس و ناامیدی در دانشجویان و همینطور گسترش اعتراضات نگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید